Is het te doen ?

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: Is het te doen ?

Bericht#11 » 23 okt 2020, 16:46

Er is ook nog steeds een mogelijkheid om je voor te bereiden. Kijk eens naar een kaart of zoom in op google en doe zo ook een beetje topografische kennis op. Vroeger, hoor mij nou die ouwe ..., schreef ik op een briefje welke grotere plaatsnamen ik moest aandoen en welke wegnummers ik kon volgen. Dan was het dikwijls een kwestie van borden volgen en als ik verloren reed, vroeg ik de weg aan een mens. Zo had je ook nog eens contact met een persoon, inwoner of markant figuur. Een vreemde taal is tegenwoordig ook geen probleem meer. Kijk maar eens goed naar een doventolk :D En wat #amedoim ook aangeeft: allemaal onderdeel van het avontuur. Want niet de bestemming is het doel, maar de rit.
Bij de voorbereiding kan je altijd streetvieuwen op zoek naar borden, wegsituaties enz. Als de route is bepaald voor een bepaald traject, leg ik die vast in google maps om deze later op de smartphone te downloaden of te herzien op een ander tijdstip.
De navigatie maak ik me niet sappel om en nu weet ik ook dan het gemakkelijk te doen is om 250 km op één dag te rijden. Waar een STN-bijeenkomst al niet goed voor is. :cheers:

Af en toe ben ik al bezig met de voorbereidingen vanachter de computer op een rit naar de Moezel en terug. Het voorbereiden is als onderdeel van de rit al leuk om te doen. Als de virale activiteiten van dit jaar ten einde zijn, en we weer normaal op reis kunnen, hoop ik vanaf 7 juni de reis te gaan maken. Jullie horen er van.
2 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Is het te doen ?

Bericht#12 » 23 okt 2020, 17:01

KoKiem schreef:Vroeger, hoor mij nou die ouwe ..., schreef ik op een briefje welke grotere plaatsnamen ik moest aandoen en welke wegnummers ik kon volgen.


Zo doe ik het momenteel eigenlijk ook als ik met de motor naar een onbekende plek moet. :mrgreen: Soms nog ff op de telefoon checken of het nog goed gaat.
2 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Is het te doen ?

Bericht#13 » 24 okt 2020, 03:17

KoKiem schreef:Vroeger, hoor mij nou die ouwe ...,


Je bedoelt "vroegâh", ouwe :bsmile:

Maar dat zijn hele goeie tips van @KoKiem.

Wat ik ook doe: ik plan mijn dagroute van zeg maar 250 KM. Dan kijk ik naar de route die Maps aangeeft en dan ga ik kijken naar stadjes en dorpjes langs de route waar iets interessants te zien is, elke keer op 1/3 van de totale route. Soms moet je zelfs iets omrijden maar zelfs dat is geen probleem, dat calculeer je gewoon in. Zo heb je elke keer "iets" om mentaal als doel te hebben en naar uit te kijken. Daar hou ik mijn pauzes (koffie, lunch), behalve ongeplande korte stops voor sanitaire of andere doeleinden onderweg (bomen zijn jouw vrienden), of om spontaan even te stoppen want je ziet nogal wat onderweg waar je je niet op voorbereiden kunt (monumenten, landschappen, beelden, idyllische dorpjes langs een rivier, ongewone situaties of borden etc.). In de realiteit is het altijd anders dan op Maps. En in Duitsland heb je geen Streetview...

Daarnaast maak ik van elke dagrit een afdruk van de kaart van Google Maps om die mee te nemen (afgedrukt op papier dus) want mocht, in het ergste geval, al mijn navigatie en overige electronica uitvallen (je telefoon zal maar leeg zijn en je powerbank ook, of je hebt geen bereik van mobiel of GPS), kan ik altijd aan de hand van die kaarten dan mijn doel via richtinggevoel en op borden halen, zo niet aan de stand van zon, maan en sterren (een goed besef van noord-zuid-oost-west is altijd aan te bevelen net zoals basis-astronomische kennis zoals waar de zon en maan opkomen, hoe die door de hemel gaan en hoe je het Noorden kunt vinden 's nachts).

Wat dat betreft heeft die "jeugd van tegenwoordig" het wel makkelijker dan wij "vroegâh". Mobieltjes, Maps, overal internet... Aan de andere kant zijn er velen die zelfs met een kaart hun kont niet meer eens zouden kunnen vinden vandaag de dag, al hing hun leven er vanaf. Het voordeel van "rijden zonder hulpmiddelen" (of in ieder geval beperkt) is dat je routes veel beter onthoudt. Zo rij ik tegenwoordig naar vele bestemmingen, ook in het buitenland, zonder alteveel benodigde digitale assistentie, als überhaupt al. En allemaal op de scoot. Maar misschien sla ik dat soort dingen makkelijker op, dat kan ook.

Maar vooral: niet bang zijn. Gaan. Naar de horizon, en verder. Het onbekende tegemoet, dat is 't 'm. Puntje bij paaltje kom je altijd weer thuis. En desnoods plaats je een oproep hier op het forum en we komen je halen :thumbsup:

PS: sluit wel een reisverzekering af als je die nog niet hebt. Just to be sure...
2 x

Gebruikersavatar
Sjaak
Berichten: 539

Re: Is het te doen ?

Bericht#14 » 24 okt 2020, 12:16

Ik kan aan de zeer mooie reactie van Amendoim niets toevoegen.
Erg goed verwoord!!!

En vooral gaan naar mooie plekken, waar dan ook. :sct1:
2 x

Social Media

   

Terug naar “Reis & Verblijf (Vragen, Tips & Reviews)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer