stoyanov schreef:Dat rauwe zou uit de koppeling kunnen komen.
Kijk eens of de drukveer wel goed gecentreerd zit.
Koop anders een centreerring en plaats die.
Wie weet zijn die vibraties dan ook weg.
Kan je mij uitleggen wat je daarmee bedoeld? `Dat rauwe zou uit de koppeling kunnen komen`
Zover ik weet zit alles zoals het hoort te zitten. Maar soms lijkt het alsof de motor het even niet meer vermogen kan opbrengen.
Je zou haast denken dat de zuiger tegen de kleppen aan komen, maar dit is het niet, aangezien het vibreren alleen gebeurd bij hoge belasting van de motor of rijdend bij een bepaald toerental komt en hier ineens lijkt in te schieten..
Welke aanames ik wel heb betreft de koppeling.. De koppeling is denk ik wel goed.. bij demontage wel even de schoenen wat opruwen en het huis goed schoonmaken..
Ik vind het wel erg opmerkelijk waarom piaggio zo`n zware drukveer als standaard drukveer gebruikt..
Volgens K-parts hun website zou de drukveer 28KG druk vermogen hebben( ik heb ze overigens nog een mail gestuurd betreffend een technische vraag betreft de drukveer en welke versies die polini leveren, maar heb er geen enkel e-mailtje terug erop gekregen, wat ik nogal erg betreur.. Want zo laat je je als webshop niet echt je goede kant zien, en zijn de sales blijkbaar belangrijker, dan een klant ook aan de technische kant te willen helpen..
Ik vermoed wel dat de torsie krachten van de (originele) drukveer bij deze scooter enige nadelige invloeden hebben bij het draaien van de torque driver.. Ik merk ook dat het vermogen tot 35 wel aardig oke is (niet super maar ok) en daarboven het ineens traag gaat.. Ook onder het rijden vol je soms dat het toeren opbouw ook gewoon echt stront is en bij herneming je voel alsof de aandrijving blijft hangen (misschien met een slechte positie van de riem in de achter poelie.)
Overigens heb ik ook gedacht om een malossi torsie controller te kopen.. Heb er zelf al eens een gehad, maar vond dit zelf helemaal niet goed werken, want de torsie controller (wat een stuk high-temperature resistance plastic is) die tussen de drukveer en de koppeling moet zorg er dan voor dat de drukveer mee kan draaien.. (vind dit nogal een slechte oplossing, want dan rijd het alsnog kut) De polini variant is namelijk veel beter.. Bij de nieuwe polini veer krijg je dus echt een soort van balhoofd lager wat in de groef van de torque driver moet en het andere deel in de uiteinde van de drukveer..
Dus op de plek waar hij tegen de koppeling zit zal hij niet gaan draaien (dus ook geen draaiende drukveer, zoals dat kut ding van malossi). Dus als de torque driver draait zal de stress via de `balhoofd lager`worden omgezet in een soepele draaiend beweging.
Maar goed dit is duidelijk.. Alleen de keuze word dan nogal erg lastig>
Rare is dat polini niet echt zwaardere drukveren leverd, maar juiste lichtere ??????????
https://k-parts.nl/drukveer-polini-evo- ... aggio.html20KG
https://k-parts.nl/drukveer-polini-evo- ... aggio.html23KG
https://k-parts.nl/drukveer-polini-evo- ... aggio.html26KG
https://k-parts.nl/drukveer-polini-evo- ... -28kg.html28KG
https://k-parts.nl/drukveer-polini-evo- ... -30kg.html30KG
https://k-parts.nl/drukveer-polini-evo- ... aggio.html32KG
https://k-parts.nl/drukveer-polini-evo- ... -36kg.html36KG
Want waarom zou je een 20KG drukveer op de markt zetten als de standaard al 28KG is???
Heb uiteraard gedacht om even te wachten met de Polini Hi-speed vario kit.. En dacht met een
nieuwe setje rolletjes, nieuwe aanbevolen riem , polini sliders, en wellicht een polini drukveer met torsion controller, wat goedkoper klaar te zijn. Dan dat je er een toch wat prijzige vario kit erin moet gooien om de scooter beter te laten rijden..
Ik wilde eigenlijk eerste ervaren wat er met de originele delen te bereiken is, aangezien de standaard vario toch wel een van de beste is die zo geleverd vanuit de fabriek is..
Betreft het probleem..
Het enigste wat ik vermoed is (als het een erg probleem is) dat er misschien iets mis is met de zuiger en de veren, aan de andere kant denk ik ook weer niet, omdat een 4-takt cilinder geen poorten in de wand heeft zitten, dus een zuiger zou eigenlijk niet zo heel veel te lijden hebben.. Daarnaast ook nog geen rook pluimen gezien van olie verbruik.. Ook het door zichtig balletje op het luchtfilter is nog steeds schoon..
Anders misschien de oliepomp die schade heeft opgelopen door lucht in het olie systeem (ruimtes die ontstaan doordat dikkere olie niet goed door loopt. Daarnaast zou ook een van de krukas lagers een tik hebben gehad.. (draait dan mooi rond als de olie spoeling door heen gaat, maar gaat een beetje klemmen als de olie spoeling minder word.)
Ik ga nou nog even weg om nieuwe rolletjes te halen, aangezien de winkel nog open is.