Brom & Stap reis

KoKiem
Contacteer:

Brom & Stap reis

Bericht#1 » 21 mei 2025, 21:35

Tijdens de Deutschland Erlebenis 2023 heb ik één toerdag verstek laten gaan en die dag gebruikt om een wandeltocht (16 km) te maken. Dit is mij best goed bevallen en dat zit nog altijd een beetje door mij heen te malen als ik een reis aan het uitstippelen ben.
Voor dit jaar heb ik een reis gepland van Krimpen aan den IJssel naar Krimpen aan de Lek. Hemelsbreed een afstand van ongeveer zes kilometer, maar ik maak er een toer van driehonderd kilometer van. Daarbij overnacht ik in de buurt van Amersfoort of Nijkerk. Het was eerst de bedoeling om deze te combineren met de brommertoer van @Anouke. Helaas schikt deze datum mij niet, dus bedacht ik die toer te combineren met twee wandeltochten. De ene dag een van ruim acht kilometer en de andere dag een van ruim twaalf kilometer. Vanaf de camping maak ik dan eerst een toertje door de omgeving naar het startpunt van de wandeltocht, dan wandelen en daarna weer een toertje terug. Dus niet een hele dag op de scooter.
Ik heb er nu al zin, maar eerst de Vlaamse Ardennen dit weekend.

Groeten, Ko
4 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

http://www.brommerreizen.nl

Anouke

Re: Brom & Stap reis

Bericht#2 » 22 mei 2025, 02:22

En zo, komen er telkens weer andere ideeën bovendrijven. Dit keer niet alleen voor de rijders maar ook voor de wandelaars onder ons. Een goed en apart idee van je Kokiem. Hoop dat je een hoop STN'ers hiermee een plezier doet.
1 x
Heb nooit genoeg brommers/scooters :scoot:

KoKiem
Contacteer:

Bericht#3 » 15 jun 2025, 17:10

Helaas hadden de weergoden geen zonnig humeur voor midden-Nederland in petto. Dus de Krimpen-Krimpen Brom & Stap Toer is weer terug in het vat gegaan. Want, wat in het vat zit......

Wel heb ik een Brom & Stap Tour naar de Franse Ardennen gemaakt. In totaal vier dagen met naast de heen- en terugreis op de brommer, nog één brommerrit en één wandeltocht.

De Franse Ardennen is een grensoverschrijdende bestemming in het hart van de Ardennen. Het gebied is niet zo bekend voor wat het toerisme betreft, maar wel mooi. Voor bromfietsberijders zijn de bergen een eenvoudig te nemen obstakel met fijn bochtenwerk en telkens andere uitzichten. Het gebied wordt gedomineerd door de Maas en kent vele pittoreske plaatsen.

De heenreis heb ik via Breskens, Deinze, Lessen, Bergen, Beaumont en Marienbourg gereden. Hierin is heel wat gebeurt en kan er op mijn eigen website alles over worden gelezen. Deze route verraste mij vanwege het rustige karakter van de Waalse wegen. De overnachtingen heb ik op een rustige camping in Fumay gedaan.

Afbeelding

De volgende dag heb ik een brommertoer gedaan. Deze rit ging hoofdzakelijk door het Franse gedeelte met een klein deel over Belgisch grondgebied. De lengte van de toer was ongeveer 120 kilometer met ruim twee kilometers aan hoogtemeters. Zo af-en-toe kwam ik weer terug in de Maasvallei om daarna weer de bergen in te gaan. Het was een mooie natuurrit en het weer uitgesproken heerlijk.
Leuke dorpjes en stadjes afgewisseld met eindeloze vergezichten. Voornamelijk rustige wegen die veel door bossen voeren. Ik heb genoten van deze rit.

Afbeelding

De nachten waren zeer rustig en niet koud. De camping ligt ver van de weg, direct aan de Maas. Het enige dat je 's avonds hoort zijn vogels. Uitgerust stap ik in de wandelschoenen om een wandeltocht te gaan maken. De schatting is ongeveer 18 kilometer te lopen vandaag. De route staat aangegeven met rode stippen of strepen.
Via de brug steek ik de Maas over en ben gelijk in het bos. Een breed pad leidt naar een kapel dat in verval is geraakt. Dit zie je meer in deze omgeving en heeft ook zijn charme. Het wandelpad gaat de berg op. De drie à vier wandelingen die ik per week thuis afleg, verbleken bij een wandeling in deze omgeving. Bergen is toch wat anders dan het Zeeuwse vlakland. Het is wel aangenaam en ik vind er ook de lol wel in. Onderweg kom ik nog een oude leisteengrot tegen waar tot vijftig jaar terug nog leisteen werd gedolven.
Ook het naar beneden lopen is lastig en misschien nog vermoeiender dan naar boven. Ik heb de hele dag uitgetrokken voor deze tocht, dus kan het rustig aan doen. Wandelen in de natuur is aangenaam en ik vermaak me er wel mee. Rond een uur heb ik twaalf kilometer afgelegd en ben bij een frieterie aanbeland. Hier eet ik een hamburger en drink een cola erbij. Normaliter zou ik voor een biertje gaan, maar ik moet nog lopen en de ervaring heb ik dat alcohol en lopen niet samengaan. :P

Na een half uurtje rust en intern voldaan te zijn, stap ik weer op. Het begint te regen. Gelukkig heb ik een regenjas bij. De regen is echter van korte duur. Ook van deze tocht is een uitgebreidere versie op mijn website te vinden.

Afbeelding

De volgende dag is de terugreisdag. Na een goede nachtrust, maar zeer vroeg, pak ik de spullen in en ga op weg. De terugreis is anders gepland dan de heenreis. Nu rij ik via Hierges, richting Philippeville, Chatelet, Wavre, Leuven, Haacht, Lier, Schoten, Kapellen, Ossendrecht en dan de laatste anderhalf uur door Zuid-Beveland naar huis.

Het was weer een mooie reis en heb bijzonder veel genoten ondanks wat brommerpech. Over zes weken ga ik weer deze kant op en maak dan twee dagtochten op de brommer. Ook dan ga ik weer kamperen en hoop dat de weergoden mij dan weer goed gezind zijn.

Afbeelding
3 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

http://www.brommerreizen.nl

peter stupers

Bericht#4 » 16 jun 2025, 08:45

Mooi verslag weer, fijn om te lezen dat je weer een mooie reis hebt gemaakt. :thup:
1 x
Groeten Peter.

Social Media

Terug naar “Reis & Verblijf (Vragen, Tips & Reviews)”