peter stupers schreef:Onder de koplamp zitten nog een paar schroefjes die de grijze strip vast houdt. Dan lichtjes de kunststof strip iets naar voor trekken
en komt dan los en zie je weer een partij schroefjes zitten van het scherm.
Dat is allemaal waar maar helemaal nodig is dat niet. Je haalt de schroeven links en rechts boven eruit en dan kan je de strip losmaken door die omlaag te duwen waardoor de 'haakjes' uit de gleuven komen. En zo later ook weer terug...
Dat grijze plastic is an sich heel flexibel en zo heb ik zelf al een keer een scherm vervangen.
Tip: haal wat nylon M4 sluitringen bij de doe-het-zelf markt voor je schroefjes, dan heb je minder kans dat je het scherm beschadigt in de gaten of dat je een schroef té vast aandraait waardoor je scherm breekt. Die nylon ringetjes draait je grotendeels naar binnen, dat is normaal.
Tip 2: je kunt het ook meteen goed doen in dit zeer regenachtige land door de schroeven meteen te vervangen door / voor RVS exemplaren: de 4 onder de grijze strip zijn 4,2 x 16 en de twee grotere bovenaan zijn 4,8 x 19, beide plaatschroeven met bolle kop met vlakke onderkant. Zijn los per stuk te koop bij veel Gamma's of Praxis-sen.
Tip 3: en als je dan toch bezig bent, gebruik dan meteen RVS ringetjes bij die schroeven: M4 carrosserieringen voor de 4,2 x 16 schroeven en M6 sluitringen voor de 4,8 x 19.
Oh... en vet de punten van je schroeven in. Gewoon met 'algemeen vet' wat men wel vaker gebruikt bij auto's en motoren of zuurvrije vaseline. Yep. Werkt echt. Veel minder kans op breuk en het roesten van de blik-metalen schroefplaatjes aan de binnenkant. Het houdt alles gewoon zowel lekker soepel als beschermd.