Misschien dat wat ik nu ga zeggen als een beetje natrappen overkomt, maar laat dat dan voor die scooterspecialisten zijn die zich aangesproken voelen. Ik heb het onderwerp van Meatlove eerst gebruikt, maar toch de naam van het onderwerp maar aangepast, geen vervuiling van zijn draadjes.
We moeten ons als klant beter afvragen met wie we zaken willen doen denk ik. Er zijn zoveel scooterhandelaren, die mogen dat ook allemaal zijn. Maar weinig vakmannen zo lijkt het. Alsof men er wel in zit voor het snelle geld (handel) maar dan niet bereid is daar ook wat meer voor te investeren dan een handelsvoorraad. Investeren in kennis en service, dat hoort er wel bij!
Echt alle respect voor ECS techneut, die ongetwijfeld vanuit interesse in het vak en de techniek, waarschijnlijk ook doorzettingsvermogen, iedere eerder betrokken partij in de storingszoekerij van de afgelopen maanden te snel af is. Fantastisch, daar wordt ik echt blij van, gewoon te zien dat het bestaat nog. Er zijn vast meer mensen in de scooter business als ECS techneut, maar hoe kan het nou dat "we" die als klant met klacht nog niet tegengekomen zijn? Ook niet in de SYM dealer organisatie zelfs (toch Meatlove?), juist daar waar men meteen de diepte in had moeten gaan om de oorzaak van de wederkerende klachten te vinden en aan te pakken. "Maar da's lastig en levert niks op" hoor ik ze denken. Maar dat laatste levert dus wel iets op, een deuk in je merk reputatie, niet zo gewenst neem ik aan.
Succes komt te voet en gaat te paard zeggen ze weleens. Hoe tevreden waren we een jaar geleden ook alweer, met de mooie berichten van Bertocello nog in gedachten. Was het bijna vergeten dat ook ik daarom voor de ST had gekozen. Daarna is het opvallende hoe de klachten de boventoon gingen voeren. Weg het warme gevoel bij merk SYM dat ik eerst had. Ook al had ik met mijn ST geen vergelijkbare klachten ervaren, toch ben je minder trots op je keuze. Was het ontbreken van de klacht bij mijn scoot trouwens mazzel? Of had mijn SYM dealer de zaakjes bij aflevering beter voor elkaar gemaakt?
Misschien moet de SYM importeur en fabrikant meer aandacht besteden aan hun eigen kennisniveau bij de producten die ze verhandelen. En ook aan met wie ze "dealerships" aangaan. Zeker niet op schaalgrootte alleen selecteren (het geld regeert al teveel), maar ook op "die-hard" vakkennis, betrokkenheid, bevlogenheid, liefde voor het vak, trainingsbereidheid, investeren in kennis. Over mijn dealer niets dan lof tot nu toe, heb ik ook gekozen omdat zij niet zaten te zeuren over de moeilijkheden rondom Euro 3 en 4, elektronische carburateurs en injectiesystemen. Zij zijn een partij die zelfverzekerdheid uitstralen. De andere bedrijven "in mijn dorp" waren ronduit anti de nieuwe ontwikkelingen, en dat voelde ook aan alsof ze er niet klaar voor waren. Die maakten de fabrikanten belachelijk zelfs, met hun keuzes voor de nieuwe brandstofsystemen (alsof dat een keuze was trouwens). Zo bouw je je reputatie als merk niet op maar af.
Laten wij als kopers gewoon meer lastige vragen stellen voordat we bij een adres een scooter bestellen, dat gaat op termijn helpen. Vragen op gebied van kennis, ondersteuning, service. Door de commerciële verkopers-praatjes heen prikken. En weglopen als men niet promoot wat de nieuwste ontwikkelingen zijn, want dan zijn ze er niet klaar voor.
Om positief af te sluiten, ik ben echt blij dat we een deskundige in ons forum hebben zitten, die keurig als ie is nog niet eens over zijn bedrijf is begonnen, en die zonder commercieel belang voorop problemen heeft verholpen. Die heeft zich wel de kennis en kunde eigen gemaakt, en wel de klanttevredenheid voorop gesteld, niet eens zijn eigen klanten zelfs. RESPECT Ik vind dat echt prachtig!!