Ik ben op het moment van schrijven 3 weken in het bezit van een nieuwe Piaggio Liberty 125cc en heb 1000km afgelegd. Tijd voor de eerste onderhoudsbeurt. Zoals beloofd een review:
Oké.. het is een motorfiets, maar groeten naar de andere motorrijders is niet meer nodig, mocht je het toch doen verwacht dan geen groet terug. Hier op STN-forum hoor ik meer thuis met mijn motorscooter. Wat fijn is aan deze scooter is zijn veelzijdigheid. Korte ritten door de stad gaan prima, genoeg vermogen tot je beschikking. Voor de wat langere afstanden is de scooter veel stabieler dan ik eerder dacht. Rechtdoor op provinciale wegen rijden gaat comfortabel en met zijn 11pk is er voldoende vermogen om 80km/h te rijden.
Het dashboard vind ik er fraai uitzien, er zit ABS op het voorwiel en de twee extra LED's aan de voorkant zijn erg mooi en zijn goed zichtbaar ook vanaf de zijkant. Natuurlijk zijn er dingen die iets tegenvallen: Beperkte opbergruimte onder het zadel, een integraalhelm zal niet passen. De zit is aan de hoge kant, je zit met je snufferd vol in de wind. Echter is er met mijn lengte van 1.90m wel genoeg beenruimte. De achterrem is een trommelrem en remt niet heel lekker, maar hij remt.. Ook is de vering redelijk stug, ondanks de zachte instelling. De veer achter mocht nog wel wat zachter en langer.
Het bochtenwerk is door die strakke vering wel prettig. Je kan met een aardig schuine hoek de bocht door zonder dat het eng aanvoelt. Daarnaast loopt de motor heel mooi, soepel en glad. Hij trekt heel vloeiend op zonder dat je gekke trillingen of geluiden voelt. Ook de bouwkwaliteit is goed, degelijk plastic en een goede afwerking.
Dan de snelheid.. na een 600cc motorfiets gereden te hebben valt het allemaal wel mee zo'n 125cc ééncilinder. Dat zou je denken.. Maar toch geeft het even een wow gevoel. Je verwacht namelijk niet dat als je op een scooter stapt deze zo hard kan gaan. Ik heb met scooters de associatie: snor/bromfiets 50cc, niet 125cc.
Optrekken van 0 naar 50km/h gaat erg snel, naar de 80 gaat het redelijk vlot, en vanaf de 80 gaat het rustig door naar de 105km/h. Met wind mee heb je geluk: dan kan je 110km/h, en met flinke wind tegen kom je net op de 100km/h.
Dat maakt het een minder geschikt apparaat voor de snelweg. Ik moést het proberen en heb 100km heen en 100km terug gereden over de A28. Dit was een belevenis. De tijd vloog voorbij. Ingehaald worden door vrijwel iedereen behalve vrachtwagens. Bij het inhalen van een vrachtwagen wachten tot het leeg is achter je want je wil niet teveel de auto's hinderen. Daarnaast ben je ook een attractie voor sommige automobilisten. Bestuurders en bijrijders kijken lachend en verbaasd om, ik kan het mij goed voorstellen: ter grootte van een bromfiets(je) maar toch 100km/h op de autosnelweg voor grote mensen en grote machines.
Samenvattend:
Ik rij vooral 50 en korte 80 wegen. Hier is ie perfect voor:
Leuk en heel praktisch voor in en vooral om de stad, snelweg kan maar is niet aan te raden. De wegligging is goed en het 16'' voorwiel maakt de scooter erg stabiel. Hij is vlot en modern met zijn Euro 4 injectiemotor.
Na 1000km achter de rug te hebben kan ik wat vertellen over het verbruik:
200km snelweg 1 op 33, maar ik rij daar bijna niet, het verbruik over de overige 800km was 1 liter op 38km. Net iets minder dan het boekje: 1 liter op 40km.
Vervolg 30-04-2019:
1060 km op de teller. 1000km beurt gehad.
-Voorfilter (zeefje)
-Oliefilter
-Motorolie API SL / JASO MA2 (Castrol Power RS Racing 4t 5w40)
Totale kosten 51€
Nu is de volgende beurt bij de 10.000km of over 12 maanden.