Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#21 » 24 okt 2017, 05:12

Laatst gewijzigd door Klapband op 28 okt 2017, 01:19, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#22 » 24 okt 2017, 05:43

Hallo Klapband,

Helemaal prima...

Is vergelijkbaar Hamerite Hamerslagverf, maar dan van een ander merk.
Na je ontroest-werkzaamheden het frame schilderen en vervolgens het inwendige tectyleren met onderstaande set
https://www.nonpaints.com/nl/valvoline- ... lle-ruimte

Afbeelding

Aanvankelijk ging het om het frame en achtte ik silolak op basis van bitumen een perfect lakmiddel, maar nu ook de standaard mee wordt genomen en krasvast een belangrijk koopargement is geworden vind ik jouw voorstel ook helemaal prima.

Succes met het ontroest- en schilderwerk.

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#23 » 30 mar 2018, 00:31

Update:

Ik ga z.s.m weer verder met de kisbee.. Ik wil mensen verder niet laten schrikken wat dit geintje allemaal gaat kosten.
Weet dat ik al 3 bestellingen heb geplaatst omtrend deze scooter.. Maar met de laatste bestelling die ik vandaag geplaatst heb zit het meest belangrijke spulletjes erbij.. Ik ben dit project begonnen om meer kennis te krijgen m.b.t 4-takt techniek.
Vind het niet erg als het zal falen, maar ben er uiteraard er mee begonnen om het goed te doen / om er van te leren.
Achteraf gezien was het wellicht beter om een nieuwe kisbee te kopen, maar dan leer je er niet van m.b.t het opbouwen en sleutelen aan een 4-takt scooter.

Wat ga ik de komende dagen doen? Ik hoop als eerste dat het goed weer word.
Heb enkele dagen geleden een zak met granaat zand besteld (word ook garnet genoemd) Dit spul is verder milieu vriendelijk en dat is ook de reden dat ik voor dit materiaal ben gegaan.(ga dit in de tuin gebruiken). De bestelde granaat zand zak `mesh 80` heb ik inmiddels in huis. Daarnaast heb ik ergens nog een halve zak daarvan staan. De bedoeling is dat ik komende zonnige dagen een proef ga doen met dat garnet 80. Moet even kijken of daarmee de verf lagen van het frame er makkelijk eraf te stralen is. Ook ga ik 3 verschillende nozzles proberen om te zien welke het beste effect geeft.. Als proef object gebruik ik eerst de oude verroeste middenbok van de peugeot kisbee. De straalketel die ik gebruik is een 20 liter van datona. De ketel moest makkelijk op te bergen zijn en niet in de weg staan. Voor de rest moest het straal grit niet te lang in de ketel blijven zitten. Aan die 20 liter heb ik dan wel genoeg.. Ik deed het straal werk eerst met een luchtpistool en reservoir dat er boven op zit, maar dan blijf je continu vullen.
Dan ben je meer met het vullen bezig dan met het echte werk.. Van daar dat ik de straalketel heb gekocht. Deze gebruik ik i.c.m een Airpress 425 / 100 compressor op 230volt.

Morgen krijg ik de spullen binnen voor de middenbok. Heb 1 nieuwe middenbok gekocht, omdat ik deze direct kan monteren zonder extra werk te hebben.. De gebruikte middenbokken worden gestraald en opnieuw geverft en hergebruikt.

Ook zit bij deze bestelling een nieuwe nokkenas.. De andere die ik heb liggen zijn gebruikt, en moeten als ik tijd heb voorzien worden van nieuwe lagers. Dus kan vrijwel weer gauw verder met de scooter.
2 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#24 » 03 apr 2018, 01:37

Ik ben afgelopen zondag weer begonnen met het blok van de kisbee.. Het was niet zo heel koud meer buiten, en wilde er graag weer mee verder. Alleen heb niet echt veel kunnen doen aangezien ik er een beetje laat in de middag eraan wilde beginnen..

Heb zover alleen de nokkenas omgeruild voor een nieuwe.. Alle gebruikte ga ik eerst na kijken of deze kwa lagers nog goed zijn.
En anders probeer ik deze te reviseren met nieuwe lagers.

Heb eerst even wat fotos gemaakt betreft het sleutel hok om een beetje meer beeld te geven waar ik nou mee bezig ben.

Dit is de plek waar ik deze reperaties allemaal doe: Let niet op de rommel. De compressor gaat nog naar een ander hok ernaast en het wandbord (3x) moet nog worden opgehangen boven de werkbank (weet alleen niet wat de beste methode is om dit `blind`op te hangen)

Afbeelding Afbeelding

De ruimte is niet al te groot, maar moet het er mee doen.

Nou verder met het project.. Gisteren dus de nieuwe nokkenas geplaatst en vandaag ermee verder gegaan (nog niet veel kunnen doen eigenlijk) Een goede startmotor gemonteerd, de ketting spanner gemonteerd. En gecontroleerd of de timing goed stond..

En ja dat was goed gegaan, zie hier:
Afbeelding Afbeelding

Voor de rest de hevelbrug weer gemonteerd en de bendix weer geplaatst (moet het nog even goed schoonmaken)

Toen kwam ik ook nog achter dat ik geen tap-ends had om het EGR ding van het deksel te monteren en deze maar uit een oude originele kop gedraait.

En zo stond het blok er later erbij:
Afbeelding Het vliegwiel zit er alleen erop om de timing te bepalen, de stator monteer ik later als ik verder kan..

Wist even niet meer welke boutjes moest gebruiken voor de ketting spanner, startmotor, en later de stator.. Dus even het oude blok geraad pleegd dat ergens achterin het andere hok stond en eruit moest vissen..

Daarna de tap-ends gemonteerd voor het spruitstuk, en toen had ik geen isolator meer liggen voor dat ding en ben ik er maar even mee opgehouden.. (deze moet ik nog ergens opnieuw bestellen.)

De krukas, cilinderkop, spruitstuk, zuiger, nokkenas is allemaal vervangen voor 101_octane spul en is niet meer orgineel meer, gewoon omdat het orginele spul hartstikke duur is, of slecht kwaliteit, of bij de cilinderkop je deze zelf moet opbouwen wat gewoon teveel tijd kost. Overigens is vervangende kop nog beter ook.. Deze heeft een 2 mm groter inlaat en uitlaat kanaal.

Afbeelding Bovenste is orgineel, en de onderste de vervanger.

En de uitlaat poort
Afbeelding
Afbeelding
Originele cilinder is de onderste.. Hoop dat de nieuwe kop toch iets meer koppel gaat geven.


En toen ik er mee gestopt was zag het er zo eruit:

Afbeelding

Overigens zijn alleen de `gouden` en `zilvere` boutjes gebruikt.. De goedkope china troep heb ik er dus allemaal eraf gelaten en vervangen voor iets beters.

Ik had nog meer fotos gemaakt, maar wilde het een beetje kort, en inhoudelijk houden.


Lijstje wat er nog eraan gedaan moet worden:

- Een nieuwe middenbok compleet met alles heb ik al hier liggen, ben iets aan het verzinnen om te voorkomen dat de pin van de middenbok weer gaat vast roesten (ja ik weet dat dit weer gaat gebeuren)

* Misschien behandelen met roest omvormer (geen idee of dat dit zin heeft met blank staal dat nieuw is)
* Misschien anodiseren? Zodat er een laag om het metaal gaat en het roest stopt.
* Laten verchromen zodat er geen roest op de pen kan ontstaan.
* Anders dacht ik om de pen flink te verhitte en dan in de afwerkte olie onderdompelen..

- Moet nog een paar nieuwe isolators kopen voor onder het spruitstuk.

- Stator moet gemonteerd worden als alles gedaan is.

- Kleppen moeten nog gesteld worden.

- Vario onderdelen / riem en koppeling onderdelen kunnen gemonteerd word (wacht hier even mee totdat het blok onder het frame kan plaatsen (scheelt nogal gewicht)

- Motorblok filter en aftap plug monteren.

- Motorolie afvullen als vertandings olie afvullen. (kan als laatste)

- Alle koelkappen terug.

- Carburateur terug , luchtfilter en spartbord monteren. (dan is het blok denk ik wel klaar om het onder het frame te monteren.

- Moet nog een ander voelersetje bestellen.

- Remmerij aan de achterkant moet nog gemonteerd worden als de gaskabel / tellerkabel.

- Vertanding kwam compleet met het blok en inclusief de nieuw uitziende remblokken, deze blok dus allemaal zitten. Ik weet dat dit blok niet veel gelopen heeft, dus vermoed dat er ook niks mis mee is.. Mocht dit wel zo zijn, dan vervang ik dit als het blok onder de scooter zit..



Met het frame ga ik aan beginnen wanneer het weer goed is.. Ga eerst een paar proefjes doen met de nieuwe straal ketel om te zien voor het beste resultaat te krijgen, een oude roestig middenbok als proef stukje gebruiken.. Als dat klaar is moet ik nog verf regelen voor het frame, en dan kan het straal werk beginnen.

Tegen het volgende weekend komt er nieuwe spullen binnen. (staan nog gedeeltelijk in bestelling)
1 x

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1152

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#25 » 03 apr 2018, 05:31

Kleine ruimte ? hmm ziet er goed uit @Klapband :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#26 » 03 apr 2018, 07:49

Het zal wel veel voldoening geven , de eerste keer dat het blokje in gang schiet! :D
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#27 » 03 apr 2018, 08:46

Nou, dat is een grote revisie. De bout van de middenbok zou ik inderdaad heet stoken en in olie dompelen. Dezelfde bout in RVS is de beste oplossing lijkt mij :thumbsup:
0 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#28 » 04 apr 2018, 01:07

bertocello schreef:Het zal wel veel voldoening geven , de eerste keer dat het blokje in gang schiet! :D


Meeste voldoening zal komen als ik het frame af heb en het blok ect eronder kan gaan hangen.. Wetend dat het dan niet meer zo lang duurt voordat de kisbee weer werkend word.
0 x

Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 172

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#29 » 04 apr 2018, 01:15

Klapband schreef:...................................

......................

..........

Dit is de plek waar ik deze reperaties allemaal doe: Let niet op de rommel. De compressor gaat nog naar een ander hok ernaast en het wandbord (3x) moet nog worden opgehangen boven de werkbank (weet alleen niet wat de beste methode is om dit `blind`op te hangen)

Afbeelding Afbeelding


Goed bezig zo te zien :thumbsup:

V.w.b. de 3 wandgereedschapsrekken zou ik eerst wat houten regels horizontaal op de muur maken en dan via de al bestaande gaatjes in de rekken het op de houten regels vastschroeven.
Met de houten regels kun je het ook mooi uitvlakken als de muur niet helemaal vlak is.
Ik weet niet of de muur een buitenmuur is en of het een spouwmuur is.
Als het een halfsteense buitenmuur is zou ik er in ieder geval houten regels opmaken, in verband met doortrekkend vocht.
Anders is je gereedschap binnen de kortste keren geroest.
Of nog iets van dunne isolatie toepassen dat zwevend tussen de buitenmuur en gereedschapsrekken komt.
Dus isolatie geen contact laten maken met de muur en ook niet met het gereedschapsrek.
Dan blijft er altijd iets van ventilatie bestaan.
0 x
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"


Piaggio Liberty 50 4T 2006, Malossi Vario & Dayco, LED verlichting, Daylight Running Lights, Emergency Brake Lights,
Alarmlichten, 12V & 5V USB aansluiting 2 x 2.1A, Spanningsbegrenzer, Navigatie Garmin Zumo 220

Afbeelding

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Klapband`s Peugeot Kisbee 4T

Bericht#30 » 15 apr 2018, 19:56

Net 3 uur geleden weer even verder gegaan met het blok.. Heb alweer niet veel kunnen doen, maar wel iets meer als de eerste 2 keren..

Waar ik vooral tegen aan liep is, dat ik niet wist welke M6 boutjes ik moest gebruiken om de stator vast te schroeven.
Ook wist ik niet precies hoe de stator terug gezet moest worden (hoe dus de 2 apparte spoelen (die ingewikkeld zijn) moesten staan.
Ze kunnen namenlijk naar onderen of naar boven gericht zijn.. Ik kon verder wel zien waar het tegen het carter heeft gezeten..
Dus heb hem maar op de gok erop geschroeft.. Eerst kreeg ik de pickup er niet op.. Daar achter en erboven is er heel weinig werk ruimte voor de bedrading.. Maargoed om de kabel dan zo plat mogelijk te krijgen moesten de draden niet inelkaar gedraait zijn, maar letterlijk naast elkaar komen.. En heb daarvoor de kabel iets moeten modificeren dan zoals het orgineel zat..

Heb de kabel iets meer naar binnen gestoken en daar heb ik iets meer `mantel` van de buitenkant eraf gehaald, zodat je de losse draden meer eruit hebt.. Door dan iets meer lengte over te houden kon de pickup iets makkelijker gemonteerd worden.. Al was dit nog steeds een `kl*te` werk. En uiteraard wist ik niet welke lengte M6 boutjes ik moest hebben.. Had de gaten na gemeten met een schuifmaat en kwam inclusief de stator op 27mm uit.. Dus heb toen geprobeerd er een M6x25 erin te draaien, maar de laatste 3 mm merkte ik dat het boutje er steeds zwaarder erin ging.. Dus toch maar voor een kortere gekozen..

Vond online ergens een handleiding voor het 139qmb blok en daar stond dat er M6x22 erin moest.. Langste wat ik daarna had was echter M6x20 en heb ik deze er maar erin gedraait.. En toen kwam ik op dit resultaat:

Afbeelding

Weet alleen niet of dat de stator nou goed zit, of nog een halve slag moest draaien. Neem aan de de ingewikkelde spoelen hogere vermogens erop komt te staan (gedeelte van de ontsteking zelf)

Voor de rest heb ik aangehouden, de goud kleurige boutjes voor het blok, de zilvere voor de kappen..
Ik moet eigenlijk alleen de pickup nog afstellen.. Daarnaast heb ik de kleppen nog eens nagekeken (was vergeten om ook te testen met een 0.15 stelplaatje, en ja die paste er net nog tussen. Dus de boel stond nog iets te ruim.. Heb hem nog eens opnieuw gesteld en het 0.15 stelplaatje past er niet meer door. Nieuwe pakking voor de egr erop en de klappendeksel direct erop geschroeft.
Laatst gewijzigd door Klapband op 15 apr 2018, 22:35, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer