Symphony ST klachten en kennis

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 159

Symphony ST klachten en kennis

Bericht#1 » 18 mar 2018, 07:41

Misschien dat wat ik nu ga zeggen als een beetje natrappen overkomt, maar laat dat dan voor die scooterspecialisten zijn die zich aangesproken voelen. Ik heb het onderwerp van Meatlove eerst gebruikt, maar toch de naam van het onderwerp maar aangepast, geen vervuiling van zijn draadjes.
We moeten ons als klant beter afvragen met wie we zaken willen doen denk ik. Er zijn zoveel scooterhandelaren, die mogen dat ook allemaal zijn. Maar weinig vakmannen zo lijkt het. Alsof men er wel in zit voor het snelle geld (handel) maar dan niet bereid is daar ook wat meer voor te investeren dan een handelsvoorraad. Investeren in kennis en service, dat hoort er wel bij!
Echt alle respect voor ECS techneut, die ongetwijfeld vanuit interesse in het vak en de techniek, waarschijnlijk ook doorzettingsvermogen, iedere eerder betrokken partij in de storingszoekerij van de afgelopen maanden te snel af is. Fantastisch, daar wordt ik echt blij van, gewoon te zien dat het bestaat nog. Er zijn vast meer mensen in de scooter business als ECS techneut, maar hoe kan het nou dat "we" die als klant met klacht nog niet tegengekomen zijn? Ook niet in de SYM dealer organisatie zelfs (toch Meatlove?), juist daar waar men meteen de diepte in had moeten gaan om de oorzaak van de wederkerende klachten te vinden en aan te pakken. "Maar da's lastig en levert niks op" hoor ik ze denken. Maar dat laatste levert dus wel iets op, een deuk in je merk reputatie, niet zo gewenst neem ik aan.
Succes komt te voet en gaat te paard zeggen ze weleens. Hoe tevreden waren we een jaar geleden ook alweer, met de mooie berichten van Bertocello nog in gedachten. Was het bijna vergeten dat ook ik daarom voor de ST had gekozen. Daarna is het opvallende hoe de klachten de boventoon gingen voeren. Weg het warme gevoel bij merk SYM dat ik eerst had. Ook al had ik met mijn ST geen vergelijkbare klachten ervaren, toch ben je minder trots op je keuze. Was het ontbreken van de klacht bij mijn scoot trouwens mazzel? Of had mijn SYM dealer de zaakjes bij aflevering beter voor elkaar gemaakt?
Misschien moet de SYM importeur en fabrikant meer aandacht besteden aan hun eigen kennisniveau bij de producten die ze verhandelen. En ook aan met wie ze "dealerships" aangaan. Zeker niet op schaalgrootte alleen selecteren (het geld regeert al teveel), maar ook op "die-hard" vakkennis, betrokkenheid, bevlogenheid, liefde voor het vak, trainingsbereidheid, investeren in kennis. Over mijn dealer niets dan lof tot nu toe, heb ik ook gekozen omdat zij niet zaten te zeuren over de moeilijkheden rondom Euro 3 en 4, elektronische carburateurs en injectiesystemen. Zij zijn een partij die zelfverzekerdheid uitstralen. De andere bedrijven "in mijn dorp" waren ronduit anti de nieuwe ontwikkelingen, en dat voelde ook aan alsof ze er niet klaar voor waren. Die maakten de fabrikanten belachelijk zelfs, met hun keuzes voor de nieuwe brandstofsystemen (alsof dat een keuze was trouwens). Zo bouw je je reputatie als merk niet op maar af.
Laten wij als kopers gewoon meer lastige vragen stellen voordat we bij een adres een scooter bestellen, dat gaat op termijn helpen. Vragen op gebied van kennis, ondersteuning, service. Door de commerciële verkopers-praatjes heen prikken. En weglopen als men niet promoot wat de nieuwste ontwikkelingen zijn, want dan zijn ze er niet klaar voor.
Om positief af te sluiten, ik ben echt blij dat we een deskundige in ons forum hebben zitten, die keurig als ie is nog niet eens over zijn bedrijf is begonnen, en die zonder commercieel belang voorop problemen heeft verholpen. Die heeft zich wel de kennis en kunde eigen gemaakt, en wel de klanttevredenheid voorop gesteld, niet eens zijn eigen klanten zelfs. RESPECT :worshippy: Ik vind dat echt prachtig!!
Laatst gewijzigd door Dan op 18 mar 2018, 11:04, 3 keer totaal gewijzigd.
7 x
Perfectie bestaat niet. Perfectionisten zijn treuzelaars.

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Symphony ST klachten en kennis

Bericht#2 » 18 mar 2018, 08:33

Uiteindelijk loont dat natuurlijk wel. Als ik ook maar enigzins in de buurt wooonde wist ik wel wie mijn toekomstige dealer werd. Terecht.
Al bij al heb ik nu zeker geen klagen, da's ook makkelijk want mijn ST hapert uiterst zelden.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Er Gloort Hoop aan de Horizon....

Bericht#3 » 18 mar 2018, 10:31

Het ging bij veel bedrijven al lang niet meer om het leveren van een perfect product.
Had (en heb) je vroeger firma's als Tupperware en Le Creuset die zo overtuigd zijn van hun product dat ze er gewoon levenslange garantie op durven geven; tegenwoordig lijkt het wel of alles met een vooropgezet plan zo wordt gefabriceerd dat het 'kapot moet'.
Tv's krijgen voor het verlaten van de band kortstondig een 'opdonder' van een paar milliseconde om de levensduur te verkorten.
Of althans zo gaat het verhaal. Feit is wel dat de tv van nu beduidend minder lang meegaat dan de ouderwetse beeldbuis.
De 'kwaliteit' van iets dagelijks als meubels is tegenwoordig bedroevend. Geef mij maar een ouderwetse kast van twee eeuwen geleden. Maar ja; dan zit je weer met design.
En dat is vaak waar het momenteel om draait. The Looks. En de rage.
Omzet maken. Eerst verkopen, de rest komt later. Het "snelle geld".
Ik vind het een betreurenswaardige ontwikkeling.

We mogen tegenwoordig dan misschien meer keus hebben, maar of het allemaal zo goed is mogen we onszelf afvragen.
De modellenpolitiek van bijna elk bedrijf is in de loop der jaren enorm veranderd.
Kon je in de jaren 60-70 en 80 je horloge nog gelijk zetten op de komst van een opvolgend model; tegenwoordig kijken de fabrikanten vooral naar elkaar en weten van zottigheid niet meer hoe snel ze moeten komen met iets "innovatiefs en baanbrekends". Omdat de andere partij het ook op de markt gaat brengen... De reclamecampagnes lopen bijkans over van de superlatieven, maar als je het eindproduct in je knuisten hebt blijken er weldegelijk nog de nodige haken en ogen aan te zitten.
Denk maar aan het Apple iPhoneverhaal waar de behuizing te zwak van bleek en Samsung met haar exploderende accu's.
Maar we kopen het, want de buurman heeft het ook.
Zonde, want de waarde van je spullen is eigenlijk bij het verlaten van de winkel al nihil. Je weet feitelijk dat het opvolgende model al op de plank ligt en dat de buurman weer gaat proberen om jou een oog uit te steken.
De verkoper weet in veel gevallen ook al geeneens meer hoe het product wat hij verkoopt in elkaar zit. Laat staan de technische dienst.
Het is steeds vaker een kwestie van meten en vervangen, of gewoonweg vervangen en niet meten.
Weggooien is in veel gevallen de goedkoopste optie omdat we al zover zijn doorgeslagen in het consumeren dat het niet meer loont om iets te repareren.
Wat dat betreft krijg ik vlinders in mijn buik als ik mijn Marrokaanse plaatsgenoot met veel toewijding een oude telefoon van een seniorklant uit elkaar zie halen om er een nieuw glasplaatje in te monteren of de hoofdtelefoonaansluiting te vervangen. Het kan dus wel.

Scooters... tsja. Aparte tak van sport.
In niks te vergelijken met de ouderwetse bromfiets van toen en eigenlijk een Italiaans modeverschijnsel.
De scooter was zeldzaam in Nederland, als je ze afzet tegen bijvoorbeeld de Puch Maxi's en de Zündapps en Kreidlers.
Je was een 'zeldzame' als je op een PK 50 met handbak reed.
Maar... aan die 'ouwe meuk' kon je wel bijna alles zelf doen. Kijk eens hoeveel er nog rondrijdt in clubverband. Goed beschouwd was het onverwoestbaar.
Hoe anders is dat met de Japanse en Chinese scooters van tegenwoordig.
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat het merendeel van de verkochte scooters in ons land de 10.000 kilometers niet eens haalt voor ze op de schroothoop belanden.
Waarom zou je dan als importeur/verkoopapparaat je best doen om een goed product te leveren?
Je gaat in conclaaf met de fabrikant en je maakt je wensen kenbaar.
Een scooter. Moet iemand op passen van gemiddeld 1,85 mtr. Hij moet kunnen concurreren met merk a en b. En die kosten ongeveer .... euro.
De fabrikant krabt eens achter de oren en loopt wat planken langs waarop het 1 en ander aan vorken, frames en blokjes liggen.
Laat de tekenafdeling een leuk plastic jasje ontwerpen.
Zet een prototype in elkaar en laat dat middels een listige campagne op de diverse media uitlekken om de reacties te peilen en voila.... de geboorte van een nieuw model.
Nu nog eventjes kijken aan welke minimumeisen het allemaal moet voldoen in het afzetgebied.
Trommelremmetje, veertje, bandjes, schijfje met klauwtje, carburateurtje.
Volgens de wet van Bartjens zou het moeten werken.
Het komt door de keuring heen, dus is het goed.
C.O.C-tje regelen en de ballen!
De rest zoeken ze daar maar uit.

Mijn oude fietsenmaker annex scooterdealer (van der Post uit Koudekerk) was er op een gegeven moment zo klaar mee dat hij zijn hele voorraad scooters letterlijk de deur heeft uitgetrapt en zich alleen maar op (electrische) fietsen heeft gestort.
En Arjan heeft er nog geen moment spijt van! (en ik blijf electrische met een C schrijven)
De monteur (Tarik) was menigmaal radeloos omdat dingen gewoon afbraken als hij het alleen al aanraakte.
Peugeot V-Click wilde hij geeneens in zijn werkplaats hebben… “daar zit nieges op” zei hij.
Het bedrijf van der Post kreeg menigmaal de schuld van allerlei zottigheid, terwijl het feitelijk de fabrikanten waren die in gebreke bleven.
Arjan werd altijd weemoedig van de gedachte aan de ouwe Dapps en Honda's.
Daar kon je tenminste je gereedschap met een gerust hart op zetten, zonder dat het je dun door de broek liep. Daar brak niks af.
Hij wist wat hij er aan had en hij wist wat hij er op kon verdienen.
Onderhoud betrof een kettinkje en een likje vet. Af en toe een remblokje of een kabeltje en even de uitlaat ontkolen. Voor de rest was het gewoon 'lekker karren'.
Klant tevreden; hij tevreden. Dat ging al zo sinds hij het bedrijf van ouwe Leo had overgenomen.

Over het keuringsgebeuren heb ik me al in menig topic uitgelaten. Dat is een wassen neus. De toelatingseisen voor een scooter stellen geen moer voor en zijn op achterhaalde cijfers gestoeld.
De grootste troep komt door de keuring omdat het simpelweg aan de fabrikant wordt overgelaten wat die op de weg wil zetten Ja, het staat er echt en het werkt echt zo; ook bij onze overheid. Welke dus feitelijk met 2 maten meet.
Behalve (!) de euronormen.... daar ontkomt niks en niemand aan ! De euronormen zijn de nieuwe religie welke te vuur en te zwaard worden verspreid. En ketters worden zwaar bestraft!

Dus wat hebben we momenteel aan de hand? Een uitgenast concept uit de jaren 80 met techniek uit de jaren '00.
Afgezien van het kwaliteitsverhaal zitten we met een product opgescheept wat jarenlang volgens hetzelfde principe is geproduceerd en nu ineens moet worden voorzien van techniek die voorheen eigenlijk alleen maar aan auto's was voorbehouden. Eerste generatie-techniek welteverstaan, want de industrie is 20 jaar lang niet geprikkeld geweest om zich te verbeteren.
De scooterindustrie is op dit punt niet met haar tijd meegegaan; een enkele fabrikant daargelaten.
Zogenaamde dozenschuivers worden nu keihard geconfronteerd met iets waar ze goedbeschouwd geen kaas van hebben gegeten.
De consument wordt daar dus (tijdelijk) de dupe van.
Er zal een periode aanbreken waarin de knoeiers en de tobbers het gaan afleggen.
De oude verstofde fietsenmakers met een winkel voorzien van marmoleum op de vloer en posters van Magneet en Gazelle aan de muur zullen uit het straatbeeld verdwijnen.
De pop-up winkels met wat ook wel spottend “Chinese Badkuipen” worden genoemd zullen zoetjesaan verwateren en op termijn uitsterven.

Alle negatieve publiciteit rond de slecht functionerende euroscooters en het hele euronormverhaal voor de grote steden, zal veel mensen in met name die grote steden, moe van alle gezeik, richting de electrische fiets en/of scooter duwen.
En ik denk dat de overheid deze ontwikkeling gniffelend en handenwrijvend aankijkt.
Nader beschouwd kan ik me er iets bij voorstellen. Alle waarheden waar het de toelatingseisen betreft daargelaten is het gewoon smerig om met je fiets achter een scooter te moeten rijden. Ik maak het nu zelf mee omdat ik vaker fiets en men heeft gewoon een punt. Klaar.
En het feit dat een scooter uit 2009 precies hetzelfde uitstoot als een scooter uit 2011 en dat de eerste niet de stad in mag maar de tweede wel, doet daar niks aan af.
We kunnen duizend redenen verzinnen om de hele euro-sekte te verketteren; we ontkomen er niet aan en misschien is dat op termijn wel beter.

De enkeling die straks nog met zijn europlofpony door het wijdse landschap toert of woon-werkverkeer aflegt is vandaag of morgen dus aangewezen op de specialistische kennis van een verdwaalde vakidioot. En die vind je straks waarschijnlijk niet meer op elke straathoek.
En misschien is dat wel een goede ontwikkeling.

Ik heb al eerder aangehaald dat een aantal merken of eigenlijk een aantal concepten (want het zijn dezelfde scooters met een ander jasje/stickertje) hun eigen graf aan het graven zijn omdat ze simpelweg niet mee willen/kunnen in de euro-gekte.
De markt is totaal niet interessant meer voor hen, omdat er zoveel moet worden versleuteld aan het concept dat dit ten koste gaat van de winstgevendheid.
Met andere woorden; het kaf wordt van het koren gescheiden.
En dat moeten we eigenlijk alleen maar toejuichen. En dat zeg ik ! Euroscepticus van het eerste uur.

Vandaag of morgen blijven er een aantal merken over met ieder hun eigen specifieke producten. Een beperktere modellenlijn. En wellicht een beter opgeleid dealerapparaat.
Ik maak althans uit diverse postings op fora en onderling mailverkeer op dat in ieder geval Moteo niet ongenegen is jegens haar dealers, al wordt op sociale media anders beweerd.
De Italianen lachen zich ondertussen een figuurlijke krul in hun l#l, want die liepen al op de ontwikkelingen vooruit, wat een prikkel is voor de rest. Als ze tenminste mee willen in de ontwikkelingen.
Er gloort hoop aan de horizon!
7 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Er Gloort Hoop aan de Horizon....

Bericht#4 » 18 mar 2018, 10:39

stoyanov schreef:
Er gloort hoop aan de horizon!


Laat het ons hopen!
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Runner24
Berichten: 126

Re: Symphony ST klachten en kennis

Bericht#5 » 18 mar 2018, 10:53

Ik was helaas wel 1 van de personen die zn hobbelpaard had, deze heb ik na 3 maanden ingeruild en een honda gekocht.
Sym zal het voor mij in de toekomst niet meer worden aangezien ze niks met de klachten deden.
De dealer waar ik hem gekocht had heeft er veel tijd ingestoken om het probleem te verhelpen zonder resultaat.
Veel dealers hier in de regio zijn dan ook gestopt met het verkopen van sym omdat de leverancier niks doet, ja van het kastje naar de muur gestuurd worden.
Het ecs systeem is een goedkope oplossing voor injectie.
Het euro4 gezijk zorgt er ook voor dat dit soort problemen gaan komen.
Vandaar dat Honda al geen scooters meer leveren in 50cc euro4 met alle begrenzingen dat hij niet harder dan 45 gaat.
Het kost teveel om zoiets aan te passen en ook kunnen ze niet garanderen dat een scooter goed rijd, dus hun oplossing was simpel, levert gewoon niks meer.
1 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Symphony ST klachten en kennis

Bericht#6 » 18 mar 2018, 12:02

Yamaha Neos 50cc heeft net als Piaggio Euro 4 zoals velen al weten, Honda zal misschien ook wel eens met een
50cc Euro 4 komen. Yamaha en Honda zijn eigenlijk saaie scooters, er valt immers niets te vermelden op een forum dan
alleen benzine getankt moet worden anders doen de voertuigen het niet.
3 x

Gebruikersavatar
Runner24
Berichten: 126

Re: Symphony ST klachten en kennis

Bericht#7 » 18 mar 2018, 12:17

René K schreef:Yamaha Neos 50cc heeft net als Piaggio Euro 4 zoals velen al weten, Honda zal misschien ook wel eens met een
50cc Euro 4 komen. Yamaha en Honda zijn eigenlijk saaie scooters, er valt immers niets te vermelden op een forum dan
alleen benzine getankt moet worden anders doen de voertuigen het niet.

Oftewel Honda en Yamaha zijn dus gewoon degelijk :lol2:
1 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Symphony ST klachten en kennis

Bericht#8 » 18 mar 2018, 12:21

Klopt. En een Neo's voelt als een meisjesfietsje en stuurt als een kruiwagen.
1 x

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 159

Re: Symphony ST klachten en kennis

Bericht#9 » 18 mar 2018, 12:47

Runner24 schreef:
René K schreef:Yamaha Neos 50cc heeft net als Piaggio Euro 4 zoals velen al weten, Honda zal misschien ook wel eens met een
50cc Euro 4 komen. Yamaha en Honda zijn eigenlijk saaie scooters, er valt immers niets te vermelden op een forum dan
alleen benzine getankt moet worden anders doen de voertuigen het niet.

Oftewel Honda en Yamaha zijn dus gewoon degelijk :lol2:


Precies, lijkt veel beter voor elkaar te zijn. Niet uit ervaring, maar ik verwacht van merken als Honda en Yamaha ook dat ze hun zaken beter op orde hebben, qua product om te beginnen al, daarna ook nog qua service en support. Alleen al door de Japanse achtergrond, cultuur en mentaliteit denk ik. Die bespeur ik ook sterk met de Japanse klanten op mijn eigen werkterrein.

Voor alle aanbieders van scooters (producten in het algemeen ook) op Nederlandse bodem vind ik dat geldt dat je het goed moet doen, of niet moet doen. Niet maar halfslachtig alleen de snelle handel :money: en de service achterwege laten denk ik dan aan. Geen van de aanbieders wordt gedwongen om scooters in NL te verkopen, ze komen om geld te verdienen, ook SYM. Op lange termijn kan dat maar op één manier. En da's niet op de halfslachtige manier van zaken doen.

Een SYM Symphony was vorig jaar niets goedkoper dan een Piaggio Liberty, de marktprijzen kennen ze dus wel, kopiëren ze ook. Dat Piaggio met die prijs ook een service apparaat financiert heeft SYM niet helemaal gekopieerd. Persoonlijk vind ik de Piaggio in details ook net mooier in elkaar zitten, dus dat product zou ook nog wel iets meer van de marktprijs in beslag kunnen nemen, maar da's maar gokken. Nogmaals, mijn scooter was gewoon OK, geen stukken, geen problemen, altijd starten, en zuinig ook nog eens. Maar ik vind gewoon dat een bedrijf pas laat zien wat het waard is als er eens iets aan de hand is. Dan kunnen ze laten zien hoe elegant en snel ze problemen oplossen. Perfectie bestaat niet in de echte wereld, ook al streven we daar naar, dus moet een bedrijf zich daarop voorbereiden. Zouden ze meelezen misschien? "Een klacht is een gratis advies om te verbeteren" heb ik wel eens horen zeggen. Doe er wat mee en toon je ware kwaliteit SYM! :hammer:
3 x
Perfectie bestaat niet. Perfectionisten zijn treuzelaars.

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Er Gloort Hoop aan de Horizon....

Bericht#10 » 18 mar 2018, 13:08

stoyanov schreef:Tv's krijgen voor het verlaten van de band kortstondig een 'opdonder' van een paar milliseconde om de levensduur te verkorten.
Of althans zo gaat het verhaal. Feit is wel dat de tv van nu beduidend minder lang meegaat dan de ouderwetse beeldbuis.


Een duidelijk verhaal.

Het hierboven aangehaalde stukje is echter onjuist.
Al 31 jaar lang heb ik een bedrijf wat zich bezig houdt met het verhuren van televisies aan patienten in gezondheidsinstellingen.
Momenteel heb ik meer dan 1000 televisies in gebruik.

Ook lever ik veel tv's met een beeldmaat van 55 inch of groter, die gebruikt worden als pc scherm, de zogenaamde "schipholborden".
Deze schermen staan 24\7 aan, en heb van de 150 a 160 schermen pas 1 x een kapot scherm gehad, terwijl de gemiddelde gebruiksduur al 6 jaar of meer is.
Als je dit vergelijkt met prive gebruik thuis, waar men gemiddeld misschien de tv 6 uur per dag aan heeft staan, dan komt dit gebruik dus overeen met 4 x 6 jaar = 24 jaar levensduur.

Van de toestellen die aan patienten verhuurd worden, is het patroon qua levensduur gelijk aan de grotere schermen.

Conclusie :

tv's zijn in de loop der jaren kwalitatief veel beter geworden, energiezuiniger, en ook meer bedrijfszeker.
Bij dit alles is de prijs alleen maar gedaald. Vroeger kostte een 66 cm kleurentelevisie, meer dan 2000 gulden.

gr, Henk
3 x

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer