In de wintermaanden zijn er zes toeren samengesteld die uitwaaieren naar verschillende bestemmingen. Daar ik met een tent op pad ga zijn de weersomstandigheden van cruciaal belang. Een buitje mag, maar geen hele dag en, de nachttemperaturen moeten minimaal 8°C zijn. Momenteel hou ik daarom de weer-app nauwlettend in de gaten.
Van alle bestemmingen is momenteel het beste naar Duitsland te gaan. Het Ahr-Rhein-Siebengebierte gebied heeft goede vooruitzichten en daar dit gebied een nieuwe reis voor mij is, ben ik druk bezig de reis na te lopen.
In de winter heb ik gezocht waar ik zou willen logeren en een route laten berekenen. Zodra de plannen vastere vorm krijgen ga ik de route nader inspecteren en blijken er dikwijls problemen te ontstaan. Wegen waar je niet mag rijden met de bromfiets is de meest voorkomende. Hierdoor moet de route aangepast worden, waarna weer een controle volgt. Uiteindelijk krijgt de definitieve route vorm.
Natuurlijk is dit geen 100% garantie dat er geen routingproblemen onderweg ontstaan. Maar grote hiaten worden op deze manier vermeden. Als voorbeeld noem ik een oversteek over de Maas. Dit bleek een (onregelmatig varende) veerpont die geen brommers en snorfietsers meeneemt. Door vooraf te plannen, voorkom je dus ter plaatse veel ongemak.
Hieronder zie je een kaartje van de reis die ik wil gaan maken met in het blauw de originele route en in het rood de definitieve route. Het verschil is nu slechts 7 kilometer maar ik weet zeker dat het een veelvoud daarvan zou zijn als ik de route niet vooraf had gecontroleerd. Nu hopen dat de weer-app ook geen herzieningen inpetto heeft.