Na de 5000km gepasseerd te zijn, en daarmee mijn Jet helemaal rijd naar mijn wens, word het maar eens tijd voor een review van deze scooter vanuit mijn oogpunt gezien.
Afgelopen 20 februari sochtends besloten om toch maar mijn trouwe SYM Orbit 2 (Euro 2) in te ruilen voor wat anders.
Mede vanwege de helmplicht die eraan zat te komen in Amsterdam en dat ik toch graag wat sneller wilde (op een legale manier )
Ik gebruik de scooter voornamelijk voor woon-werk verkeer en dat is algauw +-65km (Krommenie-Schiphol Oost) en wilde naast legaal harder rijden ook wat meer comfort wat de grotere wielen met zich meebrengen.
Gezien mijn Orbit bij Allbike in Zaandam in onderhoud was, was het voor mij een logische keuze om daar dan ook de opvolger aan te schaffen. Zeker gezien zij ook een officiële dealer zijn van SYM.
Na een proefrit en enkele bakken koffie ben ik overgegaan tot de aankoop van een SYM Jet14 in Mat Zwart.
(Of mijn voorkeur voor de Jet nu te maken heeft met mijn werk, vliegtuig gasturbines onderhouden, kan ik helaas niet bekennen nog ontkennen )
Netjes bij de 500km (binnen 1 week) zijn eerste beurtje laten doen en bij de 1500km (binnen 2 weken ) zat het inrijden er nagenoeg op en kon er gekeken worden naar de afstelling zoals ik hem het meest relaxt vond rijden.
Waar ik initieel tegenaan liep was dat de Jet af en toe leek dat hij toch wat te weinig brandstof toegevoerd kreeg.
Meerdere malen met @Ecstechneut in conclaaf gegaan en heel voorzichtig de sproeier met een vijltje aangepast tot de gewenste grote bereikt was.
Het rijgenot werd daardoor alleen maar beter en beter.
Uiteindelijk wel een nieuwe sproeier moeten aanpassen, want we waren uiteindelijk net iets te ver gegaan met het "opboren" maar dat was allemaal goed en snel terug opgelost.
Tijdens nog wat bakkies koffie in de tijd die volgde hier en daar nog wat lopen discussiëren over een bepaald stukje rijgedrag.
Wanneer je vanuit topsnelheid, de snelheid liet terugvallen richting de 35 a 40Km/h op de teller en daarna vol gas gaf, dan wilde de Jet nog wel eens een soort van "nadenk" momentje hebben (zoals ik het zelf benoem) voordat hij het toerental weer oppakte en doortrok.
Uit het onderling sparren kwam naar voren om dan toch maar eens "sliders" van Dr. Pulley te installeren.
Deze heb ik geplaatst toen de teller op 2800km stond en ze zitten er nog steeds in (ten tijde van schrijven staat de teller op 5483km).
De sliders zijn 5.5 gram van gewicht en hebben deze "dip" helemaal verholpen.
Gezien ik graag toch een beetje sportief rijd, de scooter leent zich er gewoon voor, en dat ik af en toe in Amsterdam in situaties terecht kom door mede weggebruikers, is het voor mij een vereiste dat hij zo direct mogelijk op het gas laat reageren. Dat is iets wat nu zeker het geval is, ik zou nog eens kunnen proberen hoe hij reageert met 6 gram sliders maar vind het voor nu wel goed.
Na installatie heb ik ze er eens uitgehaald na 1000km rijden, om te zien of ze iets van slijtage tonen en hoe de vario er verder uit ziet aan de binnenkant op de glijvlakken.
Slijtsporen zijn eigenlijk niet te zien op de sliders en de vario glijbanen zien eruit alsof ze gepolijst zijn en geen slijtage vertonen.
Over een dag of 4 gaat hij terug naar Allbike voor zijn 6000km beurt en dan nog maar eens kijken hoe de sliders zich gehouden hebben na een goeie 3000km rijden.
Om een even een vergelijk te maken met 5.5 gram "normale" vario rollen:
Bij 5.5 gram vario rollen ging de Jet flink toeren maken om van zijn plek te komen, was mijn topsnelheid 10km/h lager en trok hij voor geen meter.
Bij 5.5 gram Dr. Pulley sliders ging hij ietsje meer toeren draaien, bleef mijn topsnelheid het zelfde en werd de trekkracht verbeterd. Dit resulteerde zich in een beter verloop van het optrekken vanuit stilstand tot aan de topsnelheid.
Ik denk dat ik een ieder die een Jet 14 heeft, de sliders van Dr. Pulley wel kan aanraden tot zo ver.
Uit goede bron heb ik vernomen dat @henkhouet momenteel rondrijd met de 6 gram sliders en ben benieuwd wat zijn ervaring hiermee is
Het brandstof verbruik na al het gepriegel en gefinetune is, in mijn ogen, een net gemiddelde van 1 op 37.5.
Vind het best knap voor een scooter van 112kg met een bestuurder van 105kg die van vlot doorrijden houd
(het is nog steeds meer dan 3x zo zuinig dan mijn 1.8L 16V 4-cilinder Vectra station )
Een klein grappig dingetje over de brandstoftank en meter, ik heb hem nog nooit echt vertrouwd eigenlijk.
Ik dacht eerst altijd dat het een chinese 7,5L is waarmee werd geadverteerd, want telkens als de meter onderin het rood stond (en 180km verder) besloot ik altijd maar te tanken. Sta je te tanken, is de tank na 4,5 a 5L weer terug vol.....
Waar is dan toch die "extra" 2.5L naartoe??......
Afgelopen week stug blijven doorrijden (wetende dat ik maximaal telkens 2km bij een tankstation verwijderd bleef) totdat het me toch echt wel iets te heet onder de voeten werd omdat de naald van de meter nagenoeg niet verder meer KON zakken....
Continue in de tank blijven loeren naar het niveau, en na 228km toch maar opgevuld uiteindelijk.
De teller van het tankstation sloeg af op 6.08L en tot de rand vol, dus word het tijd om toch maar eens die die vlotter wat "aanpassen" als dat mogelijk is. Nu is hij me iets te negatief...
Toen ik ging tanken, zat er nog steeds een bodem aan brandstof in de tank, dus zou die dan toch 7,5L bevatten??
Word vervolgt!
Tsja, normaal plaats je foto's bij een review.....
Klopt, heb ik ook ergens maar niet zo een twee drie op mijn PC, dus deze volgen nog ergens.