René K schreef:Ik zit ook als een zoutzak op de Honda Vision 50 ik denk dat het automatisch gaat vanwege de stand van het stuur maar ik heb nog geen last daarvan. Ik zal straks met een ritje rijden kijken of ik anders kan gaan zitten met een rechte rug dus rechtop.
Zo niet dan maar weer lekker de oude gewoonte aanhouden.
Het zou uitermate jammer zijn om de Liberty te moeten inruilen vanwege rugklachten en wie zegt dat het bij een andere
merk/type scooter géén rugklachten naar voren komen? Maar ja dat is een persoonlijke kwestie natuurlijk.
Hopelijk is het van tijdelijke aard.
Je bent niet de enige die hier last van heeft.
Een scooter is nu eenmaal anders dan een motorfiets met een tank
Alles valt of staat met de zogenaamde "keukenstoelzit".
De hoogte van het zadel t.o.v. de voetenplaat is allesbepalend.
Hoe meer je knieën naar beneden wijzen, des te meer je bekken naar voren kantelt.
Dientengevolge heb je dus minder last van je onderrug.
Een naar achteren gekanteld bekken is ook tricky bij kleine oneffenheden in het wegdek.
Het is bij mij meerdere keren voorgekomen dat mijn onderrug een fikse klap op heeft gevangen, met een verschoven tussenwervelschijf tot gevolg (discopathie).
Ik heb daarna weken last gehad van mijn onderrug.
Een niergordel kan dit enigszins voorkomen.
Een Kymco Agility heeft voor mij een nagenoeg ideale zithouding, met een zadelhoogte van maar liefst 80 cm. Zeker i.c.m. het opklapbare ruggensteuntje en de vlakke vloerplaat.
De crux zit hem echter in de knieruimte; die is niet toereikend vanwege de lage stand van het stuur.
Maar ja... ik ben gewoon incourant gebouwd.
Ik ben dan ook content met het extra zadel wat ik heb meegekregen van de vorige eigenaar. Die heeft de "kuil" uit het zadel gehaald, waardoor het vlakker en hoger is geworden.
Pijn tussen de schouderbladen kan het gevolg zijn van een verkeerde stuurpositie/zithouding, maar mijn ervaring is dat vrijwel alle motoristen (of dat nou 50CC-ers of 1000CC-ers zijn) er last van hebben.
Let maar eens op hoeveel motorrijders er bij een stoplicht bewust de handen naast het lichaam laten hangen, met de schouders zo veel mogelijk naar beneden.
Ik heb zelf gemerkt dat ik er op routes die ik op mijn duimpje ken veel minder last van heb.
Volgens mij heeft het dus ook te maken met hoe gespannen/ontspannen je op je voertuig zit.
Zelf doe ik op langere afstanden onder het rijden vaak even wat nekoefeningen, om de spieren regelmatig wat op te rekken.
En dat werkt best aardig.
Gewoon je armen helemaal strekken en je schouders zoveel mogelijk omlaag proberen te duwen.
Je voelt dan de spieren in je nek en schouders.
Indien je je schouders naar beneden duwt en vervolgens naar voren duwt, dan voel je je rugspieren.
Even 5 tellen vasthouden en weer ontspannen.
Al met al heb ik na 3 jaar STN geleerd dat het berijden van een scooter lijkt op het berijden van een paard.
Met andere woorden: Je moet het leren.