Pluspunten
- De Agility is een compacte scooter, maar ik kan er met 1 meter 85 toch redelijk comfortabel op zitten.
- De naam zegt het al, hij is zeer wendbaar. In de stad kan je er echt hard mee rijden.
- De constructie is heel simpel. Onderhoud is daardoor makkelijk uit te voeren.
- Er rijden er veel van rond, dus (tweedehands) onderdelen zijn goedkoop en makkelijk te vinden.
- Hij blijft het altijd wel doen.
Minpunten
- Het is echt een simpel ding, op luxe of comfort hoef je niet te rekenen.
- De originele uitlaat roest snel door.
- Het contactslot zit op een onhandige plek.
- De kickstart is te licht uitgevoerd en gaat makkelijk stuk.
- De vulopening voor de olie zit heel vervelend waardoor olie bijvullen nodeloos onhandig is.
- De zijstandaard zit te laag waardoor hij heel makkelijk over het asfalt schuurt.
- De rubberen carterpakking is een onding om goed op z'n plek te krijgen als het carterdeksel los is geweest.
Mijn eerste Agility, een grijze uit '09 met 72cc cilinder, werd in 2016 gestolen. Over deze scooter had ik destijds e.e.a. bijgehouden op het Scooter-Freaks forum: http://www.scooter-freaks.nl/forum/tech ... co-agility.
Na wat scooters te hebben bekeken en een stukje op een Super8 te hebben gereden, was het voor mij duidelijk dat er gewoon weer een andere Agility 50 12" moest komen. Na een korte Marktplaatssessie vond ik een rode uit '13 in Den Haag. Hij moest
€ 550 kosten. De scooter had een tijdje stil gestaan, maar zag er goed uit en het blokje liep redelijk. Voor de vraagprijs kon ik ook geen nieuwe verwachten, dus ik heb de scooter aangeschaft. Hoeveel de scooter bij aanschaf gelopen had weet ik helaas niet meer, maar ik dacht rond de 13.000 km.
Onderhoud
- Gladde bus. Kosten: ca. € 10
- De bodemplaat van het zadel was gebarsten dus een tweedehands zadel gekocht. Kosten: € 25
- Onderhoudsbeurt (rollen, olie, bougie, kleppen stellen): € 80
- Scooter liep nog steeds niet helemaal goed, dus naar een specialist gebracht. Die heeft de variateur en variorollen vervangen (oude vario was ingesleten), de carburateur afgesteld en de koppeling schoongemaakt. Kosten: € 90
- Ik was toch nog niet tevreden over hoe de scooter vanuit stilstand wegtrok en vermoedde een matig functionerende centrifugaalkoppeling. Via Marktplaats een koppeling en poulieset gekocht uit een sloopscooter. Na montage hiervan reed de scooter goed. Kosten: € 10
- De uitlaat van de scooter was bij aanschaf al verroest en raakte op een gegeven moment lek. Vervangingsuitlaat gekocht en laten monteren. Kosten: € 90
- De scooter startte op een gegeven moment niet meer elektrisch, dus ik kocht een nieuwe accu. Na montage startte de scooter nog steeds niet, dus ik terug naar de dealer. Bleek dat het probleem ook in het stekkertje van de startmotor kon zitten. En ja hoor, dat was inderdaad het geval. Nou na, in ieder geval heb ik een goede accu. Kosten: € 40
Totaalkosten: € 345 sinds december 2016, exclusief een paar euro voor een beetje olie en wat klein grut.
To do
- Klepspeling controleren
- Remklauw schoonmaken en blokken vervangen
- Olie verversen
- Bougie controleren
Dit is hem dan:


