Piaggio Liberty 50 4T/Vespa ET4 150 Project door Rebel. Laatste nieuws; Werk in uitvoering !!!

Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 172

Piaggio Liberty 50 4T/Vespa ET4 150 Project door Rebel. Laatste nieuws; Werk in uitvoering !!!

Bericht#1 » 12 dec 2017, 02:10

Mijn project gaat beginnen en vanavond eerst eens een lijstje gemaakt van wat er allemaal moet gebeuren aan mijn onlangs aangeschafte Piaggio Liberty 50 4T van 2006.
Het verlanglijstje; GROEN is al wat aan gedaan en ROOD moet nog bepaald worden
================================================
-Voorband Pirelli Mandrake 90/80-16 DOT 1406 (Week 14 Jaar 2006) --> Nog origineel en veel te oud, moet vervangen worden. --> band vervangen door michelin city grip
-Achterband Sava No 26 Capri 110/80-14 DOT 2711 (Week 27 Jaar 2011) --> Twijfel geval maar ga ik toch vervangen. --> band vervangen door michelin city grip
-Speling balhoofd --> nieuwe lagerset gemonteerd
-Schroefdraad kapot spiegel links --> Uitgeboord, opnieuw getapt en helicoil erin. Is nu M8 draad geworden.
-Linker spiegel ontbreekt --> Nieuwe bestellen met draad M8 --> Selfmade ram mount spiegel gemaakt
-Middenbok hangt wat scheef naar rechts --> wat bijgebogen nu OK
-Stationair veel te laag --> Stationair iets bijgesteld
-Trekt niet regelmatig op --> alles schoongemaakt en groot onderhoud gegeven, probleem opgelost
-Variateur/Rollen/Koppeling --> vervangen door nieuwe malossi set
-Tandriem vervangen --> vervangen door nieuwe dayco riem
-Transmissieolie verversen --> olie ververst
-Motor voelt futloos aan --> na compleet groot onderhoud weer tiptop
-Carburateur schoonmaken afstellen --> uitgevoerd
-Kleppen stellen --> kleppen gesteld
-Bougie vervangen --> nieuwe bougie gemonteerd
-Oliefilter reinigen --> uitgevoerd
-Luchtfilter vervangen/reinigen --> vervangen door malossi red
-Motorolie verversen --> olie ververst
-Top op teller met moeite 45 --> Hmmm --> nu 49
-Gaskabel vervangen gaat wat zwaar -->nieuwe gaskabel gemonteerd
-Remkabel achterrem voelt wat versleten aan --> nieuwe remkabel gemonteerd
-Remlicht brandt niet bij gebruik achterrem --> Remschakelaar schoongemaakt in badje contactspay en werkt weer.
-Remvloeistof voorrem verversen --> remvloeistof ververst
-Remleiding voorrem vervangen --> remleiding was bij nadere inspectie nog prima dus zo gelaten
-Remblokken voor vervangen --> nieuwe remblokken gemonteerd
-Contactslot gaat niet soepel en soms valt de scooter stil en kan niet meer gestart worden (geen spanning ofzo)
--> Contactslot gedemonteerd, uit elkaar gehaald en schoongemaakt, daarna weer perfect werkend

-Koplamp Dimlicht kapot --> Nieuwe lamp gemonteerd, stadslicht vervangen door led, ook de knipperlichten, achterlicht en remlicht vervangen door LED

Zo dat is al een aardige lijst geworden.
De aankomende week eerst maar eens gaan kijken wat ik het eerste ga doen en daarvoor spulletjes bestellen.
Wordt vervolgd :yahoo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rebel op 29 dec 2018, 17:21, 52 keer totaal gewijzigd.
0 x
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"


Piaggio Liberty 50 4T 2006, Malossi Vario & Dayco, LED verlichting, Daylight Running Lights, Emergency Brake Lights,
Alarmlichten, 12V & 5V USB aansluiting 2 x 2.1A, Spanningsbegrenzer, Navigatie Garmin Zumo 220

Afbeelding

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Piaggio Liberty 50 4T Project door Rebel

Bericht#2 » 12 dec 2017, 07:06

Veel plezier en succes met alles. Ik moet zeggen dat ik dat toch wel mis aan mijn caferacer. Dat was een project wat nooit af was. Dat is met de g-dink toch niet echt zo.
0 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Piaggio Liberty 50 4T Project door Rebel

Bericht#3 » 12 dec 2017, 08:18

Dat is inderdaad een aardig lijstje....
Dan hoop ik dat je hem voor een mooi prijsje hebt kunnen kopen.
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Piaggio Liberty 50 4T Project door Rebel

Bericht#4 » 12 dec 2017, 08:43

Hallo Arthur,

Ik lees eigenlijk gewoon achterstallig onderhoud...

Benodigde onderdelen en vloeistoffen heeft de vorige eigenaar weten uit te sparen. Lekker goedkoop brommertje tot jij hem overnam!

Veel plezier met het uitvoeren van onderhoud en enkele reparaties, op naar een deugdelijke brommer, waar je nog menig jaar plezier aan kunt hebben.

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aledubpe
Berichten: 112

Re: Piaggio Liberty 50 4T Project door Rebel

Bericht#5 » 12 dec 2017, 10:04

Goedemorgen Rebel,

Voor deze scooter heb ik nog een spiksplinternieuwe set zijkoffers in de aanbieding.
Ik denk wel dat dit redelijk exclusief is en er dus maar heel weinig Liberty's mee uitgerust zijn.
Kijk maar even en ik hoor het wel. (prijs is ook nog bespreekbaar hoor)
viewtopic.php?f=22&t=10485

Succes in ieder geval met je project! :thumbsup:

Groet,
Alex
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Piaggio Liberty 50 4T Project door Rebel

Bericht#6 » 12 dec 2017, 16:49

Beste Rebel,
Leuk je project te kunnen volgen op het forum.
Zelf ben ik in 2013 met een witte Piaggio Delivery uit 2006 gestart.
De oud- Post.nl scooter had uiteraard een flinke boodschap gedaan met de daar bij behorende gebruikssporen.
Toch in mijn onervarenheid de scooter gekocht en tot mijn verbazing ruim 15.000 km mee gereden zonder motorische problemen.
Natuurlijk wel een aantal van de door jou beschreven mankementen door een monteur laten repareren, zodat het aanvankelijke koopje aan het eind van het verhaal toch wel zijn prijs heeft gehad. :darulez:
Mede door deze ervaring besloten weer te gaan voor een Liberty en nu een uit 2012 met 14.400 km op de teller.
Dit was de opvolger van jouw model uit de derde generatie. Ik vond hem in zilvergrijs metallic een mooie verschijning.
Ook deze scooter voldeed aan mijn verwachting, maar helaas na 2 maanden en 2500 km ben ik door een auto aangereden en was het uit met de pret. Ik behoorlijk gewond en de scooter economisch Total Loss.
Nu 5 maanden verder ben ik voor 90% hersteld en heb een nieuwe Liberty IGet 50 aangeschaft voor levering februari 2018.
Het bloed kruipt waar het gaan kan, dus komend jaar hopelijk weer gezellig toeren met STN.
Onderstaand een paar plaatjes van de genoemde scooters.
Veel succes met je project en plezier op het forum gewenst. :thumbsup:
Groet uit Maassluis van:
Jan-H.

Afbeelding
Mijn trouwe postpaardje met normale buddy.

Afbeelding
Blij met deze mooie scoot!

Afbeelding
Dit gaat hem worden.
Sportscherm en topkoffer plus stuurgewichtjes zijn besteld.
De fabrieksbanden worden omgeruild voor Michelin Citygrip winterbanden.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Piaggio Liberty 50 4T Project door Rebel

Bericht#7 » 12 dec 2017, 16:59

Grandioos dat wij Uw project mogen volgen via dit Forum, U had het ook niet kunnen doen, :thumbsup:
Ik zie het er niet vanaf op de foto dat er nog zoveel werkzaamheden moet worden verricht want op de foto ziet
het voertuig er nog mooi uit..... Hoeveel km-ters heeft deze Liberty gereden?
0 x

Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 172

Re: Piaggio Liberty 50 4T Project door Rebel

Bericht#8 » 13 dec 2017, 01:30

Bedankt voor de reacties en belangstelling . . . TOF :thumbsup:
De tellerstand is 14875km en als dit klopt ga ik niet heel veel ellende tegenkomen denk ik.

Deze avond maar eens mijn lijstje erbij gepakt.
Als eerste een poging gedaan om te starten. Helaas lukt dat niet omdat het contact weer moeilijk deed.
Uiteindelijk na een paar keer heen en weer jutteren bleef het contact aan het kon ik hem starten.
Vervolgens hem even laten warmdraaien en wat op toeren gebracht.
Ik heb het idee dat hij geeneens zo slecht loopt.
Zie de filmpjes;
https://youtu.be/YI5QFxiHxsA
https://youtu.be/9uOq2Uj2vwc
https://youtu.be/GMgHLLlFdPg

Ook nog een aantal foto's van de voorband uit 2006.
Een stukje nostalgie uit 2006 met bijbehorende rimpels :mrgreen:
Ik heb ook eens gekeken hoe de remleiding loopt. Deze zit met een tyrap vast aan de voorpoot.
Ik vind het er een beetje vreemd uitzien en vraag mij daarom ook af of dat zo wel hoort te zitten?
Kom later aan de beurt als hij helemaal uit elkaar gaat.
Voordat ik hem verder uit elkaar ga halen wil ik ook eerst wat kilometers gaan maken zodat ik een betere indruk krijg van de scooter.
Tot nu toe nog niet echt kunnen doen vanwege de weersomstandigheden.

Dan toch maar eens het contactslot gaan demonteren en kijken of ik het kan repareren, want dan kost het geen geld. 8-)
Kap met opbergvak eraf, stekkertje eraf, klemveertje van contact er af en hopla daar is tie al.
Dat was vrij eenvoudig. Nu eerst eens proberen het contact uit elkaar te halen zonder de boel te mollen. ;)
Nou dat viel nog niet mee. Eerst het stekkerblokje voorzichtig in de bankschroef vastgezet zodat ik mijn handen vrij had.
Toen met 2 passende schroevendraaiers tegelijk de twee klemveertje voorzichtig losgewurmd. Na 3 pogingen lukte het en voila het binnenwerk komt te voorschijn.
Het werd al snel duidelijk wat het probleem hier was.
De contacten waren vuil en de asjes en busjes bewogen niet echt soepel meer waardoor de contacten waarschijnlijk niet voldoende druk meer uitoefende op de contactbanen.
Het hele zooitje eerst ontvet met remreiniger en vervolgens de contacten met contactspray gedaan.
Daarna de asjes en busjes van siliconen voorzien zonder de contacten te raken.
Daarna het hele zaakje weer in elkaar gezet en vervolgend het contactslot weer gemonteerd.
Het grote moment was aangebroken . . . doet ie het of doet ie het niet . . . YESSSSSS :saufen:
In één keer contact aan en lopen die handel. Nog 5 of 6 keer herhaald en iedere keer raak.
Dus het lijkt erop dat het contactslot nu weer goed functioneert en weer een klusje geklaard met behoud van de euries :moto2: .
Wordt vervolgd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
2 x
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"


Piaggio Liberty 50 4T 2006, Malossi Vario & Dayco, LED verlichting, Daylight Running Lights, Emergency Brake Lights,
Alarmlichten, 12V & 5V USB aansluiting 2 x 2.1A, Spanningsbegrenzer, Navigatie Garmin Zumo 220

Afbeelding

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Piaggio Liberty 50 4T Project door Rebel

Bericht#9 » 13 dec 2017, 06:12

Goed verhaal en helder geïllustreerd...!

Bedankt voor het delen en op naar het volgende klusje.
Tsja, zo'n band vervang je niet uit luxe...
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: Piaggio Liberty 50 4T Project door Rebel

Bericht#10 » 13 dec 2017, 07:57

Inderdaad hard nodig die band. Goed gewerkt met het contactslot en de centjes weer in de knip gehouden.
0 x
Groeten Peter.

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer