Zonder ik ter plekke met de nieuwe delen moest worstelen, heb ik de vario gelijders voor gemonteerd op de reserve vario deze ik nog had liggen. De configuratie is
* Een originele reserve variateur voor geinstalleerd met polini geleiders een nieuwe vario bus (had ik liggen) en Malossi 19,15.5 grams 6.1 grams rollers. De rollers die ik er naast hebt liggen zijn de 5,7 grams van RMS.. Wilde niet te snel te lichte gewichtjes in de vario doen. En ja de polini sliders zijn van betere kwaliteit dan die originele rampen dingen. De vario geleiders ook nog ingespoten met PTFE spray (dit om te voorkomen dat het stug zou gaan glijden.)
Daarbij een dayco riem waarvan ik hoge verwachtingen had, maar niet zijn uitgekomen..
Heb uiteraard eerst het carter ontvet en goed schoongemaakt.. Zat namelijk behoorlijk onder de zwarte troep. En nou ziet het er weer hageltje nieuw eruit. Dit gedaan met een bus remmen reiniger en een kwast van de ontvetterbak.
Overigens had de in gaande achteras van de koppeling, toch wel een opmerkelijke speling op staan.. Hoe dat komt is mij niet echt duidelijk. Ook nog eens de kale krukas gecontrolleerd op speling, daar was niks te zien eigenlijk of te voelen. Zat echt vast als een huis. (dus ja de vertanding na kijken ga ik binnenkort wel eens doen en de primaire lager vervangen van de inkomende as.
Er zat ook helemaal geen enkel olie druppeltje in het bolletje van het luchtfilter.
En alles weer gemonteerd. Ben toen ook alles gaan wezen schoonmaken. Overal even een sponsje langs gehaald. En de losse delen even geboent en gespoeld. Alle delen werden weer schoon terug gemonteerd.
Ook even de motor laten lopen toen de carterkap erop gemonteerd had om alle water te laten verdampen.
Onderste schroef vervangen van het beschermkapje op het luchtfilter voor een nieuwe, de kop was bijna dol gedraait.
Alle carterboutjes even schoongemaakt en voorzien van nieuw laag kopervet.
En weer gedeeltelijk opgebouwd. Heb ook gelijk de sproeier aangepast naar nummer 82.. Klusje van nix.
Carb gedemonteerd voor installatie nieuwe sproeier..
Toen zat hij al weer in elkaar terug gemonteerd. Moest alleen de luchtfilter aansluiting nog even weer installeren.
En starten maar:
Het oude setje. Rolletjes waren allemaal prima rond.
Als laatst de helmbak ook even een troetelbehandeling gegeven.. Zag er een beetje verwilderd uit door het ketting slot.
Even een samenvatting wat ik vandaag gedaan heb:
* Achterrem gesteld
* Remhevel gesmeerd met PTFE
* Halve scooter gedemonteerd om erbij te komen
* Reserve variateur gemonteerd, met 6,1 malossi rollen en polini variogeleiders samen met een dayco riem (die eigenlijk te kort was) En drukveer spanning controleerd.
* Koppelings schoentjes opgeruwd en koppelinghuis schoon gemaakt.
* Snelle controlle van de motor en vertandings olie..
* Half poelie opgeruwd
* Speling krukas en ingaande koppeling as gecontroleerd (waarbij de ingaande as naar mijn idee ineens iets te veel speling heeft)
*Ingaande as schoongemaakt, carter ontvet, en naaldlager in de poelie en carterkap een beetje gesmeerd met lagervet.
* Sproeier vergroot van 80 naar 82 (op test basis) als ik merk dat het meer negatieve gevolgen heeft dan gaat 80 weer terug.
*Kickstartpendaal gesmeerd op het draaide deel met IMAL. Om zoveel mogelijk roest af te breken.
Wat ga ik nou doen??
* Paar dagen test rijden en zien of er enige verbetering komt (wil de riem uiteraard eerst een beetje meer inrijden) Maar vermoed bij deze dat hij eigenlijk te kort is.. (dan gaat de originele riem terug en zien of dat de afstelling beter loopt.
* Misschien dat de afstelling van de sproeier terug gaat (rij liever momenteel te rijk dan te arm)
* Op de planning staat een Polini EVO drukveer met slider systeem (hierbij denk ik naar een 26KG drukveer te gaan i.p.v een standaard 28KG.
* Het kan zijn dat naar testen de rolletjes ook wat zwaarder ga proberen te maken *vond hem vandaag wat matig lopen.
Liep wel constant door, maar wel met weinig vermogen.
* Wil zo spoedig mogelijk de zwarte velgen eronder gaan leggen.. (want anders word het weer achter nalopende feit dat ik niet nakom)
* Ingaande as probleem op lossen wanneer er tijd voor is.. En een ander rijdende scooter heb.
*Kickstarter laat ik nog zo even zoals het nou is.
Voor de rest moet ik het nog even zien, wat na het test eruit gaat komen.