Milieuvignet Frankrijk

KoKiem
Contacteer:

Milieuvignet Frankrijk

Bericht#1 » 29 dec 2024, 14:40

Beste lezers,

Vanaf 1 januari 2025 is het in Frankrijk VERPLICHT dat ieder voertuig met eigen kenteken een milieuvignet (sticker) heeft. Dus auto's, motoren maar ook brommers en snorfietsen, dienen een vignet te hebben.
Het vignet kan online aangevraagd worden bij de Franse overheid https://certificat-air.gouv.fr/ en kost slechts € 4,76 incl. verzending. Een boete is duurder (€ 69,00 bij eerste keer).
Daar ik regelmatig met de bromscooter naar Frankrijk afreis, heb ik de aanvraag reeds gedaan. De aanvraag en daadwerkelijk ontvangen van de sticker kan twee weken in beslag nemen. Wacht daarom niet tot het allerlaatste moment om deze te bestellen.

Het vignet is naar Duits voorbeeld verbonden aan het voertuig en hoeft maar eenmaal te worden aangevraagd. Zo lang het vignet leesbaar is, is het geldig.

Bonne journée et bon voyage

KoKiem
2 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

ben
STN Tourbuffel
Contacteer:

Re: Milieuvignet Frankrijk

Bericht#2 » 29 dec 2024, 15:00

Naar mijn weten alleen in grote steden verplicht niet op het platteland waar je met een brommer wild rijden ..
0 x

KoKiem
Contacteer:

Bericht#3 » 29 dec 2024, 15:12

ben schreef:Naar mijn weten alleen in grote steden verplicht niet op het platteland waar je met een brommer wild rijden ..

Alle Franse steden en departementen in het hele land kunnen een milieuzone instellen, permanent of tijdelijk (als er ernstige luchtvervuiling wordt gemeten).
Je toont met een milieusticker aan dat je voertuig voldoet aan de gestelde milieu-eisen om in deze zone te mogen rijden. Sommige doorgaande (snel)wegen lopen door een stad met een milieuzone, bijvoorbeeld in Parijs en Lyon. Ook hier heb je een geldige milieusticker nodig.

Reims heeft er ook al een en Roubaix / Lille zijn in ontwerp. Met de brommer rij ik al snel door die gebieden omdat daar nu eenmaal de meeste N-wegen door gaan. En wat vandaag nog niet is, kan morgen zo maar zo zijn. Daarbij: leg maar eens in het vloeiend Frans aan een gendarme uit dat jij het beter weet dan zij. Ik vermijd voor 5 euro liever een discussie.
1 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

ben
STN Tourbuffel
Contacteer:

Bericht#4 » 29 dec 2024, 15:31

nooit aangehouden met mijn tweetakt kymco en kom ook overal .als ik voor de tweetakt uberhaupt een sticker krijg .Dus met andere woorden ik koop niks :lmao:
1 x

Jan-H
STN Verkeersveiligheid

Bericht#5 » 29 dec 2024, 18:47

Dank voor de tip Ko. :thumbsup:
Hou het in de gaten.
Groet.
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Social Media

Terug naar “Reis & Verblijf (Vragen, Tips & Reviews)”