In de handleiding van peugeot staat het op 0.10 in en 0.10 uit. Er kon nog een 0.15 mm er tussen omdat ik toen nog geen 0.15 stel plaatje had geprobeerd.. Maar vond op het internet dat je hem op 0.10 moet stellen, maar extra moet controlleren met een 0,15 stel plaatje of dat hij werkelijk goed staat, want dat 0.15 stel plaatje mag er dan niet meer tussen passen.. En nou pas die er dus ook niet meer er tussen..
Maar goed om verder te gaan (moest even eten, dus heb het even in 2 stukken geknipt.) Eenmaal dat ik klaar was met het monteren van de stator, maar begonnen om de vario en de achterpoelie / koppeling en riem te monteren
Ik had paar maanden geleden een berg onderdelen 2ehands ergens vandaag geplukt voor een acceptable prijs.
Allemaal van een kisbee snor 4t. (neem aan van een latere bouwjaar dan 2014)
Ik had maar 1 vario liggen momenteel en nog eentje dat met die 2ehandse onderdelen kwam.
Dus vond het makkelijker om die van de 2ehandse onderdelen te pakken, omdat diegene alles netjes bij elkaar getie-raped had..
Tuurlijk was het allemaal gebruikte spullen, maar het kwam van een redelijk jonge kisbee scooter vandaan..
Eerste probleem dat ik vond is dat de variobus een opstaande rand heeft (begrensde vario bus) En er was dus blijkbaar wat schade aan de vario.. Aan de ene kant wel jammer want de vario zat onder een snor kisbee, en was eigenlijk nog splinternieuw (de riem was maar tot de helft opgelopen en de rest was nog splinter nieuw..
Alleen:
Onderste 2 zijn afgebroken.
het ding had 2 afgebroken geleider loop stukken waar de gradenplaat mee omhoog loopt.. Of te wel deze vario is helaas niet meer te gebruiken.
Ik kwam ook nog een heel opmerkelijk detail tegen.. Peugeot gebruikt sinds (vermoed 2015 en later) een ander fabrikant voor de vario / achterpoelies / koppeling / koppelings huis... Beter gezegd de nieuwe onderdelen zouden goedkoper zijn, maar zijn dus ook slechter van kwaliteit.. De vario is bij het nieuwe merk kleiner, en de achterpoelies zijn slechter..
Voor heen gebruikte men het merk HL, het nieuwe merk dat er gebruikt word heet Jii HM-50 (heb de naam even aangepast (heb even dit opgezocht en kwam uit op:
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 26445.htmlDe vario van HL heeft het kenmerk: PMFB en word geleverd vanaf 2010 tot 2014 en daarna krijg je dus die goedkopere rommel.
Op ebay had ik ook enkele maanden geleden een nieuwe vario bus gekocht, stond erbij dat het ook voor het GY6 blok zou zijn.
Helaas is deze van het sym blok 2-3 mm langer en zeker niet compatible met elkaar. Heb dit zelf even kunnen testen om de originele begrensde vario bus even erin te zetten.. Met de begrensde bus rammelt de vario niet en zit goed vast geklemt.
Met de sym vario bus rammelt de boel wel.. Dus a.u.b koop geen sym vario bus voor je 139qmb blok want dat gaat niet werken..
Hier het verschil met de sym 4t vario bus en de 139qmb (begrensde vario bus)
Ik ben eigenlijk momenteel wel zo ver dat ik beter naar een nieuwe vario kit kan gaan kijken. En grote kans dat ik beter direct een sport vario neem.. Want die standaard vario onderdelen zijn echt slechte kwaliteit.
Hier het merken verschil:
Nieuwe type vario: (het merk en type staat op de graden plaat
En het oude type vario:
Merk en type staat in de binnekant van de vario.
Naar wat verder geprutst te hebben stond het er zo erbij:
Daarbij wil ik opmerken dat de achterpoelies / koppeling / huis nieuw zijn.. Ik had dit setje eigenlijk eerder gekocht voor me peugeot vivacity (omdat het ook op het 2takt blok zou passen (officieel voor het gy6 blok).. De reden waarom ik voor deze ben gegaan is omdat ik in de oude poelies niet kon traceren welke kwaliteit het naald lager was (meestal een china lagerje wat geen lang leven heeft) Maar op het nieuwe setje stond taiwan op het lagertje (en dat voelde kwalitatief gezien een stuk beter om te gebruiken) De riem is eigenlijk nog zo goed als nieuw en komt ook van degene af waarvan ik een berg 2ehandse onderdelen had gekocht.
En het vliegwiel er terug erop gezet.. Moet alleen de pickup nog even goed afstellen met een voelermaatje. Het witte spul is weicon anti-seize pasta.. Bij demontage van een sloop blok zat het vliegwiel zo strak erop dat ik er zelf de vliegwiel trekker ermee gesloopt had..Dus bij deze gaat het vliegwiel de volgende maal er makkelijker eraf.