200 km rit

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

200 km rit

Bericht#1 » 02 mar 2021, 20:13

Het is 2 maart 2021 en heb gisteren een kort bericht op het forum gezet dat ik met de goede weersverwachting in het vooruitzicht een toerrit ga maken. Terwijl ik om 08.15 uur de dagelijkse wandeling met de hond aan het maken ben, schijnt het laaghangende zonnetje al lekker door de kale bomen en werpt lange schaduwen op het nog witte gras. Het is vannacht koud geweest en terwijl de hond nog wat rondsnuffelt realiseer ik me dat het boffen is om al zo vroeg in het jaar een lentedag in de dubbele cijfers te hebben en ben blij deze dag vooraf te hebben gepland om een eerste lange toertocht te maken. De oostenwind is nog wat fris op dit tijdstip en bedenk me dat ik het beste de geplande tocht van huis (Vlissingen) naar Bergen op Zoom en Brielle beter kan omdraaien. De hond snuffelt rustig verder terwijl we langzaam richting huis kuieren.
Thuisgekomen drink ik nog gezellig een lekker kopje koffie en pak dan de spullen bijeen die ik tijdens de tocht nodig zal hebben. Vanwege de Covid is de horeca nog dicht of alleen op bestelling / afhaal. Gelukkig is mijn lieve schat diegene die even wat broodjes voor mij heeft gesmeerd die ik samen met de fototas, helm en gereedschap meeneem naar de verderop in de straat gelegen garage waar mijn Kymco Gran Dink op me staat te wachten.
De spullen berg ik op onder het zadel en de fototas hang ik aan de tassenhaak op de treeplank. Ik start de Kymco zodat die na het lange winterseizoen even kan warmdraaien en maak gelijk een praatje met de buurman. Het is nog fris concluderen we beide en meteen krijg ik de ingeving dat mijn handschoenen nog thuis liggen. Nog even terugrijden dan om ze op te halen. Een minuut later zitten ze rond de handen en rijd ik de straat uit in de richting van Middelburg.
Ik spreek met mezelf af dat ik ongeveer iedere 45 minuten even stop om de bloedsomloop en lichaamshouding weer op normale waarde te krijgen en tevens een foto te nemen. Via Middelburg, Serooskerke en Vrouwenpolder rijd ik over de Veersegatdam naar de stormvloedkering. Hoewel ik nog maar 40 minuten heb gereden, vind ik het toch altijd een mooi gezicht om dit mensenwerk even te aanschouwen. Bij het Topshuis op Neeltje Jans maak ik de eerste foto van deze rit.

Afbeelding

Het was op deze plek dat de finish van de tweede etappe van de Tour de France was, maar in welk jaar? Ik weet wel dat er toen vooraf een hele heisa van werd gemaakt, maar op de dag zelf er nauwelijks publiek aanwezig was. Het was ook voor de provincie een kostbaar grapje, maar na tientallen berekeningen door diverse externe partijen was er toch één bureau die een positieve uitkomst had berekend. Geluk voor de gedeputeerde; hij mocht blijven. Een fotosculptuur aan de dijk herinnert nog aan deze etappe en leert mij dat het 5 juli 2015 was. Wat gaat de tijd snel.

Hoewel ik de weg naar Burgh en Renesse wel ken, stel ik toch Google Maps in fietsmodus met als eindpunt Stellendam in. Het is een test om te zien welke modus (fiets of auto) het beste is voor op de bromfiets. Ook heb ik gisteren nog een lijstje gemaakt met plaatsen waar ik doorheen rij, zodat ook de bewegwijzering mij nog van dienst kan zijn.
Bij Burgh krijg ik de maken met een opgebroken bromfietspad en een geel bord dat mij naar links stuurt. Dan vervolgens, u kan het al raden, niets meer. Terugrijden naar het punt waar ik vandaan kwam en kijken wat ik gemist heb. Niets!
Ik zie dat het fietspad een honderdtal meters wel begaanbaar is en besluit via een 'eigen weg' en de berm verder te rijden. Je moet wat. Via de binnenwegen in de richting van Noordwelle en Ellemeet bereik ik al snel de Brouwersdam. Google Maps begint nu een beetje lastig te worden. Zij (want het is een vrouwenstem) wil mij op de LF1 sturen, maar helaas dit is een FIETSPAD. Nu loopt de parallelweg onderlangs de dam waarop het fietspad ligt, dus dat is geen probleem. Alleen die stem blijft mij zeggen dat ik de LF1 op moet.
Van drie dingen die ik deze winter heb aangeschaft voor de bromscoot heb ik geen spijt. Het zijn een nieuwe integraal helm, een tweedehands motorpak en een bluetooth helm set. Alles bij elkaar voor 100 euro en de investering dubbel en dwars waard. Hoewel die Google dame...... moet ik iets op verzinnen. Aan het einde van de Brouwersdam maak ik nog even een "tussen de tussenstops" om een foto te nemen voordat ik Goeree oprijd.

Afbeelding

Vorig jaar heb ik in de buurt van Ouddorp enorm zitten klooien om de weg te vinden. Ergens ben ik toen mis gereden, dus dat wil ik voorkomen. Ik luister goed naar Google, kijk goed naar de bewegwijzering en volg mijn gevoel een beetje. Het werkt! In no-time ben ik Ouddorp door op weg naar Goedereede en de vrouwenstem van Google heeft het steeds bij het juiste eind. Een vrouw om op te bouwen! Helaas gaat het bij Goedereede toch fout. Ineens sta ik voor het bord met de letters FIETSPAD :oops:
Maar even via een woonwijk proberen parallel aan het pad en watertje. Geen succes, maar opeens kom ik bij een pad zonder verdere aanduiding door borden en de vrouwenstem stuurt mij hier over. Dan kom ik op een T-splitsing en zie verder geen borden, dus links omdat de vrouwenstem dit in mijn oren fluistert. Blijk ik toch op het FIETSPAD te zitten. Dit was al sterk mijn gevoel, maar er stond geen bord; dus ikke nie weet. :nono2: Het vlot nu snel en via de haven van Stellendam kom ik bij de Haringvlietdam daar stel ik mijn telefoon weer opnieuw in op de volgende bestemming, Brielle.
De afstand naar Brielle is slechts 15 kilometer. Het is inmiddels 11.30 uur, dus dan kan ik mooi rond het middaguur in Brielle zijn. Ik geef gas met mijn trouwe tweesloffer Mycko, want zo heb ik inmiddels mijn scooter gedoopt, en rij over de Haringvlietdam Zuid-Holland binnen. Waarom ik de brommer Mycko noem? Het is een anagram (husselen met letters) van Kymco, zelf heet ik Ko, en de scooter is van mij. My cko dus!
Zonder verder oponthoud of strubbelingen kom ik in Brielle aan. Het is heerlijk weer, dus besluit ik daar mijn broodjes op te eten. De eerste 80 kilometer is gereden.

Afbeelding

Na een twintigtal minuten stel ik Google in en stap weer op Mycko. Via de binnenvesting wordt ik... ja hoor, op een FIETSPAD gestuurd. Even doorrijden misschien dat er een andere weg is. Helaas alleen een camping, dus omkeren en het buitenlangs de vesting proberen. Dit heeft meer succes en hoewel de vrouwenstem het vriendelijk blijf proberen, negeer ik haar volkomen en na wat ping en ploing geluiden begrijpt zij nu ook dat ik een ander weg kies. Via Zwartewaal, Heenvliet en Zuidland geniet ik van de mooie omgeving. Hoewel de natuur nog kaal is, zie ik soms de lente opbloeien. Krocussen, bloeiknoppen in bomen en struiken, een boer die zijn land aan het eggen is en behoorlijk wat fietsers en wandelaars. De eerste dames in een rokje, een cabriolet met het dak open en een stel tortels die elkaar het hof aan het maken zijn.
Nu was ik nog nooit in Zuidland geweest en toen ik daar doorheen reed dacht ik: "wat klopt er niet met die kerk"? Dus stoppen en even kijken. Volgens mij staat de toren scheef en toen de bouwer dit ook door had heeft hij waarschijnlijk gezegd dat de spits dan maar recht moet staan. Ik hoop dat u het op de foto ook kan waarnemen.

Afbeelding

Via het polderland kom ik aan bij het pondje over het Spui bij Hekelingen. Altijd leuk een stukje varen maar voordat ik goed en wel de € 1,10 had betaald waren we er al. De cruise op de Queen Jacqueline (want zo heet de veerpont) was van korte duur, maar wel leuk zo tussendoor.

Afbeelding

Afbeelding

Over de binnenwegen van Beijerland rijd ik op de Haringvlietbrug aan. Ik heb nu de keuze om de weg via de eilanden te nemen of via West-Brabant te rijden. Het is nog maar 13.30 uur en kostelijk weer, dus kies voor de laatste optie en neem de brug over het Volkerak. Beneden aangekomen sla ik af richting Dinteloord en zie dat het knooppunt Sabina, waar ik wel eens met de auto langs kom, vernoemd is naar een fort dat daar in de buurt ligt. Nooit geweten. Zo leer ik nog eens iets op de scooter. Geweldig toch!
Dinteloord dankt zijn naam aan de rivier de Dintel die iets noordelijk van de plaats ligt. De brug staat open dus even wachten. Maar wacht even. Zie ik dat nu goed? Staat die brug scheef? Nou, even fotootje trekken voor de kijkers onder u.

Afbeelding

De N259 via Steenbergen naar Bergen op Zoom is bekend terrein, hoewel het op de bromscooter toch wel iets anders is dan twintig jaar geleden toen ik deze weg voor het laatst reed. Ook Google begint bij Steenbergen te sputteren want het mooie (brom)fietspad naast de rondweg oost van Steenbergen kent zij nog niet. Dus enkele tientallen ploings en pingen later werd ze weer spraakzamer en had ze weer een vlotte babbel. Ze leidde me vervolgens vloeiend door Bergen op Zoom.
Nu kom ik niet zo vaak in Bergen op Zoom. Ik denk in mijn hele leven 2 keer maar zag deze poort. Mooi ding.

Afbeelding

Door het centrum van Bergen op Zoom kom je op de Antwerpsestraat en rijd je de stad uit. Vervolgens wordt het de Antwerpsestraatweg en daar ligt landgoed Mattemburgh. Dit is mij bekend omdat het vanaf de snelweg ook te zien is. Alleen dan rij je er met een vaartje van 100 langs en heb je ook te maken met het drukke verkeer. Nu je op de scooter er langs rijd, zie je het veel beter en kan je er nog even een foto van schieten.

Afbeelding

Hoewel het nog steeds oostenwind is, is de temperatuur al opgelopen tot 13 graden. Heerlijk om even van het zonnetje te genieten met een meegenomen drankje. Terwijl achter mij het verkeer voorbij raast over de A58 sta ik te genieten van de natuur op de Brabantse wal en het landgoed dat naast een orangerie en theehuis ook een romantische sfeertuin en heel groot bos omvat. Dit is waarom ik op de scooter weg ben. Laat het verkeer maar razen, ik kom er ook en zie veel meer. Het brengt rust, ontspanning en genot. Niet je bestemming het doel laten zijn, maar de reis het doel.
Na een kwartier stap ik weer op en rij de voor mij bekende weg verder af. De handschoenen zijn inmiddels uit en het vizier van de helm open. Bij Biezelinge besluit ik om via de polder richting Eversdijk en over de oude 's Gravenpoldersedijk, Nisse en Heinkenszand naar Nieuwdorp te rijden. Dan via Vlissingen-Oost naar huis. Tot slot maak ik nog een foto van de kerk van 's Heerenhoek. Gewoon omdat het een leuk kerkje is.

Afbeelding

Wellicht vraagt u zich af waarom ik zo vroeg in het jaar een rit van 200 km plan. Het antwoord is dat ik ergens in april een meerdaagse tocht wil gaan maken. Aanvankelijk staat een buitenlandse rit op het programma, maar gelet op de Covid zal dit niet verstandig zijn. Het zal dus een rondrit in Nederland worden. Door het groene hart over de afsluitdijk en via Arnhem terug. Zoeiets zal het worden.
Ik wil met de rit van vandaag meer ervaring opdoen om in Nederland op een verhicel 'non grata', zoals de wetgever de bromfiets ziet, rond te rijden, en in combinatie met Google Maps. Ik ben echter er van overtuigd dat Google best een handig hulpmiddel is, maar ernstig tekort schiet als het om een brommerroute gaat. Dit maakt het ook wel leuker en misschien wel spannender, want je wordt zo gedwongen om allert te zijn en te ageren op de omstandigheden. Niet domweg een 'stem' volgen, maar blijven nadenken en beredeneren. Soms een beetje burgerlijk ongehoorzaam te zijn maar vooral te genieten. Heel veel te genieten.
Wordt vervolgd.
5 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Victor-San
Berichten: 675

Re: 200 km rit

Bericht#2 » 02 mar 2021, 20:47

:thumbsup: :sct1: Wow @KoKiem, prachtig verslag!!! Vandaag weer record gereden, 200 km op een dag... top gedaan!!! :worshippy: :worshippy:
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1638

Re: 200 km rit

Bericht#3 » 02 mar 2021, 21:03

Mooi verslag Ko, ik krijg spontaan zin in de Zeelandtour! :thumbsup:
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: 200 km rit

Bericht#4 » 02 mar 2021, 21:22

Heinz schreef:Mooi verslag Ko, ik krijg spontaan zin in de Zeelandtour! :thumbsup:


Zal iets korter zijn Heinz, maar zeker niet minder de moeite waard!
Ga je zien man.

Groetjes
1 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Groot Gertog Racer
Berichten: 15

Re: 200 km rit

Bericht#5 » 03 mar 2021, 14:12

Mooi en gedetailleerd verslag, Ko!
Ik krijg ook zin om lange tochten te gaan maken.
Mocht je op je meerdaagse tocht door Drenthe komen, laat maar weten.

Gr. Gert
0 x
Groot Gertog, de mooi-weer-rijder :mrgreen:
Van de motorbrommer :nono2: naar de legale brommer :schater:

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: 200 km rit

Bericht#6 » 05 mar 2021, 11:07

Prachtig verslag en foto's Ko.
Zou zo maar een mooie STN Tour kunnen zijn.
hartelijke groet,
Jan.
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: 200 km rit

Bericht#7 » 05 mar 2021, 15:46

Groot Gertog Racer schreef:Mocht je op je meerdaagse tocht door Drenthe komen, laat maar weten.


Waarschijnlijk wordt het de kop van Overijssel in de buurt van Zwolle. Net niet Drenthe, Maar als de rit door Nederland bevalt, zal jullie mooie provincie zeker bezocht worden.

Groeten, Ko
0 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: 200 km rit

Bericht#8 » 05 mar 2021, 15:48

Jan-H schreef:Zou zo maar een mooie STN Tour kunnen zijn.


Zou kunnen, maar is wel wat lang voor een STN Tour.

Groeten, Ko
0 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Social Media

   

Terug naar “Reis & Verblijf (Vragen, Tips & Reviews)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer