Wie is er schuldig?

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Wie is er schuldig?

Bericht#1 » 17 mar 2016, 21:00

Hallo allemaal,

Gisteren een klapper gemaakt hier in Alphen aan den Rijn.
Ik reed op de Hooftstraat thv Davids.
Iedereen die hier bekend is weet dat je niet hard kunt rijden aldaar.
Ik reed dan ook ongeveer 30 à 35 km/u
Voor me rijdt een fietser.
Als ik 4 meter bij haar vandaan ben gaat ze plotseling, zonder richting aan te geven, vol naar links.
Ik schrok me een hartverduistering en heb een schietgebedje gedaan en de remmen allebei vol in geknepen.
Hoe het is gegaan weet ik niet, maar ik ben in een flits onderuit geklapt. Mijn been lag onder de scooter.
Knie onder de buik en mijn enkel ergens onder het voorwiel.
De scooter zelf lag boven op mij.
Een voorbijganger reageerde heel alert en haalde de scooter van mij af.
Even verderop attendeerde een andere voorbijganger de fietser, welke gewoon door fietste.
Later bleek waarom; ze bleek doof te zijn.

Ik heb (waarschijnlijk) medische kosten gemaakt door een onaangekondigd bezoek aan de HAP.
De schade aan mijn scooter heb ik nog niet kunnen inventariseren.
Ben wel zelf naar de HAP gereden en heb de scooter thuis in de berging gekregen.
Waarschijnlijk door de adrenaline.
Maar vandaag is het klote.
Ik moet dus even wachten tot ik de scooter zelf uit de berging kan halen en in daglicht kan bekijken.

De jongedame in kwestie is, net als ik, behoorlijk geschrokken.
Ze weet bovendien niet of ze een aansprakelijkheidsverzekering heeft.

Al met al lastig....
De verzekering van mijn scooter schuift alles af (alleen w.a.) en verwijst me naar de rechtsbijstand.
Waarborgfonds geldt alleen voor motorvoertuigen.
Wie heeft er tips en/of raad?
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Broertie
Berichten: 99

Re: Wie is er schuldig?

Bericht#2 » 17 mar 2016, 21:05

Contact opnemen met de fietster, ik neem aan dat iedereen wel een WA-verzekering heeft, die zal het als het goed is wel op moeten pakken....

Voor nu sterkte met de fysieke en materiële schade!
0 x
Met vriendelijke groet,

Broertie

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Wie is er schuldig?

Bericht#3 » 17 mar 2016, 21:08

Een aansprakelijkheidsverzekering is verplicht, dus lijkt me dat ze die heeft.
Als je getuigen hebt van haar "aktie", heb je geluk...
Zo niet...dan ga je niks halen.
Of ze moet zo netjes zijn om toe te geven dat ze zonder het aan te geven ineens overstak!

Succes en beterschap!
1 x

Stephan

Re: Wie is er schuldig?

Bericht#4 » 17 mar 2016, 21:11

Lastige situatie...

http://www.anwb.nl/rechtshulp/aanrijdin ... of-fietser

Sterkte met de afhandeling... :roll:
0 x

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: Wie is er schuldig?

Bericht#5 » 17 mar 2016, 21:35

Hoop dat je getuigen hebt van dit voorval.
Is dat wel zo en je hebt hun namen en adressen kun je deze interviewen en vragen of ze een schriftelijke getuigenverklaring willen geven.
Kun je de getuigenverklaringen, waarin staat dat de dame-fietser schuldig/fout is aan het ongeval, overdragen aan de verzekering, denk ik, dat dat je sterk staat.
Helaas kan ik niet oordelen en wil zeker niet veroordelen, dus ik kan alleen maar meedenken.
Let er wel op dat bij letsel je hier niet te min over denkt. Laat je helpen door een letselschadeadvocaat. Dit zal waarschijnlijk ook worden voorgesteld door de rechtsbijstand.

Ik weet niet hoe het gaat als je tegenpartij niet verzekerd is, maar dan zal vemoedelijk de rechtsbijstand/verzekering gaan verhalen. Zou dit vooral nagaan bij de rechtsbijstand. Verhalen wil zeggen dat ze de schadepenningen bij de tegenpartij persoonlijk worden gehaald.

Heb je geen getuigen of willen zij geen verklaring afgeven dan wordt het heel moeilijk.

Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe.
0 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Eric L

Re: Wie is er schuldig?

Bericht#6 » 17 mar 2016, 22:03

Je zou denken dat als iemand zomaar ineens afslaat deze schuldig zou zijn.
Anderzijds, degene die er voorbij wil en dreigt tegen de afslaande fietser aan te botsen gaat mijns inziens ook niet helemaal vrijuit.
Lastige kwestie.
Te hopen voor jou is dat de getuigen een bekentenis van wat ze hebben gezien willen afleggen.
Succes met de afwikkeling van de schade en beterschap.
0 x

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 818

Re: Wie is er schuldig?

Bericht#7 » 17 mar 2016, 22:15

Delight schreef:Een aansprakelijkheidsverzekering is verplicht, dus lijkt me dat ze die heeft.
Als je getuigen hebt van haar "aktie", heb je geluk...
Zo niet...dan ga je niks halen.
Of ze moet zo netjes zijn om toe te geven dat ze zonder het aan te geven ineens overstak!

Succes en beterschap!


Een particuliere aansprakelijkheidsverzekering AVP is niet verplicht. Als je een motorvoertuig rijdt dan is een WA motorvoertuigververzekering wel verplicht.
0 x
Groeten van Marc & Nel

Piaggio MP3 500 HPE (2021-)
Kymco New Dink (2015- 2021)
AGM VX50 (2014-2015)
Aprillia Habana (2000-2014)
Solex Oto (1983- )
Yamaha DT 50 (1982-1985)
Tomos 4 TL (1981-1982)

Langste rit solo op 1 dag: 473 km (09-08-2015)
Langste rit met Nel achterop op 1 dag: 346 km (24-07-2016)

Gebruikersavatar
MelvinLX150
Berichten: 1733

Re: Wie is er schuldig?

Bericht#8 » 17 mar 2016, 22:19

Had ze een SH bordje achterop de fiets? Gebeurde het op een kruising?
0 x
:sct1:

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Wie is er schuldig?

Bericht#9 » 17 mar 2016, 22:19

Dit is een lastige.

Verbazingwekkend dat je er nog zo goed vanaf gekomen ben. Als ik je schrijven zo lees.

Ik sluit me verder aan in de rij.

Sterkte

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 818

Re: Wie is er schuldig?

Bericht#10 » 17 mar 2016, 22:23

Lees dit maar eens, zwaai je schadevergoeding maar goodbye en aan iederen; rijdt voortaan nog maar iets ruimer om de slingerende, koptelefoondragende, tegen het verkeer inrijdende fietser heen want ze zijn wettelijk op een buitensporige manier beschermd. Naar mijn mening dusdanig dat het asociaal weggedrag oproept.


Bescherming door de wet (artikel 185 Wegenverkeerswet)

Normaal gesproken moet je na een ongeluk bewijzen dat de tegenpartij aansprakelijk is. Dit geldt niet wanneer je als fietser of voetganger wordt aangereden door een motorvoertuig (auto, motor, bromfiets, snorfiets etc.). De wet bepaalt dat de bestuurder van het motorvoertuig aansprakelijk is (behalve als hij overmacht kan bewijzen). Dit is een vorm van 'risicoaansprakelijkheid'. Daarbij hoeft men geen schuld te hebben aan het ongeluk maar is men wel aansprakelijk. Dit lijkt onrechtvaardig maar de fietser of voetganger loopt meer risico op zwaarder letsel vanwege de massa van het motorvoertuig.

Overmacht

Er is sprake van overmacht als de bestuurder bewijst dat hij geen enkele schuld heeft. In de praktijk is overmacht moeilijk te bewijzen, en zal de bestuurder van het motorvoertuig vaak aansprakelijk zijn. Van de bestuurder wordt verwacht dat hij rekening houdt met onverwacht, onhandig en onvoorzien gedrag van de fietser of voetganger. Met de fouten van de voetganger of fietser zelf wordt alleen rekening gehouden wanneer deze zó onwaarschijnlijk zijn dat de bestuurder er met zijn rijgedrag geen rekening hoefde te houden.
0 x
Groeten van Marc & Nel

Piaggio MP3 500 HPE (2021-)
Kymco New Dink (2015- 2021)
AGM VX50 (2014-2015)
Aprillia Habana (2000-2014)
Solex Oto (1983- )
Yamaha DT 50 (1982-1985)
Tomos 4 TL (1981-1982)

Langste rit solo op 1 dag: 473 km (09-08-2015)
Langste rit met Nel achterop op 1 dag: 346 km (24-07-2016)

Social Media

   

Terug naar “Regels, de Wet, Veiligheid & Boetes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer