25-11-14 Even voor een boodschap naar Rotterdam-Ommoord.

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

25-11-14 Even voor een boodschap naar Rotterdam-Ommoord.

Bericht#1 » 25 nov 2014, 15:48

Gisteren, beste STN tourliefhebbers, moest ik een dia scanner ophalen bij onze vrienden in deze uithoek van Rotterdam.
De wijk Zevenkamp ligt pal tegen het natuurgebied van de Rotte, het riviertje waarnaar Rotterdam vernoemt is.
Ook bijzonder is, dat Rotterdam in de jaren 50-60 van de vorige eeuw als een gek is gaan bouwen in dit oude poldergebied, dat toen al circa 7 meter! onder zeeniveau lag. Toch nu wel safe vanwege de geplande en inmiddels voltooide Deltawerken.
Door het bombardement in WO2 en de babyboom van na de oorlog, voorzagen de planners dat tienduizenden Rotterdammers best onder de zeespiegel wilden wonen, vanwege de enorme woningnood in die jaren. Ook mijn ouders moesten met ons gezin vanuit de stad verhuizen naar de nieuwbouw in Overschie, waar wij in de strenge winter van 1951 in een nog kletsnat flatje aankwamen. Pa heeft de kolenkachel toen zo hard gestookt, dat de schoorsteenpijp rood gloeiend werd en de muren van de hitte scheurden. In onze slaapkamer bevroren de dekens door het condens van je adem. Brrrr! Wel een geweldige jeugd gehad, want het barstte van de kinderen en spannende zaken zo vlakbij de drukke scheepvaart in de Schie.
Bijgaande plaatjes geven een kleine indruk van de toch nog landelijke omgeving rond de tweede stad van ons land.
De grootste verrassing was de ontdekking van een watermolen uit 1710 in de Babberspolder van Schiedam. Nooit van gehoord en nooit bezocht. Was even volledig de weg kwijt vanwege een omleidingsroute en kwam in een tuincomplex waarin deze prachtig witte molen stond de pronken. Ongelofelijk maar waar. Dwars door het complex gereden en kwam weer op bekend terrein om richting Rotterdam-The Haque Airport te rijden (zie foto's). Dan langs het vliegveld richting Berschenhoek, Hillegersberg en uiteindelijk na 35 km bij mijn doel in Zevenkamp. Na koffie en een broodje terug richting A20 en dwars door het oude en door Rotterdammers geliefde Kralingsebos langs de Kanaalweg richting Overschie, Schiedam, Vlaardingen en na weer circa 35 km. thuis met de dia scanner. Met de auto een fluitje van een cent maar met Liberty een heel avontuur.
Groeten,
Jan H.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Tineke

Re: Even voor een boodschap naar Rotterdam-Ommoord.

Bericht#2 » 25 nov 2014, 16:01

En zo pikken we meteen een stukje geschiedenis mee, inclusief wat jeugd herinneringen van Jan zelf ;) ...
0 x

Eric L

Re: Even voor een boodschap naar Rotterdam-Ommoord.

Bericht#3 » 25 nov 2014, 18:14

Mooie foto's van een mooi tourtje. :D

Vroeger ooit eens de Rottemeren tocht gereden op de schaats.
Ronden rijden van 10 kilometer.
Maar of ik ooit nog op de schaats kom met mijn enkel. :? :?:
0 x

Gebruikersavatar
Bram
Voormalig STN Lid
Berichten: 296

Re: Even voor een boodschap naar Rotterdam-Ommoord.

Bericht#4 » 25 nov 2014, 19:02

Door jouw verhalen wordt mijn kennis weer mooi bijgeschaafd Jan.
Met genoegen zitten lezen en ook je foto's zijn weer prachtige plaatjes.
Je ben een aanwinst voor de club Jan :-)
Ik hoop nog vele avonturen van jouw te mogen lezen.
groet Bram
0 x

Gebruikersavatar
Trucker49
STN Tourbuffel
Berichten: 3873

Re: Even voor een boodschap naar Rotterdam-Ommoord.

Bericht#5 » 25 nov 2014, 20:23

Mooi toertje Jan....voor mij een klein beetje bekend terrein (zestienhoven en Bergschenhoek (vestiging transport bedrijf)).
0 x
Groeten van Cor

Kymco Bet & Win 2-takt vloeistof gekoeld sinds 2006

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Even voor een boodschap naar Rotterdam-Ommoord.

Bericht#6 » 26 nov 2014, 18:48

Hallo Hetty,
Dank voor de positieve reactie.
Ik heb met Albert en Monic afgesproken bij goed weer een Rottemeren Tourtje te rijden.
Nou, dan is een koffie-adres in de herfsttijd meer dan welkom. :D
Als het zo ver is, zal ik met een pb vragen waar jullie wonen en of het dan uitkomt als we eraan komen met twee man en een vrouw. Misschien kunnen jullie dan samen met ons dat ritje maken?
We wachten op een mooie dag en dan melden wij ons OK?
Groeten uit Maassluis.
jan H. :mrgreen:
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cobra42
Berichten: 842

Re: Even voor een boodschap naar Rotterdam-Ommoord.

Bericht#7 » 26 nov 2014, 19:21

Je hebt wederom een mooi en interessant stukje geschreven Jan ;)
Toppie !
0 x
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes



Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2014”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer