Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Gebruikersavatar
Marco_61
Voormalig STN Lid
Berichten: 723

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#121 » 03 dec 2018, 06:37

Ik heb toch ff een vraagje. Waarom zie je poedercoaten niet zitten? Dat is beter en slijtvaster dan conventioneel lakken. Bij mijn weten worden de frames tegenwoordig gepoedercoat.
Gr, Marco.
1 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#122 » 03 dec 2018, 09:49

Marco_61 schreef:Ik heb toch ff een vraagje. Waarom zie je poedercoaten niet zitten? Dat is beter en slijtvaster dan conventioneel lakken. Bij mijn weten worden de frames tegenwoordig gepoedercoat.
Gr, Marco.


Ik denk dat de gebruikte kwaliteit staal te wensen overlaat.
Het roest toch wel. Of je het nu coat of spuit.
En in dat geval is coaten een dure hobby die uiteindelijk niet tot het gewenste resultaat zal leiden.
Maar dit is mijn bescheiden mening.
Vind het jammer dat de fabrikanten hier niet op inspringen.
Lees gisteren weer een stukje van een nieuw lid met een CR met roestproblemen.
Ik ben meteen weer genezen. Zo jammer.
Er is een markt te winnen, als je het mij vraagt.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Marco_61
Voormalig STN Lid
Berichten: 723

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#123 » 03 dec 2018, 12:14

stoyanov schreef:
Marco_61 schreef:Ik heb toch ff een vraagje. Waarom zie je poedercoaten niet zitten? Dat is beter en slijtvaster dan conventioneel lakken. Bij mijn weten worden de frames tegenwoordig gepoedercoat.
Gr, Marco.


Ik denk dat de gebruikte kwaliteit staal te wensen overlaat.
Het roest toch wel. Of je het nu coat of spuit.
En in dat geval is coaten een dure hobby die uiteindelijk niet tot het gewenste resultaat zal leiden.
Maar dit is mijn bescheiden mening.
Vind het jammer dat de fabrikanten hier niet op inspringen.
Lees gisteren weer een stukje van een nieuw lid met een CR met roestproblemen.
Ik ben meteen weer genezen. Zo jammer.
Er is een markt te winnen, als je het mij vraagt.

Alles roest op den duur. Alleen wanneer gebeurd dat. Ik weet wel dat het gepoederd materiaal langer roestvrij blijft dan wanneer het gelakt is. Je komt met poederen op plaatsen waar je met lak niet komt. En iets laten poedercoaten is net zo duur als lakken.
Gr, Marco.
3 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#124 » 04 dec 2018, 00:49

Dat roesten komt omdat de fabriek geen grond laag of anti roest laag toepast..

De buizen worden in de fabrieken gebogen.. Die worden dus ook niet behandeld zoals stralen of schuren..
Het komt erop neer dat het metaal met slechte ondergrond en al gewoon gedompeld word in de verf..

De verf heeft dan geen goede hechting, dat zie je vooral bij de lasnaden dat daar eerst het verf er al eraf valt.
En dan komt daar continu water overheen.. Het frame dient dus ook als `aarde` en daar loop dan ook stroom door heen..

Stroom + water + ijzer = roest omzetting.
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#125 » 04 dec 2018, 08:03

Klapband schreef: Stroom + water + ijzer = roest omzetting.

+ zuurstof.
2 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#126 » 04 dec 2018, 09:55

nou als je blank ijzer niet zuivert is het roest als het van het bootje uit het oosten komt dus dat gaat niet helemaal op
echter word er bezuinigt op de kwaliteit van materiaal waar het gezuiverde ijzer in gedompeld word.
hoe dunner de verhouding hoe minder de bescherming.
en das dan het probleem..
ik heb in mijn jeugd jaren veel oude franse auto s ontdaan van die zooi die ze er in de fabriek in proppen als roest bescherming slechte kwaliteit ijzer ..(blik )deed de rest.
dan opnieuw inlassen en naar hoogkerk voor een ouderwetse tecktiel behandeling en alle losse delen zoals spatborden deuren enz. nog vol jagen met wax
een peugeot 405 (die roesten al in de folder) is tot de dag van vandaag roestvrij !
kan dus wel..
maar ook die verrekte milieu eisen gooien roet in het eten of roest op het frame,,
2 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#127 » 05 dec 2018, 13:05

Net vanochtend nog wat tijd gevonden om de voorvork te vervangen..

Kon een paar delen van het balhoofd niet zo makkelijk nieuw krijgen, dus besloot maar te improviseren.

Ik had van het tweede frame nog delen liggen die ik kon gebruiken (die voorvork moest er toch eruit)

Maar bij het eerst frame bleek ik dus niet meer aan de interne schalen te komen die in het frame moesten komen..
De oude waren anders aardig verroest, en niet aangeraden om die nog te gebruiken..

Dus heb van het tweede frame deze eruit gehaald (waren nog goede) en de oude in het tweede frame terug geplaatst (om de passing in het frame schoon te houden tegen oxidatie)

De lagers en de stofkap had ik nieuw liggen hier.. Klusje (alleen erin zetten) heeft mij al weer gauw 1,5 uur geduurt (tijd gaat snel)

Maar gelukkig zet de spinternieuwe vork erin en draait perfect. Vanavond even weer tijd vinden voor de rest.
3 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#128 » 09 dec 2018, 01:30

Ben bijna klaar met de kisbee in elkaar zetten..

Heb momenteel het volgende achter de rug:

- Kabelboom zit er al zo goed als erop (alleen bij het stuur en aan de voorkant moet ik het nog wat fatsoeneren, en de achterremkabel en gaskabel moet er nog erop geschroef worden. (achterstuk was wel makkelijk.. vanaf de onderkant naar de voorkant boven word het wat lastiger.. Die zwarte klemmetjes die in het frame moeten was een priegelwerkje..

- Middenbok zit er compleet erop.(compleet vernieuwd). Het stond niet zo op de tekening, maar heb er nog 2 extra vulringen er tussen gedaan..
Anders kon de bok zijwaards heen en weer bewegen. En daar begon ik me juist aan te storen.
Vandaag ook de veer erop gezet.. Kreeg hem met uitgeklapt standaard niet erop. Dus maar ingeklapt.. En voet tegen de cilinder kap en rechter tegen de kickstarter om het blok tegen te houden en toen de veer erop gekregen.

Dus een extra vulring aan de linkerkant tussen het rubbere ringentje en het motorblok.. En een extra ring geplaatst aan de rechterkant tussen motorblok en standaard. En nou is die speling helemaal eruit. De pen heb ik gedeeltelijk in de weicon pasta gezet in de hoop dat het metaal niet aan elkaar gaat vreten en dus muur vast komt te zitten)

* Benzine tank moest ik nog maken (had die van de tweede kisbee gepakt aangezien daar compleet de originele benzine slang al eraan zat met houder. Alleen de spanklem van het vacuum kraantje was gebroken en moet er een andere span ring om heen doen.
En ook de tank aan de buitenkant netjes gemaakt..
En daarna de tank alvast op het frame gemonteerd en alle brackets terug geplaatst.

* Nieuw stuur zit er weer op.

* Bobine terug gemonteerd.. Kreeg allemaal kleine reparatie dingentjes er tussen door dus het hielt niet over.
Bij de bobine moest ik de kabel weer opnieuw aansnijden en de de rubber er goed erop terug plaatsen.

* Heb nog de uitlaat klep iets groter gezet, want volgens de dealer is 0.10 te krap voor de uitlaat..

* Moest de ontsteking nog controleren of dat hij goed erop zat. Heb dit even vergeleken met het tweede blok en zat dus goed gemonteerd. Hierbij moest bij het gereviseerde blok, de koelkap, ventilator en het vliegwiel eraf, tevens hetzelfde bij het 2de werkende blok.

* Achterveer terug gemonteerd.

*bougie alvast in het gereviseerde blok gemonteerd.


Wellicht denken jullie dat ik vrij weinig heb gedaan.. Maar ben ondertussen veel tijd kwijt geweest omdat ik veel moest nalopen om te zien of het goed terug is gemonteerd. Het is ondertussen een tijd geleden dat de eerste kisbee uit elkaar ging.. En daarna
verlies je wel best veel informatie wat je toen wel wist..

Ook helpt het niet mee als je werkhok een ongeorganiseerd bende is en je steeds naar spullen moet zoeken (word volgend jaar wel aangewerkt.. Moet nog gereedschapsborden ophangen.. en moet ook nog plek vinden om spuitbussen en potten via een rek aan de muur te bewaren zodat dit allemaal niet in de weg gaat zitten..


Ik denk dat het makkelijkste en het snelste de kappen erop zetten gaat worden..
De plaats waar de kabels moeten komen is nog wel het lastigste, want de bak en zadel mag nergens hinder van ondervinden.

Het blok is wel zo goed als af.. Alleen moet ik bij een carterkap het hele rondsel eruit halen, deze werkt niet meer goed en toont ook aardige sporen van roest.


Wat ik nog moet doen:

- Subframe onder even als het motorblok.

- Achterveer aan motorblok

- Bekabeling naar motor aansluiten.

- Achterwiel eronder monteren.

- Uitlaat erop

- Spartbord achter erop

-Luchtfilter erop plus de slangen naar SLS en overdruk.

- Alle beplating erop inclusief achterspartbord en alle andere plastics.

- Stuur moet nog voorzien worden van rechter bediening en gashandel en kabel

- Remklauw met rempomp.

- Montage brackets onderkant frame moet er nog erop.

- Achter remkabel

- Gaskabel en carburateur.

- Km teller..

- Alle montage beugeltjes.

Aankomende week zou het af moeten zijn, want dan moet de kamer leeg worden gemaakt.

Olie en benzine doe ik allemaal buiten.
3 x

Gebruikersavatar
hanskleij
Voormalig STN Lid
Berichten: 550

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#129 » 09 dec 2018, 13:00

Ik denk dat je nog wel even bezig bent, jou via het forum kennende,
Ik wens je nog veel succes
Groet Hans
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#130 » 09 dec 2018, 16:44

Foto update komt eraan: :bsmile:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoop hem aankomende week af te hebben. I.i.g in zo`n staat dat hij de kamer uit kan en dan de olieen kan toevoegen en hopelijk dat hij prima start en rijd. :crazy:

De witte tie-raps zien er wat minder sierlijk op de fotos uit.. Maar vond dat de kabelboom met standaard clips niet goed stevig tegen het frame aan zat.. Dus op een paar plekken goed strak er tegenaan gezet (helaas had ik geen zwarte tie-raps liggen en alleen deze.. Dus ik dacht maak de oude dan het eerst op.

De carterkap is overigens tijdelijk.. Heb een goede uitziende zwarte kap liggen, alleen moet daarvan eerst het binnenwerk nog eruit.

EDIT:

Montage brackets aan de onderkant zit er ook op.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer