Kymco Agility 50 12"

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Kymco Agility 50 12"

Bericht#51 » 20 jul 2020, 15:42

Een scooterdealer vervangt bij een onderhoudsbeurt meestal standaard het luchtfilterelement. Een makkelijk klusje en het element kost de klant ongeveer een tientje.

Eens kijken hoe mijn luchtfilterelement er na 3,5 jaar uitziet:

Afbeelding

Afbeelding

Tsja, dat luchtfilterelement zou je kunnen vervangen. Maar je kan er ook even overheen met de stofzuiger. Tweede optie gekozen, kan wel weer een jaartje. :thumbsup:
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Kymco Agility 50 12"

Bericht#52 » 30 jul 2020, 14:04

En met de vakantie in zicht ploeter ik stug door aan de scooter. In de lunchpauze maar even de rollen, geleiders en varioriem vervangen.

Afbeelding
8x 8mm los en je hebt toegang tot de transmissie. De varioblokkeersleutel werkt perfect om de krukasmoer los te krijgen. Daarvoor heb je dop 17 en een ratel nodig. Zit goed vast, maar dat moet ook.

Afbeelding
En alles natuurlijk netjes in volgorde neerleggen. Je wil geen onderdelen kwijtraken.

Afbeelding
Rolletjes waren iets afgeplat. Niet verschrikkelijk, maar ik had nog een betere set liggen. Ook de geleiders van de ramplaat vervangen, want die waren iets ingesleten.

Afbeelding
De oude varioriem zag er nog redelijk uit, maar uiteraard wel iets versleten ten opzichte van de nieuwe. Die nieuwe no brand snaar had ik bij de lokale scooterwinkel gekocht. Dat doe ik voortaan niet meer, want die snaar kost online een tientje... Nu wil ik de lokale middenstand best stimuleren, maar ruim € 15 meer is me te gek.

Afbeelding
Lekker leeg als de vario en de riem eruit zijn. Mooi moment om er even een doekje door te halen. Ik had de koppeling eigenlijk ook nog los willen maken, maar daarvoor heb ik helaas geen sleutel. Functioneert verder prima, lekker later zo.

Afbeelding
De riem terugplaatsen is een beete een gedoe als je de koppeling laat zitten. De truc is om de achterpoelies in te knijpen en de riem er dan tussen te wurmen. Uiteindelijk lukt het altijd.

De uitgelubberde carterpakking vervang ik niet, maar plak ik op z'n plek met secondelijm. Tip voor de knakenpoetser.

Op de grond sleutelen blijft wel een uitdaging. Het is erg oncomfortabel en je raakt snel spullen kwijt. Ik schopte per ongeluk tegen de oude rollen en nu ben ik er een kwijt. Dat vind ik vervelend, want ik wil na een sleutelsessie altijd alles terughebben. Dan weet je ook zeker dat je niks vergeten bent tijdens het sleutelen. Dat is de keerzijde van het doe het zelven.

Kosten onderhoud:
- Transmissieolie: € 3,75
- Motorolie: € 1,75
- V-snaar: € 25,50 :o
- Rollen 7 gram: € 0 (had ik nog)
- Geleiders: € 0 (had ik nog)
- Schoonmaken remklauw: € 0
- Schoonmaken luchtfilter: € 0
- Afstellen gaskabel en stationair: € 0
- Gebruik van vet, lijm, WD40, remreiniger, doekjes: ca. € 2

Totaal: € 33

Zo even een blokje rijden, hopelijk werkt alles naar behoren. Ben er nu wel weer even klaar mee. :slaap: Binnenkort moet alleen de achterband nog een keer vervangen worden, die is behoorlijk kaal nu.
2 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Kymco Agility 50 12"

Bericht#53 » 30 jul 2020, 15:46

Rondje gereden en twee dingen zijn opgevallen: de scooter komt iets moeilijker op gang, maar rijdt ook ruim 5 km/h sneller met de nieuwe snaar. Logisch, want de nieuwe snaar is breder, waardoor hij iets hoger in de poelies ligt. Net alsof je in een iets zwaardere versnelling start, en ook op top nog een extra versnelling over hebt. Voor het mooie zou hij bij het wegrijden nu iets meer toeren mogen maken, maar geen zin om met andere trekveren in de weer te gaan. De snaar slijt vanzelf wel bij.
2 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 630
Contacteer:

Re: Kymco Agility 50 12"

Bericht#54 » 30 jul 2020, 16:03

Goed bezig geweest
1 x
Langste rit op 1 dag 310 km

Huidige scooter:
Sym fiddle 3 02-07-2020 nieuwe

Eerdere scooters:
Peugeot elystar
Peugeot kisbee sportsline
Kymco New Dink 2013 zwart (black Betty)
Kymco Grand Dink 2008 champagne (Klara)(helaas ongeluk gehad)
Yamaha Neo's
Kymco Grand Dink 2008 antraciet
Peugeot buxy rs
Kymco k12
Peugeot tkr
Tomos

Gebruikersavatar
Victor-San
Berichten: 676

Re: Kymco Agility 50 12"

Bericht#55 » 30 jul 2020, 17:08

:thumbsup: wel handig om alles zelf maken met liefde voor je eigen machine! Het bespaart extra kosten, knap hoor! :thumbsup:
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Kymco Agility 50 12"

Bericht#56 » 07 aug 2020, 09:01

Sinds de nieuwe v-snaar vind ik de scooter te weinig toeren maken waardoor hij niet helemaal naar m'n zin optrekt. Zeker de eerste meters heeft hij het moeilijk.

Nu zitten er rollen van 7 gram in, die kan ik alvast wisselen voor 6,5 gram. Het liefste zou ik ook iets sterkere trekveren willen, maar die kan ik helaas niet zelf vervangen. :( Hebben anderen hier ervaring mee hoe je toerenverlies door een nieuwe v-snaar kan compenseren?
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Kymco Agility 50 12"

Bericht#57 » 07 aug 2020, 10:26

Misschien weer originele onderdelen monteren?
Ik heb ook een Agility 50 12" gehad en originele onderdelen is toch het beste.
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Kymco Agility 50 12"

Bericht#58 » 07 aug 2020, 12:30

René K schreef:Misschien weer originele onderdelen monteren?
Ik heb ook een Agility 50 12" gehad en originele onderdelen is toch het beste.


In principe is alles standaard. Ik ben even bij de monteur langsgeweest en hij adviseert iets sterkere trekveren. Dat was ook mijn idee. Maar dan moet die @$%! koppeling los en daar heb ik geen goede sleutel voor. Ik ga nog een poging wagen, en anders moet het toch maar door een dealer worden gedaan... :cry:

Of misschien toch maar een eigen slagmoersleutel aanschaffen om van dit gedoe af te zijn? :shock:
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Kymco Agility 50 12"

Bericht#59 » 07 aug 2020, 16:03

Als iets eenmaal in mijn hoofd zit, moet het ook gebeuren. En het liefste zo snel mogelijk. Die koppeling moest en zou vandaag los gaan. Maar ja, zonder koppelings- of slagmoersleutel wordt dat lastig. De scootermonteur had geen tijd, maar wel een tip: probeer een grote lijmklem. Die had ik ook niet, maar in de graaibak van de Gamma lag er een voor € 8. Koopje, dus meegenomen. Carterkap los, klem erop en draaien maar. Helaas was de lijmklem niet sterk genoeg om het koppelingshuis vast te klemmen. Al snel begon de dop over de moer te schieten. Foute boel dus.

Normaliter had ik het op dit punt opgegeven, maar deze keer wilde ik doorzetten. Van de lijmklem valt namelijk vrij makkelijk een koppelingssleutel te maken. Als je 8mm gaten boort in de metalen strip en daar 20mm M8 bouten indraait, kan je het koppelingshuis blokkeren. Zo gezegd zo gedaan. Terug naar de Gamma om die bouten te halen want die had ik niet op voorraad. Boutjes en moertjes vast, en toen had ik een makeshift koppelingssleutel:

Afbeelding

Het past! :worshippy:

Afbeelding

En de koppeling is los! :bighug:

Afbeelding

De nieuwe trekveren heb ik door de monteur laten doen. Tricky klusje dat hij veel sneller kan. Volgens de monteur waren de oude trekveren heel slap en nodig aan vervanging toe. Ook moest ik een nieuwe moer kopen, want die had ik gesloopt.

Kosten:
- Moer: € 3,50
- Trekveren Malossi wit: € 12
- Arbeid: € 18
- Zelfgemaakte sleutel: € 13

Het was een pittige sleutelsessie in deze hitte. Ik hoop dat het de moeite waard was. Zo maar even een rondje rijden. :sct1:
Laatst gewijzigd door Heinz op 07 aug 2020, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 630
Contacteer:

Re: Kymco Agility 50 12"

Bericht#60 » 07 aug 2020, 18:34

Ik krijg het al warm als ik je er over hoor praten :schater: :cheers:
1 x
Langste rit op 1 dag 310 km

Huidige scooter:
Sym fiddle 3 02-07-2020 nieuwe

Eerdere scooters:
Peugeot elystar
Peugeot kisbee sportsline
Kymco New Dink 2013 zwart (black Betty)
Kymco Grand Dink 2008 champagne (Klara)(helaas ongeluk gehad)
Yamaha Neo's
Kymco Grand Dink 2008 antraciet
Peugeot buxy rs
Kymco k12
Peugeot tkr
Tomos

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer