Het is begin maart en het aanstaande weekend geven de weersvoorspellingen hoop op een prachtig weekend. Een weekend om er op uit te trekken.
Al geruime tijd staat een thematoer op mijn verlanglijstje. Een thema waar in Nederland weinig in de geschiedenisboeken staat; de eerste wereldoorlog. Terwijl hemelsbreed 80 kilometer van mijn woonplaats (Vlissingen) hevig gevochten werd in loopgraven en meer dan 600.000 mensen het leven lieten, bleef Nederland neutraal en sloot het half de ogen.
Zelf wil ik eens zien waar dat toe geleid heeft en kennis te maken met deze verschrikkelijkheden ruim een eeuw geleden.
Zondag reis ik af naar het zuiden van Vlaanderen om daar tien verschillende plekken te bezoeken. Begraafplaatsen, loopgraven, dodencellen, ontspanningshuizen, bomkraters, informatiecentrum en tot slot het bijwonen van een ceremonie ter nagedachtenis.
Een trekkershut is reeds geboekt als overnachtingsplaat omdat in een tent op een camping nog iets te vroeg in het jaar is.
De volgende dag heb ik nog een toer gepland door het heuvellandschap van West-Vlaanderen met wat grensoverschrijdingen naar Frankrijk. Aan het einde van de middag weer naar huis zodat ik 's avonds weer thuis ben.
Misschien een indrukwekkende en beladen toer, maar iets dat ik al langere periode wil.
Jullie horen er wel van.