Do Warszawy Na Skuterze (Naar Warschau Op De Scooter)

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Do Warszawy Na Skuterze (Naar Warschau Op De Scooter)

Bericht#61 » 14 okt 2014, 13:26

Intermezzo

De oorsprong van dit verhaal, en van welk verhaal eigenlijk niet, ligt vele jaren in het verleden voordat deze reis plaatsvond. Zoals al gezegd is het ooit begonnen als een soort van grap, al in de tijd toen ik als eerste scooter een Gilera Runner reed. Maar de reis vond dus nooit plaats want de scooters die ik opeenvolgend van en voor mijn werk had, alhoewel altijd grotere en comfortabele modellen, vond ik nooit zo geschikt voor zulke lange reizen. Bovendien kneep ik ‘m best wel vanwege de afstand en ik was er niet van overtuigd dat zo’n machine een dergelijke reis aan zou kunnen.

Tot in november 2011 mijn trouwe Kymco Bet & Win de geest gaf (vele problemen met de vloeistofkoeling waarvan de reparatie zo duur werd dat het niet meer economisch verantwoord was op een gegeven moment) en ik gedwongen was een andere scooter uit te zoeken. Tegen het advies en aandringen van mijn toenmalige dealer in, die me absoluut een viertakt wilde verkopen en me een New Dink probeerde op te dringen, koos ik uiteindelijk voor weer een Kymco maar dan de Grand Dink 50S. Vanwege de grote afstanden en het ruime aantal kilometers dat ik op jaarbasis reed en nog steeds rijd, én het feit dat ik soms veel spullen moet vervoeren vanwege mijn werk, was ik van mening dat deze, als grootste en meest comfortabele scooter die er was, de beste keuze zou zijn. Ik heb namelijk geen rijbewijs voor auto of motor en bovendien is een scooter veel makkelijker (overal binnendoor, geen file- of parkeerproblemen) en goedkoper (geen wegenbelasting, geen bijtelling, heel zuinig met brandstof, lage verzekeringspremie). Qua uiterlijk was de Grand Dink niet mijn eerste keuze geweest want ik vond die spuuglelijk, alhoewel ik de New Dink nóg lelijker vond.

Langzaam maar zeker begon het idee dus steeds verder te rijpen dat ik met déze machine mijn voornemen wél eens waar zou kunnen maken en de uitdaging aan zou kunnen gaan. Echter, de afstand naar Warschau is ongeveer 1300 kilometer en ondanks het feit dat mijn nieuwe scooter perfect functioneerde, vond ik het toch wel heel ver weg en was ik er nog steeds niet van overtuigd dat de machine het allemaal zou kunnen overleven, noch dat ik daar zelf toe in staat zou zijn. Ter voorbereiding en om te oefenen voor deze eventuele lange reis naar Warschau, besloot ik daarom in april 2012 eerst tien dagen met de toen nieuwe scooter naar de Moezel in Duitsland te rijden. Zo gezegd, zo gedaan en inderdaad heb ik die reis gemaakt, maar dat is een heel ander verhaal. Het moge duidelijk zijn dat die reis op zich goed is verlopen en mij de ervaring en overtuiging opleverde om de reis naar Polen te gaan plannen.

In eerste instantie wilde ik de reis voor Agnieszka geheim houden om haar zo op deze manier te verrassen met mijn aankomst aldaar op een gegeven moment. Bij nader inzien was dat echter geen goed idee omdat, als er iets mis zou gaan, ik dan op weinig of geen hulp in Polen kon rekenen (zo meende ik toen). Ik spreek tenslotte de taal niet en zou niet weten wie of wat ik zou moeten bellen of doen. Bovendien, zo bleek nadat ik mijn intentie aan haar duidelijk had gemaakt, wilde zij ook heel graag met mij meereizen want ik zou door gebieden heen gaan, ook in Polen zelf, waar zij nog nooit was geweest. Gedeelde smart is halve smart dus besloten wij dit avontuur samen aan te gaan. Aangezien zij vanwege haar werk de reis niet in Nederland zou kunnen beginnen, zou ik tot aan Berlijn alleen rijden alwaar ik haar zou ophalen om daarna de reis samen te vervolgen. In verband met een reeds geplande vakantie van mijn ouders en mijn eigen werk (verplichtingen dus) kon ik niet eerder vertrekken dan september en láter wilde ik ook niet vanwege de dan al naderende herfst en mogelijk slecht weer.

Zo gezegd, gedaan en gepland dus, het was de beste oplossing. Mijn goede vriend Bart zou in eerste instantie misschien ook nog meegaan, dan wel op een andere scooter uiteraard, want die was heel erg enthousiast, maar vanwege bepaalde persoonlijke omstandigheden aan zijn kant ging dat helaas niet door. Vanaf het begin heb ik Agnieszka wel altijd duidelijk gemaakt wat het doel van deze reis was : dit is een rij-reis, het gaat om het rijden en reizen want daar ben ik dol op. Er zouden dus weinig of geen gelegenheden zijn om veel te stoppen, laat staan onderweg uitgebreid de tijd nemen om allerlei dingen te gaan bekijken, ergens lang te verblijven of uitgebreid te gaan shoppen. Het doel is : Warschau, op de scooter. Later zou blijken dat deze boodschap toch niet geheel goed was overgekomen blijkbaar en zijn er wat meningsverschillen hieromtrent ontstaan, voornamelijk omdat zij zich daar toch desondanks iets anders bij had voorgesteld, maar dat heeft gelukkig uiteindelijk niets afgedaan aan het algemene plezier van deze reis voor ons allebei.

De voorbereidingen voor deze reis waren lang en soms ook duur waaronder uiteraard een week voor vertrek een volledige grote onderhoudsbeurt van de scooter, inclusief nieuwe banden, zeer gedetailleerd onderzoek inzake de route en waar te stoppen en vooral ook waarom (vanwege mijn interesses : historische en culinaire redenen, maar ook het veilig kunnen parkeren van de scooter was een heel belangrijke overweging), het uitzoeken van wat ik allemaal mee moest nemen (vergemakkelijkt vanwege de reis in Duitsland), de aanschaf van en het leren rijden met zadeltassen (want ik zou nu meer moeten meenemen heen en ook weer terug dan naar de Moezel), cadeautjes voor vrienden aldaar bij aankomst, een complete survival-uitrusting, een Garmin GPS systeem (waterdicht en speciaal geschikt voor op de motor), hoe die te bevestigen en hoe ermee om te gaan en heel veel andere dingen. Dit heeft ongeveer twee maanden geduurd alles bij elkaar van tevoren maar toen was ik er dan ook goed klaar voor, tenminste voor zover ik me dat kon voorstellen en voorbereiden.

Inderdaad zeg ik vaak “ik” en vertel het verhaal vanuit mijn eigen (subjectieve) perspectief maar dit is dan ook míjn reis en míjn droom : in principe is Agnieszka een passagier die met liefde mee mag en kan, maar het is en blijft mijn rij-vakantie. Agnieszka wilde ook graag dat ik het hele verhaal (ook) in het Engels zou schrijven zodat zij het ook kon lezen maar daar ga ik niet aan beginnen, ondanks haar verontwaardiging hierover, en zou bovendien niet praktisch zijn. In deze voorbereidende periode krijgt de scooter ook haar naam, Marianne, welke naam trouwens op z'n Engels dient te worden uigesproken want het is een referentie naar Lady Marianne, de geliefde van Robin Hood. Alle machines door mannen gemaakt zijn vrouwen en op een of andere manier lijkt deze naam goed bij haar te passen.

Ik was er klaar voor. Alle voorbereidingen waren getroffen. Ja, ik kneep ‘m wel een beetje en vroeg me voortdurend af waar ik in 's hemelsnaam aan begonnen was. Maar fortuna audentes iuvat en als ik het nu niet deed en alles afblies, dan gebeurde het nooit meer. Trachtend mijn twijfels en angsten uit mijn gedachten te bannen tuigde ik de scooter de avond voor vertrek zoveel mogelijk op en sprak zowel haar als mijzelf bemoedigend toe. Nu was er geen weg terug meer. Alea iacta est.

En nu, op ongeveer de helft van dit verhaal ben ik dan ook echt in Warschau. Het was spannend, het was leuk, het was een uitdaging zover en het gevoel van prestatie is groot. Hier eindigt ook het verhaal, dat wil zeggen : meer dan dit heb ik tot nu toe nooit geschreven. De intentie om het af te maken heb ik echter wel en zal hier dus ook mee doorgaan, al zullen de verslagen wellicht iets langer op zich laten wachten dan de afgelopen tijd het geval was aangezien ik me weer helemaal moet inleven in die bijna vergeten dagen, het verhaal moet schrijven en -tig keer moet verbeteren en aanvullen, de foto's erbij moet zoeken en plaatsen etc etc etc....

Voor de ongeduldige lezer : helaas ben ik nog niet gepensioneerd of miljonair dus heb ik nog vele andere verplichtingen die veel van mijn tijd opslokken waardoor ik niet fulltime hiermee bezig zal kunnen zijn. Maar het komt, het komt...

See you soon.
1 x

Gebruikersavatar
Trucker49
STN Tourbuffel
Berichten: 3873

Re: Do Warszawy Na Skuterze (Naar Warschau Op De Scooter)

Bericht#62 » 14 okt 2014, 15:40

Dit is net het gevoel of ik half aangekleed ben :) ...ik mis nog iets..de rest van de reis :lol: .
Ik moet toegeven Edwin... in het begin had ik zoiets van tja leuk verhaaltje...maar gaande weg kreeg ik de smaak te pakken en keek ik uit naar de volgende delen.
Op het laatst was het zo nadat ik een deel had gelezen... Anneke(mijn vrouw niet de B&W :lol: )zij opschuiven nu is het mijn beurt om te lezen.
Ik heb gelezen dat de B&W koeling problemen had...wat was de oorzaak als ik vragen mag?.

In afwachting van de volgende delen :mrgreen: .
0 x
Groeten van Cor

Kymco Bet & Win 2-takt vloeistof gekoeld sinds 2006

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
kuya
STN Tourbuffel
Berichten: 1912

Re: Do Warszawy Na Skuterze (Naar Warschau Op De Scooter)

Bericht#63 » 14 okt 2014, 20:29

Zo weer een stuk verder nog even en hij staat weer op Hollandse bodem weer een gigant van een verhaal Edwin reader digest ;)
0 x
Afbeelding Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2012”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer