Review: Piaggio Liberty 125cc (2019)

Gebruikersavatar
Vanquishdiv
Berichten: 44

Review: Piaggio Liberty 125cc (2019)

Bericht#1 » 23 apr 2019, 21:58

Ik ben op het moment van schrijven 3 weken in het bezit van een nieuwe Piaggio Liberty 125cc en heb 1000km afgelegd. Tijd voor de eerste onderhoudsbeurt. Zoals beloofd een review:

Oké.. het is een motorfiets, maar groeten naar de andere motorrijders is niet meer nodig, mocht je het toch doen verwacht dan geen groet terug. Hier op STN-forum hoor ik meer thuis met mijn motorscooter. Wat fijn is aan deze scooter is zijn veelzijdigheid. Korte ritten door de stad gaan prima, genoeg vermogen tot je beschikking. Voor de wat langere afstanden is de scooter veel stabieler dan ik eerder dacht. Rechtdoor op provinciale wegen rijden gaat comfortabel en met zijn 11pk is er voldoende vermogen om 80km/h te rijden.

Het dashboard vind ik er fraai uitzien, er zit ABS op het voorwiel en de twee extra LED's aan de voorkant zijn erg mooi en zijn goed zichtbaar ook vanaf de zijkant. Natuurlijk zijn er dingen die iets tegenvallen: Beperkte opbergruimte onder het zadel, een integraalhelm zal niet passen. De zit is aan de hoge kant, je zit met je snufferd vol in de wind. Echter is er met mijn lengte van 1.90m wel genoeg beenruimte. De achterrem is een trommelrem en remt niet heel lekker, maar hij remt.. Ook is de vering redelijk stug, ondanks de zachte instelling. De veer achter mocht nog wel wat zachter en langer.

Het bochtenwerk is door die strakke vering wel prettig. Je kan met een aardig schuine hoek de bocht door zonder dat het eng aanvoelt. Daarnaast loopt de motor heel mooi, soepel en glad. Hij trekt heel vloeiend op zonder dat je gekke trillingen of geluiden voelt. Ook de bouwkwaliteit is goed, degelijk plastic en een goede afwerking.

Dan de snelheid.. na een 600cc motorfiets gereden te hebben valt het allemaal wel mee zo'n 125cc ééncilinder. Dat zou je denken.. Maar toch geeft het even een wow gevoel. Je verwacht namelijk niet dat als je op een scooter stapt deze zo hard kan gaan. Ik heb met scooters de associatie: snor/bromfiets 50cc, niet 125cc.

Optrekken van 0 naar 50km/h gaat erg snel, naar de 80 gaat het redelijk vlot, en vanaf de 80 gaat het rustig door naar de 105km/h. Met wind mee heb je geluk: dan kan je 110km/h, en met flinke wind tegen kom je net op de 100km/h.

Dat maakt het een minder geschikt apparaat voor de snelweg. Ik moést het proberen en heb 100km heen en 100km terug gereden over de A28. Dit was een belevenis. De tijd vloog voorbij. Ingehaald worden door vrijwel iedereen behalve vrachtwagens. Bij het inhalen van een vrachtwagen wachten tot het leeg is achter je want je wil niet teveel de auto's hinderen. Daarnaast ben je ook een attractie voor sommige automobilisten. Bestuurders en bijrijders kijken lachend en verbaasd om, ik kan het mij goed voorstellen: ter grootte van een bromfiets(je) maar toch 100km/h op de autosnelweg voor grote mensen en grote machines.

Samenvattend:

Ik rij vooral 50 en korte 80 wegen. Hier is ie perfect voor:
Leuk en heel praktisch voor in en vooral om de stad, snelweg kan maar is niet aan te raden. De wegligging is goed en het 16'' voorwiel maakt de scooter erg stabiel. Hij is vlot en modern met zijn Euro 4 injectiemotor.

Na 1000km achter de rug te hebben kan ik wat vertellen over het verbruik:
200km snelweg 1 op 33, maar ik rij daar bijna niet, het verbruik over de overige 800km was 1 liter op 38km. Net iets minder dan het boekje: 1 liter op 40km.


Vervolg 30-04-2019:
1060 km op de teller. 1000km beurt gehad.

-Voorfilter (zeefje)
-Oliefilter
-Motorolie API SL / JASO MA2 (Castrol Power RS Racing 4t 5w40)

Totale kosten 51€

Nu is de volgende beurt bij de 10.000km of over 12 maanden.
Laatst gewijzigd door Vanquishdiv op 13 okt 2022, 15:42, 4 keer totaal gewijzigd.
7 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Review: Piaggio Liberty 125cc (2019)

Bericht#2 » 23 apr 2019, 22:04

Bedankt! Waardevolle review! Iedereen verwacht natuurlijk dat zo'n Piaggio goed bevalt.
Ben erg benieuwd naar jou volgende bijdrage.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Review: Piaggio Liberty 125cc (2019)

Bericht#3 » 24 apr 2019, 16:45

Leuk om het te lezen want ik ben wel een fan van een liberty, bedankt. :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Review: Piaggio Liberty 125cc (2019)

Bericht#4 » 24 apr 2019, 18:46

Ik, als ex-new Liberty rijder, vind het ook erg leuk om dit verslag nog te lezen..! Herken een aantal punten wel. De achterrem is inderdaad niet zo heel krachtig maar merkte wel dat deze naar veel km steeds beter ging functioneren. Een trommelrem is ook niet te vergelijken met een schijfrem. De voorrem vond ik wel subliem functioneren. De zithoogte is wel redelijk hoog, maar dat ervoer ik alleen maar als prettig. Hierdoor is de zithouding ook lekker rechtop. Het stuur is wat lager gepositioneerd wat resulteerde in een zeer scherp stuurgedrag. Ik heb alleen maar ervaring met een 50cc model waar ik 11.000 zeer tevreden km mee heb gemaakt.
De bouwkwaliteit van de Liberty is naar mijn mening ook mee dan prima. Geen rammeltjes of gekkigheid.

Mooi om te horen dat de Liberty jou goed bevalt.. Ben nu overgestapt naar een MP3 Yourban. Dus wel bij de Piaggio groep gebleven. Ook een zeer fijne machine waar ik elke dag met veel plezier op rij :thumbsup:

Als ik er ooit nog een bromscooter bij koop word het meteen weer een New Liberty!
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Review: Piaggio Liberty 125cc (2019)

Bericht#5 » 25 apr 2019, 10:23

Je eerste ervaring met deze kleine motorscooter doet mij als Liberty 50 iGet bezitter goed. :thumbsup:
Het is wat het is, een prima stadsvoertuig en snel genoeg voor de secundaire autowegen, waar we met de bromscooter niet mogen komen.
Heb sterk overwogen mijn 2018 scooter in te ruilen voor de 125cc, maar ik vond het jammer om niet meer op de bromfietspaden te mogen komen.
Als senior gebruik de scooter uitsluitend voor solo en STN recreatieritten en dan is de snelheid minder belangrijk.
Bij deze veel plezier met de Liberty gewenst.
Jan-H.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vanquishdiv
Berichten: 44

Re: Review: Piaggio Liberty 125cc (2019)

Bericht#6 » 30 apr 2019, 17:23

Bedankt voor de goede wensen. Vandaag de 1000km beurt gehad, (update in het oorspronkelijke bericht).
Wel een vraag over de 10.000km onderhoudsinterval, daarover heb ik een aparte draad geopend: Olie termijn verversen 10.000km Piaggio
0 x

Gebruikersavatar
Vanquishdiv
Berichten: 44

Re: Review: Piaggio Liberty 125cc (2019)

Bericht#7 » 27 aug 2021, 15:33

Ondertussen 14.000km op de teller.
De scooter blijft het net zo goed doen en nog geen enkel probleem gehad.

Ik ververs elke 5000km de olie en groot onderhoud is op 10.000km door de dealer gedaan. De V-snaar, rollen, bougie is vervangen en olie is ververst. (240 euro).

Indruk tot nu toe; stugge scooter met veel weggevoel en directe besturing. De zit is hoog, dashboard vrij laag. De zit is hard. Van mij mag het allemaal wat comfortabeler. Lange ritten zitten niet lekker. Maar ik hou hem wel, heb hem eenmaal nieuw gekocht en hij doet wat ie moet doen.
0 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1651

Re: Review: Piaggio Liberty 125cc (2019)

Bericht#8 » 27 aug 2021, 16:12

motorrijden met de onderhoudskosten van een bromfiets, lijkt me een goeie deal! ;-)
0 x

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: Review: Piaggio Liberty 125cc (2019)

Bericht#9 » 27 aug 2021, 18:40

Afbeelding

Leuke review van deze scooter. Zelf heb ik deze scooter recentelijk bereden op mijn vakantie op Lesbos ( zie foto) . Een huurscooter in dit geval. 125cc. Vrij nieuw ook nog eens.
2 dagen gehad en het eiland doorkruist.
Moet zeggen was aangenaam verrast. Het is daar nogal heuvelachtig en veel haarspeldbochten. De Liberty was daar aardig in zijn element. Voldoende trekkracht heuvelopwaarts. Echt voluit konden wij niet rijden vanwege te korte rechte stukken.
Remkracht was mede door het abs systeem goed. De achterrem matig beetje aan de slappe kant. En geloof me heuvelafwaarts moest je flink bijremmen, dit kwam voornamelijk vanuit de voorrem.
Motortje rijdt lekker soepel en vlot.
Mijn vrouw en ik hebben het er 2 dagen goed mee kunnen doen in elk geval.

Vrgr Ruud
1 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Gebruikersavatar
Vanquishdiv
Berichten: 44

Re: Review: Piaggio Liberty 125cc (2019)

Bericht#10 » 12 aug 2022, 13:02

Op het moment al op 19.000km. Aangezien ik nog maar 5000 km per jaar rij vervang ik vanaf nu jaarlijks de olie en het oliefilter.
Onlangs ook de rollen, variogeleiders en snaar (eigenlijk te vroeg) zelf vervangen.

Verbruik is in de winter gemiddeld 1:36 en in de zomer 1:38. En dat met een rustige rijstijl.

Tot op heden probleemloos!
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

Aanmelden  •  Registreer