Nostalgie!

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Nostalgie!

Bericht#1 » 21 jul 2016, 13:50

Het leek me leuk om een paar nostalgische foto´s te delen met jullie.
Misschien hebben jullie ook iets leuks om te laten zien?


Ooit, ergens in de de 80´s had ik een drietal brommers.

Puch Nr. 1:
Afbeelding
Met hard werken als vakkenvuller bij de Edah zelf verdient!
Mijn ouders waren mordicus tegen (en achteraf ook wel met reden, maar ja je begrijpt dat soort dingen pas als je zelf kinderen hebt... :lol: )
Ik had het ding dus stiekem gekocht, maar ja, waar laat je hem dan heh... dus buurmeisje omgekocht zodat ie bij hen in de schuur kon staan. Elke ochtend 10 meter fietsen en dan de helm op!
En mijn moeder maar vragen: "wat ben je vroeg thuis van school?", en "wat ruik je naar rook?!" :lol:
Uiteindelijk dan toch maar opgebiecht, en gelukkig mocht ie blijven.
Helaas is deze gejat, bij diezelfde Edah als waar ik hem verdient had... :cry:
Het gekke ding liep bijna 90, dus mijn vermoeden is dat de vorige eigenaar er al aan had geknutseld.
Aandachtspunten bij deze foto: de professionele montage van het gele schildje, het ontbreken van achtervering, De mat, en de witte tennissokken! :lol:
Mien godt, wat was ik slank, en wat had ik veel haar... :lol:

Puch Nr.2:
Afbeelding
Eentje met achtervering, later nog -zoals toen gebruikelijk- opgeleukt met hele lange voorvork en hoge achterveren.
Als je hard moest remmen, dan moest van te voren incalculeren welke kan de voorvoork op ging flexen... :?
Ik heb het hele ding uitgevijld en afgevlakt, eigelijk alles wat je kan doen zonder dat het geld kost want dat had ik niet.
Ik heb er uiteindelijk iets van 80 km/h uit gekregen, niet slecht! (en natuurlijk veuls te hard voor die twee minuscule trommelremmetjes)
Aandachtspunten bij deze foto: Wederom de mat en de witte tennissokken, maar nu gestoken in zeiteigen loafers! (voor de jeugd onder ons: lage schoenen met kwastjes) Een polaroid in pilootformaat ontbreekt niet.
Let ook op de professionele achtertuin-schilderbeurt, vooral op het gele plaatje.
Deze Puch was al jaren einde-levensduur, maar ik heb haar nog een paar jaar rijdende gehouden.
Af en toe nieuwe wiellagers er in. Dan weer een nieuw bandje er op, als ik het oppompen voor iedere rit beu was.
Andere tijden!

Op gegeven moment deed Buurvrouw Alie haar Honda Camino weg, en die mocht ik hebben.
Ik vond het maar een saai ding. Werkte altijd, stuurde altijd rechtuit, en het remde ook nog... :lol:
Let op de extra stevige achtervering; Buurvrouw Alie was nogal corpulent, om het zachtjes uit te drukken.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Janvb op 21 jul 2016, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Gebruikersavatar
kuya
STN Tourbuffel
Berichten: 1912

Re: Nostalgie!

Bericht#2 » 21 jul 2016, 14:22

Mooie anekdotes deze foto's van vroeger was een mooie tijd. :D :sct1:
1 x
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
karlheinz
Berichten: 487

Re: Nostalgie!

Bericht#3 » 21 jul 2016, 14:30

Ach die goeie oude tijd. :cry:
1 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Nostalgie!

Bericht#4 » 21 jul 2016, 18:11

Leuk die Honda Camino...
Was mijn eerste brommer...een grijze!
Wel met v-snaar aandrijving en trekken als een gek!
2 van gehad...1 met gietwielen en 1 met spaakwielen!

Zal eens op zolder zoeken naar wat nostalgie... 8-)
1 x

Eric L

Re: Nostalgie!

Bericht#5 » 21 jul 2016, 20:51

Toen ik 16 werd (1978) kreeg ik de brommer van mijn moeder.
Een Puch Maxi.
In die tijd was het wel gemakkelijk.
Even naar de bank.
Verzekering afsluiten en karren maar. :lol:
Na het verwijderen van een gedeelte van de demper liep dat ding 65.
Maakte wel iets meer geluid dan voorheen maar dat mocht de pret niet drukken. :)
Toen mijn oudere broer zijn rijbewijs haalde en zich een auto aanschafte kreeg ik zijn schakel brommer.
Een Yamaha FS1
Schijfrem voor en trommelrem achter.
Daar bijna 2 jaar op gereden en weggedaan toen ik zelf mijn rijbewijs haalde een een auto kocht.
Heb er nog steeds spijt van overigens.
Foto's daarvan heb ik niet maar de afbeeldingen zoals ze er toen als vergelijk uitzagen komen van het WWW.

Afbeelding

Afbeelding
2 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Nostalgie!

Bericht#6 » 22 jul 2016, 02:01

@Eric L

Ik heb zo/n zelfde puch maxi gehad. Gekocht van mijn verdienden centen in de supermarkt. Heb toen de kleur veranderd in metallic blauw. Heelveelplezier van gehad.

De FS1 heb ik ook gehad maar dan met een witte tank met zwarte letters en rooie strepen. Mooie tijden mee beleeft zoals mijn eerste vriendin achter op. ::-

Een camera had ik toen niet helaas

Mtvrgrt kees
1 x

Gebruikersavatar
petraruth
Berichten: 236

Re: Nostalgie!

Bericht#7 » 22 jul 2016, 07:45

Ik ben begonnen op een oude versleten zundapp cs. Degene met het kabeltje bij de schakelpook. Ding viel letterlijk uit elkaar.
Daarna een yamaha fs1 gehad en elke dag naar rotterdam voor school en werk was niet zijn ding.
Daarna een nieuwe honda mb gekocht. Dat was een bere goede machine. In 1 jaar dik 20000 kilometers mee gereden en bleef maar tuffen.
Je krijgt een baantje en verkoopt de honda. De slechtste keuze in die tijd. Daar heb ik nog spijt van.

Maar dan slaat het brommer virus weer toe. Ik ben dan half 30 er.

Na jaren motor gereden te hebben 2 scooters gekocht een peugeot zenith en speedfight1.
Die zenith was goed maar de speedfight zat vol kinderziektes.
Een gilera runner volgt hem op en voor mijn vrouw kwam een yamaha why.
Die why was echt een hele goede brommer.
Na een paar jaar trouwe dienst de runner verkocht en de eerste kymco kwam bij mij in de schuur. De dink. Niet mooi maar wel erg goed en hij reed heerlijk.

Nu de new dink in de schuur en zolang die blijft rijden blijft hij bij mij.

Die beommertijd in mijn jeugdjaren was echt geweldig. En ik denk dat de meeste op dit forum dezelfde gedachte erover heeft.

Allemaal blijf genieten van deze mooie hobby.
1 x
The meaning of life is to give life meaning

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Nostalgie!

Bericht#8 » 22 jul 2016, 10:00

Eric L schreef:Toen ik 16 werd (1978) kreeg ik de brommer van mijn moeder.
Een Puch Maxi.
In die tijd was het wel gemakkelijk.
Even naar de bank.
Verzekering afsluiten en karren maar. :lol:....


Tien jaar later waren de verzekeringspremies voor schakelbrommers zo opgelopen dat het voor mij onmogelijk was om dat op te brengen.
Er waren wel jongens in de klas die een Kreidler (boerenzonen) of een hoge Puch (de socio´s) hadden, maar die lieten hem door hun ouders verzekeren.
En dat deed mijn Pa echt niet! Ik moest het zelf verdienen, en zelf de verantwoordelijkheid dragen. Ach, achteraf is het wel aardig gelukt met mijn opvoeding; ik kan nog steeds met weinig toe als het moet.
0 x

Gebruikersavatar
Miglow
Berichten: 952

Re: Nostalgie!

Bericht#9 » 22 jul 2016, 10:57

Oh jee, ik mocht geen brommer toen ik 16 was, veel te gevaarlijk (begin jaren 90), dus fietsen en later de auto van m'n pa mee tot ik zelf een auto kon betalen. Zo'n 12 jaar geleden nog een blauwe maandag op een Peugeot Fox gereden en toen weer een auto. Nu rijd ik alweer zo'n 3 jaar scooter en dat bevalt me prima. De onderhoudskosten zijn wat hoog soms, maar onderhoud is behoud luidt het spreekwoord toch? En dan nu bezig met motorrijles, omdat ik uiterlijk 10 september de bijscholing op mijn rijbewijs moet hebben staan en ik zo twee vliegen in een klap sla.
0 x
Afbeelding

Life without a me is like a broken pencil, pointless. :lol:

Zelfs met een dikke plaat voor je kop, moet je ooit een helm op.

Als ik scooter wil rijden, word ik wel pizzakoerier.

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Nostalgie!

Bericht#10 » 22 jul 2016, 11:18

Miglow schreef:En dan nu bezig met motorrijles, omdat ik uiterlijk 10 september de bijscholing op mijn rijbewijs moet hebben staan en ik zo twee vliegen in een klap sla.

Bijscholing voor motorrijbewijs?
Of snap ik iets niet?
0 x

Social Media

   

Terug naar “Uyt Den Ouden Doosch”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer