Delight's SYM Fiddle II 50s

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Delight's SYM Fiddle II 50s

Bericht#71 » 01 okt 2017, 15:28

Meatlove schreef:Als daar uitlaatgassen doorheen gaan, waarom smelt dat rubber slangetje dan niet...

Gok hittebestendig materiaal?

scooterbull schreef:Die rubberen afwerking rond je scherm,lijkt me ook wel wat voor mijn agility 16". Is dat standaard,of waar kun je die halen.

Deze zat standaard op het scherm, maar is volgens mij gewoon los te koop.
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Delight's SYM Fiddle II 50s

Bericht#72 » 01 okt 2017, 15:31

ik ben bang dat jullie verkeerd om denken er word lucht in de uitlaat geblasen niet andersom..
is het zelfde systeem als bij de kymco g dink en grand dink met originele uitlaat
roelf
1 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Delight's SYM Fiddle II 50s

Bericht#73 » 01 okt 2017, 16:59

Op het internet is wel heel weinig te vinden over de werkelijke toepassing van getoonde...

In Wikipedia heb ik mij EGR laten uitleggen:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie

Via Easyparts hoopte ik op verklarende exploded views, maar de Fiddle II is daar niet nieuwer dan 2012.
Ga ik voor de New Engine 2012, dan ziet getoonde er niet uit als op de foto van Arno.
Hier noemen ze het evenals bij Zandri de Aicv unit, maar het ziet er anders uit:

Afbeelding

Aicv moet staan voor Air intake controle valve, echter kan ik alleen maar iets vinden over de iddle air controle valve, dus de iacv.
CV kan ook nog staan voor check valve en dus een terugslagklep, maar ja in welke richting?

Op de foto van de inlaat aan de cilinderkop is een slangpilaar te zien, waar mijnsinziens de slang vanaf de terugslagklep, dus hiermee is ook de richting bepaald van de terugslagklep, op aangesloten is. Dus tijdens de inlaatslag van de motor zal naast lucht/brandstofmengsel ook uitlaatgas aangezogen worden in de cilinderkop.

Afbeelding

Hiermee is dan een flink deel van het verhaal van Wikipedia uit te leggen.
In de exploded views van uitlaat en cilinderkop mis ik de vermelding van een lambdasonde, waarmee ik veronderstel dat het aanzuigen van de uitlaatgas en en het mengsel van brandstof + lucht ongecontroleerd plaats vindt. Alleen gekozen materialen en zuigslag zorgen voor een juiste mengverhouding.

Wel spannend als een terugslagklep defect is:
Door venturiwerking zou er zomaar lucht/brandstofmengsel gedurende de 3 overige slagen de uitlaat ingezogen kunnen worden met een hoog verbruik en kwalijke uitlaatgassen tot gevolg.Ik denk overigens niet dat het tot zelfontbranding zal komen in de uitlaat...

Al met al ben ik er zeker van dat met de wetenschap die mij aangereikt is en logisch nadenken getoonde niet voor zuurstoftoediening in de uitlaat zorgt, maar voor: lees voorgaande.
En omdat het ongecontroleerd gebeurt, zal evenals Michiel al opmerkte, de terugslagklep er zonder kans op schade aan de motor er tussenuit genomen kunnen worden en er weer Een afdichting (eveneens door Michiel genoemd) tussen geplaatst moeten worden.
Waarmee ik mijzelf een antwoord heb verschaft op de vraag die ik aan Arno stelde :D

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Delight's SYM Fiddle II 50s

Bericht#74 » 01 okt 2017, 21:43

Uit het werkplaatshandboek voor de Peugeot Tweet:

Afbeelding

Dus is het wel degelijk toevoer van lucht in de uitlaat met (waarschijnlijk) als doel het verbranden van koolwaterstoffen in de katalysator te bevorderen.
Als het EGR geweest was, zou er geen rubber slang aan gezeten hebben. Anders maken ze de hele uitlaat wel van rubber, nietwaar?

Dus kun je het gerust laten zitten en zal het niet de prestaties van de motor beïnvloeden. Tenzij het genoemde membraan stuk gaat en er wel uitlaatgassen de inlaat in kunnen.

Niet alles op een moderne scooter zit er om de boel te bedonderen of om je rijgenot te verpesten. Het helpt juist het brandstofverbruik omlaag en je belast het milieu minder. :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Delight's SYM Fiddle II 50s

Bericht#75 » 01 okt 2017, 23:06

Hallo Meatlove,

Ik ga nog even in de verdediging voor mijn veronderstelling...

Op de foto van Arno loopt een stalen leiding van uitlaat naar de Aicv

Afbeelding

Hierin koelt de aangezogen uitlaatgas al flink af en op dezelfde foto is een afgaande rubber leiding te zien, die volgens Arno naar de carburateur zou gaan, zie tekst boven zijn foto. En als dat zo is, dan verwacht ik niet dat daar,de in jouw betoog genoemde, aangezogen lucht vandaan zou komen.
Wat wel verwarring schept is dat Arno gerept heeft over een secundaire luchtpomp, die later in zijn tekst niet meer genoemd wordt...

Ik moet mijn verdediging hierbij laten, daar ik geen blik kan werpen op Arno's scooter vanui Amersfoort.

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Delight's SYM Fiddle II 50s

Bericht#76 » 01 okt 2017, 23:34

Zelfde geldt voor mij. Ik kan alleen oordelen over mijn eigen scooter. En die staat momenteel niet thuis. Ik moet het doen met mijn eigen visie op mijn scooter en een foto uit het werkplaatshandboek zoals getoond.
Buiten dat heb ik denk ik alles wel gezegd.
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Delight's SYM Fiddle II 50s

Bericht#77 » 01 okt 2017, 23:45

Hallo Meatlove,

https://www.scooterspot.nl/donkerblauwe ... le_scooter

Uit bovenstaande link heb ik onderstaande tekst gekopieerd:

De Sym Fiddle I was nog niet voorzien was van een geïntegreerde katalysator. De katalysator was extern met slangen gemonteerd en een ruime hoeveelheid onderdelen voor de bevestiging waren benodigd. Sym heeft de nieuwe Fiddle II 50s wel voorzien van een in het motorblok verwerkte katalysator. Wederom, zijn veel minder onderdelen nodig en minder onderdelen levert een hogere bedrijfszekerheid. Integratie in het nieuwe blok, levert bovendien veel zuinigere emissieresultaten op wat bijdraagt aan een schoner milieu. Geen grote blauwe pluimen meer uit de uitlaat dus en een mooi en stil motorgeluid als resultaat.

Afbeelding

Naar aanleiding van jouw betoog mijn vraag:
Als uitlaatgassen al de katalysator gepasseerd hebben richting de demper, waarom zou je dan nog zuurstof in de uitlaatgassen willen doseren voor die demper?

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Delight's SYM Fiddle II 50s

Bericht#78 » 02 okt 2017, 01:25

Scooter Forens Frans schreef:Wat wel verwarring schept is dat Arno gerept heeft over een secundaire luchtpomp, die later in zijn tekst niet meer genoemd wordt...

Met die secundaire luchtpomp word dat ding bovenop de uitlaat bedoeld.
Volgens mijn dealer zou deze de uitlaatgassen deels terugvoeren naar het luchtfilter....
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Delight's SYM Fiddle II 50s

Bericht#79 » 02 okt 2017, 06:02

Hallo Arno,

Ik kan er niet anders van maken dan dat jouw dealer heeft lopen verzinnen bij gebrek aan kennis en had de secundaire luchtpomp de EGR- klep (terugslagklep) moeten zijn en wordt de uitlaatgas niet teruggevoerd naar het luchtfilterhuis, maar maar de inlaat van de verbrandingskamer (cilinderkop).
Lees hiervoor de link van Wikipedia...

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Delight's SYM Fiddle II 50s

Bericht#80 » 02 okt 2017, 07:26

Afdoppen dus dat ding en je sportuitlaat er op. Kat leek mij al redelijk sterk, die moet zo dicht mogelijk bij de cilinderzitten zodat ie zo snelmogelijk op bedrijfstemperatuur komt.
1 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer