En met de vakantie in zicht ploeter ik stug door aan de scooter. In de lunchpauze maar even de rollen, geleiders en varioriem vervangen.
8x 8mm los en je hebt toegang tot de transmissie. De varioblokkeersleutel werkt perfect om de krukasmoer los te krijgen. Daarvoor heb je dop 17 en een ratel nodig. Zit goed vast, maar dat moet ook.
En alles natuurlijk netjes in volgorde neerleggen. Je wil geen onderdelen kwijtraken.
Rolletjes waren iets afgeplat. Niet verschrikkelijk, maar ik had nog een betere set liggen. Ook de geleiders van de ramplaat vervangen, want die waren iets ingesleten.
De oude varioriem zag er nog redelijk uit, maar uiteraard wel iets versleten ten opzichte van de nieuwe. Die nieuwe no brand snaar had ik bij de lokale scooterwinkel gekocht. Dat doe ik voortaan niet meer, want die snaar kost online een tientje... Nu wil ik de lokale middenstand best stimuleren, maar ruim € 15 meer is me te gek.
Lekker leeg als de vario en de riem eruit zijn. Mooi moment om er even een doekje door te halen. Ik had de koppeling eigenlijk ook nog los willen maken, maar daarvoor heb ik helaas geen sleutel. Functioneert verder prima, lekker later zo.
De riem terugplaatsen is een beete een gedoe als je de koppeling laat zitten. De truc is om de achterpoelies in te knijpen en de riem er dan tussen te wurmen. Uiteindelijk lukt het altijd.
De uitgelubberde carterpakking vervang ik niet, maar plak ik op z'n plek met secondelijm. Tip voor de knakenpoetser.
Op de grond sleutelen blijft wel een uitdaging. Het is erg oncomfortabel en je raakt snel spullen kwijt. Ik schopte per ongeluk tegen de oude rollen en nu ben ik er een kwijt. Dat vind ik vervelend, want ik wil na een sleutelsessie altijd alles terughebben. Dan weet je ook zeker dat je niks vergeten bent tijdens het sleutelen. Dat is de keerzijde van het doe het zelven.
Kosten onderhoud:
- Transmissieolie: € 3,75
- Motorolie: € 1,75
- V-snaar: € 25,50
- Rollen 7 gram: € 0 (had ik nog)
- Geleiders: € 0 (had ik nog)
- Schoonmaken remklauw: € 0
- Schoonmaken luchtfilter: € 0
- Afstellen gaskabel en stationair: € 0
- Gebruik van vet, lijm, WD40, remreiniger, doekjes: ca. € 2
Totaal: € 33
Zo even een blokje rijden, hopelijk werkt alles naar behoren. Ben er nu wel weer even klaar mee.
Binnenkort moet alleen de achterband nog een keer vervangen worden, die is behoorlijk kaal nu.