Is het te doen ?

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Is het te doen ?

Bericht#1 » 12 sep 2020, 21:32

Hallo leden,

In dit forum zit heel veel ervaring op de lange ritten. Mijn langste rit tot op heden met de scooter is ca. 150 km.
Nu wil ik in juni 2021 een lange toertocht maken van Vlissingen naar de Moezel en terug, met enkele hotelovernachtingen. In het kort is de volgende planning bedacht:
Dag 1: Vlissingen - Durbuy via Gent en Leuven ca. 250 km
Dag 2: Durbuy - Bernkastel Kues via Clervaux, Vianden en Echternach ca. 200 km
Dag 3: Bernkastel Kues - Trois Ponts via Bitburg ca. 170 km
Dag 4: Trois Ponts - Vlissingen via Antwerpen ca. 250 km
Ik rij op een Kymco Gran Dink met een top rond 70 km/h en rijd graag met een tempo van 55 km/h. De bagage zal wat kleding en proviand zijn. In de hotels zal ik ontbijten, lunch en diner onderweg nuttigen.
Mijn vraag is of deze route (afstanden) redelijk goed te maken zijn op een dag en of er nog tijd resteert voor pauzemomenten.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Groetjes, Ko
2 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Is het te doen ?

Bericht#2 » 12 sep 2020, 22:45

Reken op een gemiddelde van 30 tot 35 km per uur. Je aktieve dag is 16 uur lang. Je hebt dus nog ruim de tijd om iets anders te doen dan rijden al is 250 km best veel voor een dag.
1 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Victor-San
Berichten: 675

Re: Is het te doen ?

Bericht#3 » 13 sep 2020, 12:28

:thumbsup: mooie route @KoKiem!!!! Met een Grand Dink kan je meer spullen meenemen en comfortable rijden. 200 - 250 km voor een dag te rijden is veel voor mij maar @Amendoim heeft vaker meer dan 250 km gereden. In Bernkastel Kues hebben wij daar lekker gegeten voor een goed prijs...
1 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5410

Re: Is het te doen ?

Bericht#4 » 14 sep 2020, 15:05

Op mijn diverse reizen naar Warschau en Kaliningrad deed ik minimaal 250KM op een dag. En dat dan 5 a 6 dagen achter elkaar. De langste dagafstand toen was 330KM dwars door Berlijn heen over de Poolse grens heen.

Zoals ik het deed: bekijk de route tussen je vertrek en gewenste aankomst. Die kan makkelijk 250 zijn. Reken op 3 grotere etappes: een korte pauze en een langere voor lunch van een uur of zo op een interessante plek op de route (bijvoorbeeld een centraal stadsplein, een kathedraal, een brug of dam etc.). Dan kan je makkelijk als je niet te lang blijft en niet te laat vertrekt, begin van de avond op je bestemming aankomen (waar het bier al koud voor je klaartstaat ;-) ) en toch redelijk relaxt gereden hebben over een grotere afstand én interessante dingen gezien hebben onderweg.

Apropos: ik ken de regio heel goed waar jij naartoe gaat. Al vaak geweest, ook op de scooter :-) Pro Tip: volg niet de kaart of de borden maar blijf de rivier volgen. Is veel mooier, al zij het een paar kilometer langer wellicht.
1 x

Gebruikersavatar
Sjaak
Berichten: 539

Re: Is het te doen ?

Bericht#5 » 15 sep 2020, 17:57

:rlol: mijn ervaring met lange ritten is dat 250km te doen is, begin op tijd smorgens, voldoende water oid en eten meenemen voor als je pech krijgt.
Maar vooral genieten! Ik rij altijd met een tomtom en dat bevalt mij prima. En omrijden kan inderdaad mooie ritten opleveren.
Heb weinig km in Duitsland gereden maar ga er vanuit dat het geen probleem zal zijn.

Veel plezier, en lees graag je rit hier terug
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1638

Re: Is het te doen ?

Bericht#6 » 21 okt 2020, 11:07

Dat lijkt mij een mooie route! Verschillende opgenoemde plaatsen heb ik al eens bezocht met auto en motor. Maar met de scooter lijkt het me wel een ander verhaal. Heel gaaf om zoiets te doen.

Hoe wil je trouwens je navigatie regelen? Gebrek aan goede navigatie en ervaring heeft mij tot nu toe weerhouden om een grote scootertocht te doen.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5410

Re: Is het te doen ?

Bericht#7 » 22 okt 2020, 12:02

Heinz schreef:Hoe wil je trouwens je navigatie regelen?


Hoe bedoel je dat Heinz?
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1638

Re: Is het te doen ?

Bericht#8 » 22 okt 2020, 12:15

Amendoim schreef:
Heinz schreef:Hoe wil je trouwens je navigatie regelen?


Hoe bedoel je dat Heinz?


Wat voor soort navigatie bedoel ik. TomTom, Google Maps, ouderwetse kaart of misschien gewoon op richtingsgevoel en goed geluk. :mrgreen:
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5410

Re: Is het te doen ?

Bericht#9 » 22 okt 2020, 14:54

Ah, nou, de beste routeplanner zit nog altijd in je hoofd. De rest, welke dan ook, zijn alleen hulpmiddelen.

Er zijn mensen die er helemaal blind op (willen) vertrouwen en dan op een fietspad uitkomen langs een N weg en dan compleet in paniek raken en niet meer weten wat ze moeten doen. Er zijn ook mensen die een GPS instellen op wegen waar je maximaal 50 KM/u mag rijden.... en dan soms -tig kilometers (moeten) omrijden de hele tijd want langs snelwegen loopt soms ook een fietspad of B-weg. Maar de GPS vermijdt die dan uiteraard.

Die problemen heb je trouwens alleen in Nederland en België. Alleen daar spelen we fietspad-op-fietspad-af roulette. In de rest van Europa of daarbuiten mag je overal rijden in principe behalve op echte snelwegen en daar waar aangegeven middels een "autoweg"-bord. En hoe verder naar het oosten, hoe minder gezeur. De politie wordt steeds aardiger. En het eten en bier steeds beter.

Ik zelf heb 2 TomToms gehad maar die verzopen halverwege. Ik heb dus op de stand van de zon en mijn postduivengevoel met veel vloeken mijn weg terug naar huis moeten zoeken. Dat was heel frustrerend maar ik heb wel geleerd dat ik er niet over in paniek hoef te raken en geleerd op borden te rijden, en navigeren op de zon, maan en sterren. Zeker in West-Europa zijn er overal borden en richtingaanwijzers.

Mijn reizen daarna naar Polen en Rusland deed ik met de Garmin Zumo maar het blijven domme dozen: in Polen waren sommige wegen aangegeven als "geasfalteerd" en geschikt tot 90 KM/u. In tegenstelling tot verwacht werd ik over berg- en landwegen geleid waar tanks nog problemen gehad zouden hebben. Gelukkig heb ik een Grand Dink ;-) En dan is het op een gegeven moment dus een kwestie van logisch nadenken, de domme doos laten voor wat ze is, en de GPS ook, en zelf op zoek gaan naar een betere (berijdbare) route.... die ik dan uiteindelijk vond. En dan weer kijken hoe de GPS je verder wil leiden.

Ik ben verdwaald geweest in Sovjet industriegebieden, landwegen waar dorpjes alleen nummers hadden en niet eens namen, zandwegen die nooit op leken te houden en houthakkerswegen midden in de nacht door oerbos heen en op het moment zelf is dat heel vervelend maar uiteindelijk wordt het onderdeel van het avontuur. En dan ben je er trots op dat je dat toch maar hebt gedaan en gered!

De domme dozen hebben me ook wel eens over wegen gevoerd waarbij ik dingen heb gezien en beleefd waar ik anders zomaar voorbij gereden zou zijn. Of via sluipwegen die eigenlijk afgesloten waren voor autoverkeer maar waar ik op 2 wielen uiteraard meestal wel langs kon en dan kilometers omrijden afsneed.

Door schade en schande word je ook vanzelf wijs: in de steden Warschau en Gdansk zet je bijvoorbeeld de optie "snelwegen vermijden" uit. Want de GPS ziet de gewone hoofdwegen, waar jij wel mag rijden, als snelwegen... en leidt je dus ki-lo-meters ver en met uren vertraging om de stad heen naar je bestemming over wegen waar door paarden getrokken karren het hoofdmiddel van vervoer zijn. Echt. Geen geintje. Ik ben in dorpjes geweest in Polen waar ze bij wijze van spreken nog nooit een blanke gezien hadden en het halve dorp letterlijk kwam kijken toen ik daar op oma's terras (de enige uitsparing in het hele dorp) een biertje zat te drinken. Maar uiteindelijk... is dat dus ook weer leuk en bijzonder ;-) Als je van avontuur houdt, uiteraard.

Momenteel gebruik ik voornamelijk een Grundig M5. Geen duur ding maar wel heel uitgebreid en als het regent gaat er een ziplock zakje omheen. Werkt perfect. Nou ja... soms "creatief". Maar ik ben dan ook avontuurlijk en zoek geen perfectie :-)

Mijn advies: welke GPS maakt niet uit. Ga af op je eigen hersens, de GPS is slechts een hulpmiddel. Maar wees vooral niet bang. Geen paniek, thuis kom je altijd. En de rest wordt onderdeel van het avontuur.
3 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1638

Re: Is het te doen ?

Bericht#10 » 23 okt 2020, 14:39

Mooie post Amendoim. :thumbsup: Een combinatie van gezond verstand en een hulpmiddel lijkt mij ook het beste werken.
2 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Social Media

   

Terug naar “Reis & Verblijf (Vragen, Tips & Reviews)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer