Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Bericht#1 » 04 aug 2017, 00:12

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is mijn nieuwe scooter die ik sinds 28 juni in bezit heb. Ik heb hiervoor een peugeot vivacity sportline 4 in gebruik gehad.
(niet mijn foto maar alleen even voor de beeldvorming)

Die oude scooter heb ik al sinds 2011 nadat ik een piaggio zip 2T uit 2011 nieuw heb gekocht.
Over de zip daar was ik opzicht redelijk te vreden over.. Waar ik vooral niet te vreden over was waren die 10inch velgen / wielen.. Had namelijk het probleem dat vaker de voorkant van een rechte lijn gewoon uitbrak (dus begon te schuiven / glijden.) Vooral met nat weer was dit best erg. Je hoefde niet harder te gaan dan 40 / 45km op de teller en begon gewoon te glijden zo gevaarlijk..
Het kon ook aan de slechte chinese banden komen.. Maar het was voor mij vrijwel duidelijk dat het probleem eerder aan die 10inch wielen kwam.. Wilde je gaan remmen dan kon het voorwiel zeg maar niet meer genoeg vertragen waardoor het ging blokkeren en daardoor in de slip raakte..
Ook de 2 potige grijze voorvork had na 2700 km toch al behoorlijk zijn vering verloren.. Toen die scooter nieuw was waren de poten erg stug, na 2700km waren die belabberd.. Uiteraard kon ik er een SP voorvork onder zetten, maar dit niet gedaan. Wilde toch weer voor een peugeot viva-city gaan, en toen werd het die op het kleine fototje. Ik heb daar aardig veel mee gereden en ook veel plezier van gehad.. Scooter ging steeds meer benzine verbruiken. (dacht dat ik na 110km al weer aan de pomp stond (kon 3 dagen met een volle tank rijden)... De scooter ging ook wat slechter rijden.
Moest er eigenlijk een te grote investering erin doen, dan ik eruit zou gaan halen..
Ik was ook ermee bekend dan in januari 2018 alleen nog maar euro4 scooters te koop zullen zijn.
Ik ben daar zelf niet zo voor te porren, aangezien nog geen enkele injectie scooter voor de 50cc markt echt probleemloos heeft gelopen, en al zou je er problemen ermee hebben dan moet je er perse weer voor naar de dealer toe (en dat kan wel eens duur uitpakken). Dus besloten om van mijn vakantie geld nu het nog kon om een nieuwe 4-takt scooter te kopen.. En toen besloten om voor de piaggio new fly 4t te gaan.


Momenteel staat er 2300km op de teller. In eind Augustus heeft de scooter de 1st 1000km servicebeurt gehad. Hier bij zijn onder garantie bijde banden vervangen (zat een hobbel in beide, dit zorgde ervoor dat de scooter aan het hobbelen was onder het rijden.. Ook is de rechter reflector vervangen, aangezien de oude los zat. Er was zand tussen gekomen en is toen los gelaten.
Verder was de inloop olie vervangen voor 10w40 olie (de dealer heeft niet de goede olie erin gaan)
(Dit ga ik nog vervangen voor de 5w40 wat word aanbevolen)
En de kleppen gesteld en nog een paar dingentjes wat ik even niet meer weet.


----------------------Positieve punten------------------------

Comfort met rijden
Model met een van de grootste benzintank van ongeveer 7 liter voor een 4t.
Motor is kwalitatief erg goed voor een 4takt scooter blok.
Een erg grote helm bak waar je veel in kwijt kan.
Een extra voorvakje in het beenschild
Meeste gewicht zit in het midden vanwege de benzinetank.
Extreem veel licht aan de voorzijde
Achterlicht bestaat uit een heel makkelijk om te wisselen licht module.
Opzicht makkelijk om te bouwen naar een 4 klepper blok.
Een analoge benzine meter met een extra reserve lampje.
Nette chrome sierrand aan de onderzijde van de KM teller
Kwaliteit goede standaard banden.
Goede kwaliteit bougie (een Denso i.p.v een reguliere NGK)

------------------------Negatieve punten-----------------------

Het benzine verbruik is momenteel beetje hoog
Bij schuin inveren is de voorvork niet al te best (kwa veerdemping)
Kleine schoonheids foutjes die je hier en daar tegen komt
Teveel speling op het cilinder slot van het contact. (schijnt zo te horen)
Om bij de motor te komen moet de halve scooter uit elkaar.

------------------------ Tuning ----------------------------------

Er komen zwarte velgen onder voor de new fly.
Rode remklauw van de Gilera DNA
Voor aankomde jaren hotgrips.
Misschien een laag windscherm (van Peug)
Misschien een ander kickstart pendaal.
Gele Ducati CDI (hoop dat hij i.p.v 48 km/u op de teller de 56km/u op de teller haald.



------------------------Huidige problemen----------------------------

Dealer doet er verkeerde olie erin, 10w40 i.p.v 5w40 (koude start loopt de motor wat rauw) (ga na de 5000km zoiezo 5w40 olie erin doen, al moet ik dit zelf doen)
Scooter rijd als een slak als de motor koud is, rijd beter bij warme motor maar nog steeds niet echt rap te noemen.
Naar mijn idee zit er iets teveel motor olie erin
Naar mijn idee zit er iets te weinig vertandingsolie erin.
Onder het rijden en de bocht in draaien is een af en toe een piep geluid te horen (vermoed zelf een slechte wiel lager.
Huidige snelheid is een beetje om te janken, met verkeer mee rijden lukt gewoon niet.
Af en toe een start probleem. Niet willen blijven lopen, soms wel soms niet.
Laatst gewijzigd door Klapband op 24 jun 2018, 22:15, 8 keer totaal gewijzigd.
2 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Bericht#2 » 04 aug 2017, 04:53

Merci klapband, als openingsreview vind ik dat dit al goed mee kan tellen. Meer gewicht aan de voorkant went snel en is ook stabieler tijdens het rijden. En dat harde zadel went ook al zal je na een dagrit van 200 km ook wel een houten kont hebben.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Bericht#3 » 04 aug 2017, 07:39

Hallo Klapband,

Als ik 2 punten uit jouw review verenig kom ik uit op een verbruik van 4 liter op 188 km en daarmee een verbruik van 1 op 47.
Ik vind dit naar Piaggio-begrippen een onwijs zuinig verbruik...

Om erachter te komen wat de werkelijke tankinhoud is, heb ik mijn scooter ooit eens helemaal leeggereden en vervolgend 2 km mee aan de hand belopen naar dichtstbijzijnde pomp en afgetankt: 5,52 liter.
In documentaties wodt 6 liter genoemd, waarvan 1,5 liter reserve.
Dat laatste klopt aardig, maar die halve liter meer tankinhoud kreeg ik niet in de tank (zonder deze over te laten stromen).

Met deze wetenschap rijd ik niet meer dan 200 km tot de volgende tankbeurt en in het woon-/werkverkeer is deze actieradius prima, want 3 x 60 km per dag maakt 180 km...

Voor de rest een prima startverslag van deze topic, al zou ik in de titel ervan meer hoofdletters gebruikt hebben: New Fly.

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Bericht#4 » 04 aug 2017, 12:55

@Klapband,

Ik zie uit naar de foto's, zelf vind ik de Midnight Blue versie erg mooi.

Wat ik niet wist, is dat de New Fly best zwaar is, ik had em lichter qua gewicht ingeschat.

Voor wat betreft het verbruik, denk ik dat je na de derde tankbeurt wat realistischer kunt inschatten.

Dan zal het Piaggio blok wel wat zijn ingereden althans zo was het wel bij mijn scooter.

Vrgr Ruud
0 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Bericht#5 » 05 aug 2017, 19:36

DELETE
Laatst gewijzigd door Klapband op 28 okt 2017, 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Bericht#6 » 06 aug 2017, 18:37

DELETE
Laatst gewijzigd door Klapband op 28 okt 2017, 01:01, 2 keer totaal gewijzigd.
1 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Bericht#7 » 06 aug 2017, 18:41

Nou Klapband,

Dat zijn nog eens klasse foto's..

Ik vind ze zeker de moeite van het wachten waard en wat een fantastisch mooi asfalt, klasse. De scooter zelf vind ik een plaatje om te zien, daar zul je vast veel plezier aan beleven...

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Bericht#8 » 06 aug 2017, 18:46

DELETE
Laatst gewijzigd door Klapband op 28 okt 2017, 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Bericht#9 » 06 aug 2017, 18:53

Klapband schreef:Kilometer stand is momenteel 356 km.. Was volgens mij 278km. Ik ga nou het weekend erbij pakken om bij te rijden..

Want 26km x 5 per week is niet echt voldoende om aan het einde van de maand 1000km op de teller te hebben.

Aankomende verandering zal een andere kickstarter zijn.. Neem er eentje van een vespa zonder klap functie.
Die er nou erop zit weet ik dat die snel defect zal raken en zeker het rubber wat er om heen zit gaan snel kapot..
Zelfde idee wat ook op de tomos zit.


Weggegooid geld!
Die kickstarter zul je hooguit gebruiken, omdat het kan. Heb bij de eerste Liberty deze nooit hoeven gebruiken en bij de mijn New Libery zit hij er niet eens op...

Stop dat geld maar in een middelhoog windscherm, heb je direct plezier van!

Vriendelijke groet,
Frans
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Bericht#10 » 06 aug 2017, 19:04

Helemaal met Frans eens, dat ding heeft een electrische start, als het goed is gebruik je de kickstart nooit dus waarom vervangen, stop het dan in een windscherm, banden, topkoffer, usb aansluiting, gsmhouder. Dat zijn dingen die veel meer zin hebben lijkt mij.
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer