21085 km Groot onderhoud
Ik was door Edwin en Roelf een poosje geleden al op de hoogte gesteld dat bij de 2 takt Dink blokken ongeveer rond de 25000 km een cilinder revisie nodig is. Nou zit ik momenteel pas op 21000 km maar met het komende tourseizoen en een reis in het vooruitzicht ging ik toch maar even de compressie meten voor de zekerheid. Ik wou immers niet dat de cilinder echt aan vervanging toe zou zijn als ik midden op reis ben. En het is heel goed dat ik die compressie even heb gemeten.
Met de meter die ik gebruikt heb (geen idee hoe accuraat, maar accuraat genoeg bleek later) mat ik 6 bar.
6 bar, terwijl een nieuwe tussen de 10 en 12 hoort te zitten. Dat was voor mij genoeg bewijs dat de revisie moest plaatsvinden voordat ik op reis zou gaan, dus snel een afspraak gepland bij Allbike Zaandam om dit op te lossen, en om natuurlijk de oliepomp even te laten controleren.
Vandaag kon ik Claire weer ophalen, en de compressietester had niet gelogen (in ieder geval niet heel erg) want het was broodnodig! De binnenste zuigerveer stond geheel ingedrukt vast, en de zuiger was lekker zwart en bruin aangeslagen onder de veren. Enneh, dat heurt niet.
De cilinder zelf zag er op het eerste gezicht nog redelijk uit, maar vertoonde wel wat slijtagesporen. Of die nog wel rond was hebben we niet eens gecontroleerd, er is gewoon een mooie nieuwe op gegaan, weten we zeker dat het goed zit.
En de oorzaak? Hoogstwaarschijnlijk wat te weinig olie door een slecht werkende oliepomp, die zat helemaal vast gerot en hebben ze met zijn tweeën los moeten halen. Na een goede schoonmaakbeurt zag die er wel nog heel goed uit dus die hebben we gelukkig terug kunnen plaatsen.
Het heeft een paar duiten gekost, maar Claire rijd weer heerlijk. Ze heeft weer pit, en zeker onderin het toerengebied waar voorheen een slak nog sneller weggleed bij het stoplicht. Nu de eerste paar honderd kilometer even rustig aandoen en dan kan ik haar echt uit gaan proberen!
En de eerste start? Die was perfect!