26-07-14 Verslag Friese merentour 2014

Gebruikersavatar
StierHerman
Voormalig STN Lid
Berichten: 1126

Re: Verslag Friese merentour 2014

Bericht#21 » 27 jul 2014, 19:14

ik ging zo tegen 5:30 richting tankstation om mijn scoot vol te gooien voor de rit naar lemmer. volgens de buienradar zou ik op de veluwe nog wat regen tegen gaan komen dus had ik me maar uit voorzorg in de regenoverall gehesen. de temperatuur was al goed dus de handschoenen heb ik de hele dag niet aan gehad. ik had heel lang geleden al eens de intentie gehad om een keer naar friesland te rijden met de brommer……maar dat was er tot aan deze tour dus nog niet van gekomen. ondanks dat ik een 153km te gaan had naar lemmer ging de rit zeer voorspoedig en kwam ik langs en door heel wat oude bekende plaatsen op de veluwe waar ik met mijn ouders ooit op vakantie ben geweest. rond 7:30 kwam ik door heerde heen en had ik inmiddels toch wel trek gekregen in een bakkie koffie en zie daar….zo vroeg als het was brandde er al volop licht en stond de deur open en het terras klaar bij de plaatselijke banketbakker. dus dat werd koffie met vers gebak in de vroege ochtend.
eenmaal wezep voorbij werd het voor mij allemaal nieuw terrein en kwam ik in het mooie kampen.

Afbeelding

mijn domdom stuurde me zonder problemen via de juiste weg (niet de brug van de n50) over ens en emmeloord naar lemmer. ik kwam alleen onderweg een afzetting tegen waar ik echt niet langs kon dus die moest ik met een omweg nemen. afgezien van dit obstakel was deze rit naar de startlocatie voor mijn gevoel zeer vlot en prettig verlopen.
bij het binnenrijden van lemmer trof ik al wat tourders bij het bp tankstation waaronder tonny en later kwam ook hans aanrijden. het was inmiddels 10 uur dus wij reden naar de startplaats waar het standpavillioen net open ging. tijd voor een 2e bak koffie met gebak :d
toen iedereen was gearriveerd was het tijd om deze mooie tour te gaan rijden. net buiten lemmer kwamen we langs het woudagemaal , ’s werelds grootste nog werkende stoomgemaal. hier heb ik helaas geen foto van maar die ga ik zeker nog een keer van dichterbij bekijken.
een rit door mooie plaatsen en langs heel mooie wateren vol met allehande boten, sloepen en jachten.

Afbeelding

Afbeelding

de oversteken met de minipontjes vond ik toch wel heel leuk en dan ook nog eens met een veervrouw i.p.v. een veerman. en dan zijn er nog lieden die een beetje vreemde kleur hebben als ze eenmaal van het pontje afkomen ……..geen zeebenen denk ik :lol:

Afbeelding

eenmaal van het kleine pontje af en het smalle pad dwars door het weiland afgereden kwamen we in een klein plaatsje (naam ben ik ff kwijt, als ik ‘m al kan uitspreken) en reden we over één van de weinige bruggen waarvoor we niet hoefden te wachten omdat deze open zou staan voor passerende vaartuigen.

Afbeelding

en dan als je het hebt over de friese meren met de elfstedentocht in het achterhoofd dan mag dit natuurlijk niet ontbreken.

Afbeelding

eenmaal in jirnsum aangekomen was het tijd voor de inwendige mens en het was inmiddels al 14:30 dus het beloofde een lange dag te worden maar….de bewolking trok open en het werd zowaar lekker warm en zelf best wel heet in de volle zon. prima weer dus voor het vervolgen van deze mooie tour en dan kan het eigenlijk niet meer stuk.
eenmaal terug in lemmer rond 19:15 was het nog ff napraten en toen weer richting huis. met een deel van de groep richting emmeloord waar we verder opsplitsten. ik reed samen met hans en peter richting apeldoorn waar hans richting dieren ging en bij beekbergen ging ook peter af richting ede hoenderloo. het was inmiddels donker geworden dus mijn verdere rit richting arnhem over de veluwe was het oppassen geblazen want ik had al eerder ergens bij ’t harde een boord zien staan van groot wild met daarop ‘’pas op, wij steken zomaar over’’. en ik ben nogal wat reeën tegengekomen onderweg. uiteindelijk was het 00:00 toen mijn scoot me thuis op de achterplaats bracht met een nette 465km meer op de teller dan eerder die dag.
ik kijk terug op een zeer mooie en geslaagde tourdag die ik zo weer zou overdoen.
wouter bedankt voor het uitzetten van deze mooie rit en alle andere medetourders bedankt voor de gezelligheid en het slagen van deze dag.

groeten uut ut kuukse

herman
Laatst gewijzigd door StierHerman op 27 jul 2014, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Tineke

Re: Verslag Friese merentour 2014

Bericht#22 » 27 jul 2014, 19:22

Mooi verslag met mooie foto's Herman!
0 x

Flevolander58

Re: Verslag Friese merentour 2014

Bericht#23 » 27 jul 2014, 20:28

zeker heel mooie foto's en filmpjes ben ook druk bezig verslag is al af in klad en ben nu de filmpjes aan het monteren straks of anders morgen staat het erop
0 x

Gebruikersavatar
Trucker49
STN Tourbuffel
Berichten: 3873

Re: Verslag Friese merentour 2014

Bericht#24 » 27 jul 2014, 21:10

Herman wat jij hebt mogen beleven die dag kon ik alleen maar van dromen :) .

Een mooie toer en schitterende foto,s :mrgreen: .
0 x
Groeten van Cor

Kymco Bet & Win 2-takt vloeistof gekoeld sinds 2006

Afbeelding Afbeelding

Flevolander58

Re: Verslag Friese merentour 2014

Bericht#25 » 27 jul 2014, 21:38

Hierbij mijn verslag van de Friese meren Tour 2014

Afgesproken met Dominic en zijn broertje Quincy bij Winkelcentrum Muziekwijk om 8 uur om met zijn 3-en naar ons vertrekpunt in lemmer te rijden
Via een van de mooiste stukjes Almere(omgeving Noorderplassen)via het gemaal de Blok van Kufeler aan de Markermeerdijk richting Lelystad gereden met een temperatuurtje van 21 gr en de wind schuin in onze rug waren we al gauw bij Batavia stad om van daar langs de Ijsselmeerdijk naar de Ketelbrug te rijden om daar bovenop de brug een korte stop te houden en vaan het uitzicht te genieten.
Verder door naar Nagele om vandaar een snellere route te kiezen via Emmelaard en Bant en daar gebeurde iets waarvan ik zei dit overkomt me nooit meer hahahaha mn olielampje ging branden grrrrrrrrrr dus in Emmeloord maar een litertje olie gekocht bij de pomp en er gauw ingekwakt dus kan weer ff vooruit maar heb nu weer 6 liter besteld dan kan ik weer ff vooruit
10:10 kwamen we keurig op tijd aan bij de start locatie bij de Beach club Lemmer(wat een mooie relaxte tent is dit)waar wat later bleek iedereen al aanwezig was.
Wil eigenlijk niet negatief zijn maar vind het lullig dat 3 mensen het gewoon niet nodig achten zich even af te melden(roelf,Cheryl en Vesta Friesland)ovb of niet
Een berichtje op het forum is genoeg en Chris heb jou nog gebeld en dan zeg je dat je mij bericht gestuurd hebt (met een postduif zeker)het enigste bericht wat je gestuurd heb was een antwoord op een vraag van mij over het pontje bij de veenhoop waar je 4 dagen later op antwoorde,ga hier verder ook geen discussie over voeren heb mijn mening gegeven dus denk zelf maar ff na
Door bovenstaand gedoe begonnen we een kwartier later aan de tour van 156 km die ons zoals Tineke al aanvoerde door prachtige dorpjes en stadjes zoals Balk Afbeelding
en toen het eerste veerpontje wat een belevenis 4 ritjes voor 16 scooters denk nog nooit vertoont http://youtu.be/jj1olACBwRY
daarna ijlst http://youtu.be/6mcDGyI_ejA waar de brug meer open stond dan dicht maar dit kan je in Friesland verwachten waar werkelijk alles in het teken van de watersport staat dus vanuit ijlst een andere route genomen Naar de prachtige waterpoort in Sneek en tot mijn verrassing reden we bijna tegen de Waterpoort aan om daar op een rustig plekje onze scooters te stallen en de tijd te nemen voor het maken van prachtige foto’s.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook kwamen we daar een mooie Grand Dink tegen die riep zijn jullie van KTN nee STN hoorde ik achter mij want wij zijn van een echte club(sprak ik in gedachte want was hem al voorbij)Peter moest tanken dus de meeste namen de gelegenheid om dit ook te doen en de GD was ons achterna gereden en Tonny heeft een STN kaartje afgegeven en we hebben er waarschijnlijk weer een fries lid erbij
Het werd de hoogste tijd om door te rijden want we hadden al 1,5 uur vertraging dus kwamen we rond half 3 op ons Lunch adres de 2 gemeentes in Jirnsum waar we lekker gegeten en gedronken hebben
Hierna was het de hoogste tijd om richting Grou en Earnewoude te gaan waar we in een nationaal park terecht kwamen de oude Venen(in het Nederlands)wat een prachtig gebied waar we vorige week zo spaak liepen tijdens het voorrijden maar had mijn huiswerk goed gedaan zodat we nu wel netjes naar de overkant konden komen met het veerpontje de Grietman http://youtu.be/2vfcu8ifb1c en wat een rust straalt dat gebied uit nu snap ik wel dat dit gebied zo gelieft is bij watersporters .
Vanuit het plaatsje de Veenhoop richting Akkrum weer zo’n heerlijk plaatsje om van hieruit het laatste en totaal nieuw gedeelte van de route te gaan volgen omdat ik vorige week niet tevreden was over het laatste deel van de route langs het in mijn ogen saaie Tjeukemeer en heb daar geen spijt van gekregen want het bracht ons in o.a in Terherne aan de overzijde van het Sneekermeer via Joure waar we afscheid namen van Wim,Grietje,Wiebe en Ronald in langweer om vandaar terug te keren naar Lemmer.
In Lemmer hebben we nog even gezellig zitten nakleppen op het gezellige plein midden in het dorp waarna het toch de hoogste tijd was om afscheid te nemen om de terug reis aan te vangen richting Almere om daar om 22 uur afscheid te nemen van Dominic en zijn broertje Quincy welke ook een nieuw record in de boeken kan schrijven door een kleine 400 km achterop mee te beleven
Rest me nog om iedereen te bedanken voor deze supergezellige maar lange dag waar we toch een paar uur zijn uitgelopen maar wilde toch zoveel mogelijk zien en daarvoor ook de tijd nemen want je komt hier niet alle dagen en heb eigenlijk door deze dag een heel andere blik op Friesland gekregen
Laatst gewijzigd door Flevolander58 op 27 jul 2014, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Trucker49
STN Tourbuffel
Berichten: 3873

Re: Verslag Friese merentour 2014

Bericht#26 » 27 jul 2014, 21:56

Snif, wat heb je dat toch weer mooi beschreven Wouter....ben er stil van. :mrgreen:
0 x
Groeten van Cor

Kymco Bet & Win 2-takt vloeistof gekoeld sinds 2006

Afbeelding Afbeelding

Gerhard

Re: Verslag Friese merentour 2014

Bericht#27 » 28 jul 2014, 00:08

Mijn verslag staat op pagina 5.
Laatst gewijzigd door Gerhard op 30 jul 2014, 21:24, 5 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Verslag Friese merentour 2014

Bericht#28 » 28 jul 2014, 00:37

Wat een mooie en leuke verslagen. Ook de foto's .... jullie hebben echt een gave dag gehad.

Heerlijk om te zien en te lezen.

Mtvrgrt kees
Laatst gewijzigd door motormuis op 29 jul 2014, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Okocis
Voormalig STN Lid
Berichten: 870

Re: Verslag Friese merentour 2014

Bericht#29 » 28 jul 2014, 15:51

Ik heb genoten van al jullie verslagen en filmpjes, ik ben weer druk aan het oefenen voor de langere ritten, dan kan ik ook weer mee touren.

groeten van Siem.
0 x
Ik nu een andere kijk op het leven heb.

Afbeelding Afbeelding

Gaaspertje

Re: Verslag Friese merentour 2014

Bericht#30 » 28 jul 2014, 19:44

Wouter je hebt er weer een top route van gemaakt !!!!!
Met veel plezier de verslagen gelezen en de foto's en filmpjes bekeken en wat een prachtige dag hebben jullie gehad.
Jammer dat ik er niet bij kon zijn.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2014”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer