Pagina 49 van 58

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Geplaatst: 09 jul 2018, 18:01
door Klapband
Heb vandaag een mailtje gehad van die webshop betreft die polini drukveer.

Beste,

We hebben het even gecontroleerd en bij de Polini vario kit 241.674 zit de volgende drukveer: https://k-parts.nl/drukveer-polini-evo- ... aggio.html

Doorgaans worden er bij het afstellen van een overbrenging verschillende dukveren in combinatie met rollen geprobeerd. Het is van te voren niet aan te geven welke combinatie het beste is, dit verschilt namelijk per scooter. Een andere optie is om de overbrenging bij een bedrijf op de testbank af te laten stellen. Zo wordt de overbrenging perfect afgesteld.

----
Met vriendelijke groet / Kind regards.

Dat is het antwoord.. Vrij duidelijk voor mij.. Alleen waar ik dan mee zit? Ze zeggen zelf dat de originele drukveer 28kg drukkracht heeft. Alleen raar dat het met de polini Hi speed vario kit -30% afneemt aan druk in de drukveer.

Eigenlijk kon ik de conclusie ook wel maken dat de originele drukveer toch iets te zwaar is voor de 4-takt.. (daarom zal het ding ook zo sloom zijn met optrekken en ook daardoor dat de motor wel enige slok aan benzine lust..

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Geplaatst: 12 jul 2018, 22:57
door Klapband
Het word dit keer een hoop leesvoer.. Dus zou zeggen ga er voor zitten..

Om 14.00uur er ongeveer ermee begonnen om de gekochte spullen te monteren. (kan zijn dat het ook al ongeveer 15.00 uur was. Maar dacht begin er gewoon aan en zie wel waar het schip strand.. Heb ook maar meteen gelijk wat extra dingen erbij gedaan zoals wat onderhoud dingentje.. Eerst de scooter maar in de achtertuin gezet (daar heb ik ook het benodigde materiaal liggen)

Het is bekend dat met een new fly de halve scooter uit elkaar moet.. Daar zit namelijk ook het meeste tijd in.
Eerst maar de helmbak eruit gehaald en daaruit ook de spullen die erin zaten eruit genomen..
Aller eerst even de achterem bij gesteld (kon nog een beetje meer worden opgespannen) dus dat gedaan.. Hoogtens een werkje van 7 minuten.. Daarna de bagage drager eraf gehaald. En naar een paar minuten stond hij er zo erbij:

AfbeeldingAfbeelding

En deze kappen zaten allemaal nog voor de carterkap. En nee hier is niks aan te doen dan alleen de kappen weg te nemen.:aaah:
De kapjes aan de voorkant van het zadel waren ook al weg.. Alles netjes gesorteerd op de tafel gelegd:
Afbeelding
Afbeelding
Zijkap er ook eraf gehaald.

Afbeelding
1 kant de onderzij spoiler verwijderd. Hier viel me al op dat ik 1 schroefje miste.. (sinds hij laatst van de nieuwe dealer was gekomen)

En toen was ik een stukje verder:
Afbeelding

Je ziet duidelijk wat er voor een rommel aan zand er tussen gaat zitten.

Afbeelding
Om de zijkap te verwijderen moest ook de voetplank omhoog worden gehouden.

Afbeelding
En eindelijk ruimte om erbij te komen. Maar dit heeft wel even geduurd. Toch wat kostbare tijd aan hier verspeeld.
Afbeelding
Weet iemand misschien waarom er zo`n snel schroef in het luchtfilter is gedraait? Zie hier namelijk het nut niet van eigenlijk.

Afbeelding

Carter ventilatie los gemaakt en ook direct de peilstok terug gedraait..
Heb de carterboutjes maar met de hand los gedraaid.. Want schroefdraad verpesten op deze dure piaggio carters moet je eigenlijk niet willen. En ja zelf met een handratel op lucht, kan je door meerdermaals los en vast ook het schroefdraad door verpesten.. Had wel een T spindle liggen, maar kon tijdelijk even geen 1/4 8mm socket vinden..

Afbeelding
Carterkap eraf en stond klaar om de moeren van beide assen te lossen. En alle boutjes netjes gesorteerd neer gelegd. Zoals ik dat altijd doe. Luchtfilter heb ik wat losser gemaakt.. Het achterste boutje heb ik wat losse gemaakt. En de voorste moest eruit. Luchtfilter moet opgetild word anders kan het carterkap niet eraf door te weinig ruimte.

Afbeelding
Dit ding gebruik ik om de moeren te lossen (gaat als een fluitje van een cent.) :verstop:

Afbeelding
En gebruik deze vriend ervoor. :bighug: De aller grootste voor 1 fase 230volt.
Zelf aangepast met een Condor pressostaat. (tijdje geleden gedaan) Nou kon ik dus met de inschakeltijd spelen
wat eerder niet kon. (hij slaat nou aan bij 7 bar.)

Afbeelding
Alles los gemaakt zoals het hoord.

Afbeelding
Afbeelding

Er zat wat verglazing op de koppelings schroentjes, dit eraf geschuurd met 80 schuur papier en het koppelings huis even goed schoon gemaakt. En weet netjes gemaakt. Kogellager vet ingesmeerd bij de naaldlager van de poelie en de as schoongemaakt.
Heb de drukveer ook nog even getest. Vond hem wel een beetje pittig voor een 4-takt.. Maar heb er nog niks mee gedaan.

Afbeelding
De aandrijf riem was toch wel een beetje korter viel mij op. Bovenste is de originele die eruit kwam.. En de dayco die erin ging. Bij het monteren zat de nieuwe riem dieper in de poelie, wat ik opzicht vreemd vond.

Afbeelding

Heb de riem toch maar gemonteerd om te zien hoe hij zou reageren met rijden.. Het rijd eigenlijk na wat gereden te hebben niet echt heel super.. Je merkt dat hij geleidelijker loopt nou maar is vrij traag.. Vermoed dat dit toch aan de riem ligt.
Zal er eens 2 dagen ermee rijden en zien wat het brengt.. Dus zo heel positief ben ik eigenlijk niet met de dayco riem. Had hem eigenlijk net zo lang als de originele riem verwacht.
Dus de originele gaat hoogst waarschijnlijk weer worden terug geplaatst.. Ik merkte overigens wel op dat de overtoeren op top weg zijn.. Heuveltje af gaat hij zeg maar hard zat.. Heuveltje op is nog steeds lastig om het zo maar te zeggen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De oude vario onderdelen zagen er nog goed uit. Alleen de standaard halfpoelie blijft altijd zo glad, deze heb ik met schuurpapier wat opgeruwd.

DEEL 2 hieronder (anders word het berichten venster erg te lang.)

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Geplaatst: 13 jul 2018, 01:00
door Klapband
Afbeelding

Zonder ik ter plekke met de nieuwe delen moest worstelen, heb ik de vario gelijders voor gemonteerd op de reserve vario deze ik nog had liggen. De configuratie is

* Een originele reserve variateur voor geinstalleerd met polini geleiders een nieuwe vario bus (had ik liggen) en Malossi 19,15.5 grams 6.1 grams rollers. De rollers die ik er naast hebt liggen zijn de 5,7 grams van RMS.. Wilde niet te snel te lichte gewichtjes in de vario doen. En ja de polini sliders zijn van betere kwaliteit dan die originele rampen dingen. De vario geleiders ook nog ingespoten met PTFE spray (dit om te voorkomen dat het stug zou gaan glijden.)

Daarbij een dayco riem waarvan ik hoge verwachtingen had, maar niet zijn uitgekomen..

Afbeelding
Afbeelding

Heb uiteraard eerst het carter ontvet en goed schoongemaakt.. Zat namelijk behoorlijk onder de zwarte troep. En nou ziet het er weer hageltje nieuw eruit. Dit gedaan met een bus remmen reiniger en een kwast van de ontvetterbak.
Overigens had de in gaande achteras van de koppeling, toch wel een opmerkelijke speling op staan.. Hoe dat komt is mij niet echt duidelijk. Ook nog eens de kale krukas gecontrolleerd op speling, daar was niks te zien eigenlijk of te voelen. Zat echt vast als een huis. (dus ja de vertanding na kijken ga ik binnenkort wel eens doen en de primaire lager vervangen van de inkomende as.
Er zat ook helemaal geen enkel olie druppeltje in het bolletje van het luchtfilter.

Afbeelding
En alles weer gemonteerd. Ben toen ook alles gaan wezen schoonmaken. Overal even een sponsje langs gehaald. En de losse delen even geboent en gespoeld. Alle delen werden weer schoon terug gemonteerd.
Ook even de motor laten lopen toen de carterkap erop gemonteerd had om alle water te laten verdampen.
Onderste schroef vervangen van het beschermkapje op het luchtfilter voor een nieuwe, de kop was bijna dol gedraait.

Afbeelding

Alle carterboutjes even schoongemaakt en voorzien van nieuw laag kopervet.
En weer gedeeltelijk opgebouwd. Heb ook gelijk de sproeier aangepast naar nummer 82.. Klusje van nix.

Afbeelding

Carb gedemonteerd voor installatie nieuwe sproeier..

Afbeelding

Toen zat hij al weer in elkaar terug gemonteerd. Moest alleen de luchtfilter aansluiting nog even weer installeren.

En starten maar:
Afbeelding
:moto2: ::-

Afbeelding
Het oude setje. Rolletjes waren allemaal prima rond.

Afbeelding

Als laatst de helmbak ook even een troetelbehandeling gegeven.. Zag er een beetje verwilderd uit door het ketting slot.


Even een samenvatting wat ik vandaag gedaan heb:

* Achterrem gesteld
* Remhevel gesmeerd met PTFE
* Halve scooter gedemonteerd om erbij te komen
* Reserve variateur gemonteerd, met 6,1 malossi rollen en polini variogeleiders samen met een dayco riem (die eigenlijk te kort was) En drukveer spanning controleerd.
* Koppelings schoentjes opgeruwd en koppelinghuis schoon gemaakt.
* Snelle controlle van de motor en vertandings olie..
* Half poelie opgeruwd
* Speling krukas en ingaande koppeling as gecontroleerd (waarbij de ingaande as naar mijn idee ineens iets te veel speling heeft)
*Ingaande as schoongemaakt, carter ontvet, en naaldlager in de poelie en carterkap een beetje gesmeerd met lagervet.
* Sproeier vergroot van 80 naar 82 (op test basis) als ik merk dat het meer negatieve gevolgen heeft dan gaat 80 weer terug.
*Kickstartpendaal gesmeerd op het draaide deel met IMAL. Om zoveel mogelijk roest af te breken.



Wat ga ik nou doen??
* Paar dagen test rijden en zien of er enige verbetering komt (wil de riem uiteraard eerst een beetje meer inrijden) Maar vermoed bij deze dat hij eigenlijk te kort is.. (dan gaat de originele riem terug en zien of dat de afstelling beter loopt.
* Misschien dat de afstelling van de sproeier terug gaat (rij liever momenteel te rijk dan te arm)
* Op de planning staat een Polini EVO drukveer met slider systeem (hierbij denk ik naar een 26KG drukveer te gaan i.p.v een standaard 28KG.
* Het kan zijn dat naar testen de rolletjes ook wat zwaarder ga proberen te maken *vond hem vandaag wat matig lopen.
Liep wel constant door, maar wel met weinig vermogen.
* Wil zo spoedig mogelijk de zwarte velgen eronder gaan leggen.. (want anders word het weer achter nalopende feit dat ik niet nakom)
* Ingaande as probleem op lossen wanneer er tijd voor is.. En een ander rijdende scooter heb.
*Kickstarter laat ik nog zo even zoals het nou is.

Voor de rest moet ik het nog even zien, wat na het test eruit gaat komen.

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Geplaatst: 13 jul 2018, 01:13
door Klapband
Heb overigens gemerkt dat het trillen nog steeds aanwezig is;
Vermoed de volgende dingen of het kan een combinatie zijn van diverse dingen

* Speling ingaande achteras (hoe wel deze as ondersteunt word in het carterkap vind ik dat hij te veel speling heeft..
(uiteraard direct een gehele inspectie.) Achterwiel lager ook directe controlle.

* Zuigerveren misschien een opdonder gehad in de tijd dat ik met sproeier 75 vanuit de fabriek reed.

*Misschien een klapperde ketting?

Ik merk dat als je geen gas geeft geen last meer hebt van vibratie..

Hier word aan gewerkt.

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Geplaatst: 13 jul 2018, 05:16
door stoyanov
Klapband schreef:Heb overigens gemerkt dat het trillen nog steeds aanwezig is;
Vermoed de volgende dingen of het kan een combinatie zijn van diverse dingen

* Speling ingaande achteras (hoewel deze as ondersteund word in de carterkap vind ik dat hij teveel speling heeft..
(uiteraard direct een gehele inspectie.) Achterwiel lager ook directe controle.

* Zuigerveren misschien een opdonder gehad in de tijd dat ik met sproeier 75 vanuit de fabriek reed.

*Misschien een klapperende ketting?

Ik merk dat als je geen gas geeft, je geen last meer hebt van vibratie..

Hier wordt aan gewerkt.


Vooral dit is interessant. Ik ben benieuwd of je het kan vinden.

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Geplaatst: 13 jul 2018, 22:23
door René K
De Honda Vision 50 4 takt trilt ook iets tijdens het rijden en op bepaalde een toerental en wel of geen tegenwind.
Ik houd het op de aandrijflijn de inkepingen van de aandrijfriem/snaar. De Honda Vision heeft nu een Polini snaar/riem
en lijkt nu meer gevoelsmatig te trillen, ik heb maar weer de originele Honda aandrijfriem besteld.

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Geplaatst: 14 jul 2018, 02:45
door Klapband
Rene er zit wel een verschil tussen normaal trillingen en ongewoon trillingen.. Nou hebben we beide andere motorblokken.
Maar weet dat een zo`n piaggio blok eigenlijk wel zonder deze trillingen zou moeten kunnen werken..

Dan vraag ik me af waarom de linker zijkap harder rammelt dan de rechter zijkap.. Weet haast wel dat er wel iets meer mee is met dit blok..

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Geplaatst: 14 jul 2018, 07:18
door ravw
Even terugkomen over je helmbak , waarom geen Helmbak protectie is tekoop weet alleen niet of het ook voor de new fly te koop is
dan ligt je slot ook niet zo te rammelen
en anders zelf even maken met schuim

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Geplaatst: 14 jul 2018, 08:36
door René K
Tja, het is jammer dat ik niet bij U in de beurt woon anders had ik met Uw permissie even langs gekomen
om het probleem te kunnen beleven d.m.v een proefrit te rijden. En m'n gedachten over laten gaan en mee
te denken om eventueel het probleem te verhelpen. Jammer dat de 2 jaar garantie nu niet meer van toepassing is. :)
Ik moet toegeven dat mijn Piaggio Fly 2takt ook een vibratie had na het vervangen van rollen en aandrijfsnaar.
Teveel aan de krukas wezen hangen met een ringsleutel? Ik weet het niet, sindsdien ondersteun ik de starterkrans/vario. Ook gebruik ik geen ringsleutel meer om krukasmoer los en vast te zetten.

Re: Klapband`s Midnight Blue Piaggio new fly 2017.

Geplaatst: 14 jul 2018, 21:37
door Symkee
Hoi,lijkt wel dat je de verkeerde V snaar hebt,hij is smaller dan de standaard V snaar
heb het zelf ook getest,normaal zit er bij mij 18.3 x 775 in vervangen door een v snaar 18.0 x 783
ook minder trekkracht en minder toeren ook meer trillingen
toen vervangen door Dayco 18.4 x 782 en trek nu veel beter op en meer toeren
kijk ook of al je rollen het zelfde gewicht hebben, soms zit er bij nieuwe rollen verschil in
mijn rollen heb ik allemaal op 5.92 gr gemaakt ik heb alleen normale trillingen op mijn scooter
gr kees