SYM "Black Jet" 14

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8

SYM "Black Jet" 14

Bericht#1 » 26 jun 2019, 22:47

Na de 5000km gepasseerd te zijn, en daarmee mijn Jet helemaal rijd naar mijn wens, word het maar eens tijd voor een review van deze scooter vanuit mijn oogpunt gezien.

Afgelopen 20 februari sochtends besloten om toch maar mijn trouwe SYM Orbit 2 (Euro 2) in te ruilen voor wat anders.
Mede vanwege de helmplicht die eraan zat te komen in Amsterdam en dat ik toch graag wat sneller wilde (op een legale manier :roll: )

Ik gebruik de scooter voornamelijk voor woon-werk verkeer en dat is algauw +-65km (Krommenie-Schiphol Oost) en wilde naast legaal harder rijden ook wat meer comfort wat de grotere wielen met zich meebrengen.
Gezien mijn Orbit bij Allbike in Zaandam in onderhoud was, was het voor mij een logische keuze om daar dan ook de opvolger aan te schaffen. Zeker gezien zij ook een officiële dealer zijn van SYM.
Na een proefrit en enkele bakken koffie ben ik overgegaan tot de aankoop van een SYM Jet14 in Mat Zwart.
(Of mijn voorkeur voor de Jet nu te maken heeft met mijn werk, vliegtuig gasturbines onderhouden, kan ik helaas niet bekennen nog ontkennen ;) ;) )

Netjes bij de 500km (binnen 1 week) zijn eerste beurtje laten doen en bij de 1500km (binnen 2 weken :D ) zat het inrijden er nagenoeg op en kon er gekeken worden naar de afstelling zoals ik hem het meest relaxt vond rijden.

Waar ik initieel tegenaan liep was dat de Jet af en toe leek dat hij toch wat te weinig brandstof toegevoerd kreeg.
Meerdere malen met @Ecstechneut in conclaaf gegaan en heel voorzichtig de sproeier met een vijltje aangepast tot de gewenste grote bereikt was.
Het rijgenot werd daardoor alleen maar beter en beter.
Uiteindelijk wel een nieuwe sproeier moeten aanpassen, want we waren uiteindelijk net iets te ver gegaan met het "opboren" maar dat was allemaal goed en snel terug opgelost.

Tijdens nog wat bakkies koffie in de tijd die volgde hier en daar nog wat lopen discussiëren over een bepaald stukje rijgedrag.
Wanneer je vanuit topsnelheid, de snelheid liet terugvallen richting de 35 a 40Km/h op de teller en daarna vol gas gaf, dan wilde de Jet nog wel eens een soort van "nadenk" momentje hebben (zoals ik het zelf benoem) voordat hij het toerental weer oppakte en doortrok.
Uit het onderling sparren kwam naar voren om dan toch maar eens "sliders" van Dr. Pulley te installeren.
Deze heb ik geplaatst toen de teller op 2800km stond en ze zitten er nog steeds in (ten tijde van schrijven staat de teller op 5483km).
De sliders zijn 5.5 gram van gewicht en hebben deze "dip" helemaal verholpen.
Gezien ik graag toch een beetje sportief rijd, de scooter leent zich er gewoon voor, en dat ik af en toe in Amsterdam in situaties terecht kom door mede weggebruikers, is het voor mij een vereiste dat hij zo direct mogelijk op het gas laat reageren. Dat is iets wat nu zeker het geval is, ik zou nog eens kunnen proberen hoe hij reageert met 6 gram sliders maar vind het voor nu wel goed.
Na installatie heb ik ze er eens uitgehaald na 1000km rijden, om te zien of ze iets van slijtage tonen en hoe de vario er verder uit ziet aan de binnenkant op de glijvlakken.
Slijtsporen zijn eigenlijk niet te zien op de sliders en de vario glijbanen zien eruit alsof ze gepolijst zijn en geen slijtage vertonen.
Over een dag of 4 gaat hij terug naar Allbike voor zijn 6000km beurt en dan nog maar eens kijken hoe de sliders zich gehouden hebben na een goeie 3000km rijden.

Om een even een vergelijk te maken met 5.5 gram "normale" vario rollen:
Bij 5.5 gram vario rollen ging de Jet flink toeren maken om van zijn plek te komen, was mijn topsnelheid 10km/h lager en trok hij voor geen meter.
Bij 5.5 gram Dr. Pulley sliders ging hij ietsje meer toeren draaien, bleef mijn topsnelheid het zelfde en werd de trekkracht verbeterd. Dit resulteerde zich in een beter verloop van het optrekken vanuit stilstand tot aan de topsnelheid.
Ik denk dat ik een ieder die een Jet 14 heeft, de sliders van Dr. Pulley wel kan aanraden tot zo ver.
Uit goede bron heb ik vernomen dat @henkhouet momenteel rondrijd met de 6 gram sliders en ben benieuwd wat zijn ervaring hiermee is :)

Het brandstof verbruik na al het gepriegel en gefinetune is, in mijn ogen, een net gemiddelde van 1 op 37.5.
Vind het best knap voor een scooter van 112kg met een bestuurder van 105kg die van vlot doorrijden houd :)
(het is nog steeds meer dan 3x zo zuinig dan mijn 1.8L 16V 4-cilinder Vectra station :lol: )

Een klein grappig dingetje over de brandstoftank en meter, ik heb hem nog nooit echt vertrouwd eigenlijk.
Ik dacht eerst altijd dat het een chinese 7,5L is waarmee werd geadverteerd, want telkens als de meter onderin het rood stond (en 180km verder) besloot ik altijd maar te tanken. Sta je te tanken, is de tank na 4,5 a 5L weer terug vol.....
Waar is dan toch die "extra" 2.5L naartoe??......
Afgelopen week stug blijven doorrijden (wetende dat ik maximaal telkens 2km bij een tankstation verwijderd bleef) totdat het me toch echt wel iets te heet onder de voeten werd omdat de naald van de meter nagenoeg niet verder meer KON zakken....
Continue in de tank blijven loeren naar het niveau, en na 228km toch maar opgevuld uiteindelijk.
De teller van het tankstation sloeg af op 6.08L en tot de rand vol, dus word het tijd om toch maar eens die die vlotter wat "aanpassen" als dat mogelijk is. Nu is hij me iets te negatief... :lol:
Toen ik ging tanken, zat er nog steeds een bodem aan brandstof in de tank, dus zou die dan toch 7,5L bevatten??
Word vervolgt!

Tsja, normaal plaats je foto's bij een review.....
Klopt, heb ik ook ergens maar niet zo een twee drie op mijn PC, dus deze volgen nog ergens.
6 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: SYM "Black Jet" 14

Bericht#2 » 26 jun 2019, 23:36

Hallo @Falcon,

leuk om je review te lezen.
Momenteel rijd ik met 6 gram Dr. Pulley sliders, en dat bevalt prima.
De scooter heeft een gelijkmatig verloop, van stilstand tot maximum, en ook bij hervatting van gas, geen enkel probleem.
Ik heb er nu met deze sliders een kleine 2000 km opzitten, en ben er zeer positief over.

Wat dat betreft, kan ik je de 6 gram sliders aanbevelen.
De scooter is snel, met een top van 59 km op de teller, (54 GPS) en rijd behoorlijk zuinig, namelijk 1 op 49 gemiddeld.
Terwijl mijn gewicht zelfs 2 kg meer is dan dat van jou, en ik ook wel van doorrijden hou.

Wel ervaar ik momenteel wat resonantiegeluid, en vind ik de aandrijving geluid maken, maar binnenkort wil ik een afspraak maken bij @Ecstechneut, om een beurt uit te laten voeren, en hier wat extra aandacht aan laten besteden.

Ook merk ik, in tegenstelling tot mijn vorige scooters, dat er sprake is van olieverbruik.
Na mijn laatste bezoek aan Duitsland, een afstand van totaal 1000 km, was het olieniveau van maximaal naar minimaal gezakt.
Ook hier zal ik Tim even naar laten kijken.

Verder ben ik wel erg tevreden over de sooter, en natuurlijk ook zeer tevreden over Allbike, die weten hoe ze een scooter af moeten stellen en moeten onderhouden.

gr, Henk
0 x

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: SYM "Black Jet" 14

Bericht#3 » 23 jun 2020, 11:30

Hallo Falcon, dat probleem met de benzinemeter had ik ook het precies hetzelfde.
Heb het verbruik wat bijgehouden en zover ik dacht dat de tank halfvol was heb ik de buddybak gedemonteerd en de vlotter
losgehaald en het stangetje wat naar beneden verbogen, toen gekeken of de meter vol aangaf, nog wat verder verbogen en de zaak weer gemonteerd. Dit is nu wel oké voor mijn gevoel maar hou het toch maar bij met een dagtellertje.
Ik reken dan op een gemiddelde van 1:40 en zet dan mijn tellertje bij de tankbeurt 280 km verder.
Als ik zo lees dan hebben alle Jet 14 rijders geen kloppende benzinemeter.
Ook de fabrieksafstellingen zijn flink geknepen. Ze lopen écht gene meter harder als 45 km/h.
Bij de 1500 km is mijn scooter ook aan de computer gehangen en beter afgesteld, loopt nu 60 en de dips die hij had zijn ook weg. :thumbsup: :thumbsup: Voor mijn scootermonteur en dealer.
1 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: SYM "Black Jet" 14

Bericht#4 » 23 jun 2020, 21:11

Klopt helemaal, alles wat hier staat.

Toen ik de Jet14 kocht, trok die op zich goed op en was aardig afgesteld (het was geen nieuwe). Maar ze bokte en stootte behoorlijk bij het optrekken. En ook wel tijdens het rijden trouwens.

Afgaande op de solide reputatie van Allbike toen een afspraak gemaakt met Tim @Ecstechneut en door hem de zaak laten bekijken en onderzoeken. Ik heb zelf namelijk weinig tot geen verstand van techniek en al helemaal niet van viertakt (ik ben een verstokte Kymco Grand Dink rijder ;-) ).

Nou, dat horten en stoten was er zo uit :thumbsup: Hij heeft er veel meer tijd en moeite ingestopt dan gedacht en verwacht maar dat ging echt helemaal prima en fantastisch. Vol goede moed dus weer vanuit Zaandam naar huis in Leiden.

Potvolblomme: het ding wil soms niet optrekken bij stoplichten. Je geeft gas en er zit gewoon een vertraging in van 2 a 3 seconden voordat de scoot zelfs maar reageert op het gas! En er zit een dip in rond de 40 op de teller. Weer contact opgenomen dus.... nog wat meer afstelling was nodig en inderdaad ook maar meteen DrPulleys erin. Zo gezegd, zo gedaan en twee weken later weer langs geweest. En sindsdien... loopt prima! Echt helemaal perfect. Voor een viertakt... ;-). In ieder geval super tevreden over de kundigheid en de service. En WOK-veilig afgesteld.

Over de tank: die klopt zeker niet en dus de meter ook niet. Volgens het boekje moet er 7 liter in kunnen meen ik. Dat heb ik geprobeerd en toen stond ik onderweg dus stil. Gelukkig heb ik altijd een reserve-liter in een oude olieflacon bij me... Tim wist me dus ook te vertellen dat je in de praktijk ongeveer, zo blijkt uit vele ervaringen, een 5,5 liter moet aanhouden. En dan zit je goed.

Ondanks het feit dat een Jet14 blijkbaar E10-compatible is, tank ik toch alleen maar E5 / 98. Een kennis van mij met ook een Jet14, die elke dag 60 KM rijdt op en neer naar werk, had een totaal met 'bagger' verstopte motor en carb. Volgens zijn monteur lag dat aan E10. Dat weet ik niet zeker, ik vertel alleen wat mij verteld is. Maar ik neem zelf het risico gewoon niet voor die paar dubbeltjes meer. Dat is een persoonlijke keuze.

Wat zuinigheid betreft: een viertakt is zuiniger dan een tweetakt ja. Ook minder krachtig, maar wel zuiniger. Rijdt mijn Grand Dink met normaal dagelijks gebruik (stadsverkeer) 1 op 28, doet de Jet14 1 op 38. De Grand Dink kost 6 cent per kilometer, de Jet14 5 cent per kilometer (volgens de Fuelly app). Maar met de rit op en neer naar de Bossche Bollen Meeting in Den Bosch kwam ik, dus op de lange gelijkmatige afstanden, hier op uit:


Afbeelding

1 op 48.... niet slecht ;-)
2 x

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: SYM "Black Jet" 14

Bericht#5 » 24 jun 2020, 08:53

Volgens boekje 7,5 ltr tankinhoud. Maar ja??? heb hem nog nooit katsleeg gereden, ga ik ook niet doen.
0 x
Groeten Peter.

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer