Delight’s Honda PCX150

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Delight’s Honda PCX150

Bericht#1 » 05 okt 2019, 08:40

Na 2 motorpogingen moet ik helaas toegeven aan mijn lichte handicap van mijn rechterhand....
Doordat ik er iets minder kracht in heb, moet ik op een motor mijzelf tegenhouden en het gas+stuur goed vasthouden.
Hierdoor heb ik continu spierspanning in mijn bovenarm, wat ik na een half uur/3 kwartier aardig begin te voelen...
De lol van het rijden ging er wel snel vanaf op die manier.
Zodoende heb ik moeten besluiten om ook de Yamaha te verkopen en opzoek te gaan naar een betere motor voor mij.
Aangezien ik jaren scooter heb gereden en daar eigenlijk nooit last mee heb gehad, kwam de motorscooter naar boven.
Gelukkig hebben we internet en kon de zoekactie beginnen.
Het zou geen zware scooter worden...dan heb ik nog steeds het ”vermogenprobleem”.
Na enig zoekwerk kwam ik op een paar scooters uit die ik wel eens beter wou bekijken.
De Suzuki Burgman 200, Yamaha Majesty 250 en de Honda PCX150.
De laatste vooral door de enthousiaste reviews hier en op andere forums....

Toevallig stonden er 2 hier in de omgeving.
Dus op een vrije maandagmorgen op naar Ten Kate in Nieuwleusen waar de Yamaha en een Honda stonden.
De Honda bleek helaas gereserveerd (en achteraf een te hoge prijs en enorm veel kilometers).
Dan de Yamaha.
Wat een prachtige scooter.
Ondanks zijn leeftijd, zag hij eruit als nieuw!
Even zitten...
Heerlijke zitpositie en enorm veel ruimte voor de benen/voeten.
Na een goed gesprek met de verkoper, werd het tijd voor een testrit.
De verkoper zet hem buiten neer en start hem...
Alleen hij pakte niet...na enig volhouden pakte hij, maar ging gelijk bij gas geven weer uit.
Eh...meneer de verkoper...hoort die brandstofmeter zo onderin het rode te staan? :mrgreen:

Eh oeps...snel naar achteren en volgegooid.
En ja hoor...starten lopen.
Wat klonk hij mooi donker stationair...mooie plofjes verraden de 1 cilinder.
Voorzichtig maar eens gas geven...dat reageert prima.
Dan toch maar de weg op.
Even wennen aan de automaat, maar dat ging vrij vlot.
De scooter ook trouwens...even rustig het industrieterrein over en dan de autoweg op.
Een draai aan het gas en weg was ik.
In rap tempo naar de 100 zonder enige twijfel.
Mmm...de zo fijn lijkende rugsteun begint bij elk hobbeltje toch wel aardig mijn stuitje te masseren...en helaas niet op een prettige manier.
Voor de rest niks dan lof voor de Yamaha...

Na nog even gesproken te hebben, ben ik weer weg gegaan.
Op naar Leerkes Motofun in Twello, waar een mooie Honda PCX150 stond.
Minder kilometers dan die in Nieuwleusen en ook nog eens een paar honderd goedkoper.
Oeh...wel een iets ander soort “motorzaak”.
Ten Kate is echt hypermodern en groot en Leerkes is meer het ouwe jongens krentenbrood gevoel.
Een werkplaats waar nog ouderwets gewerkt word (al zijn ze natuurlijk wel modern uitgerust) en een showroom die...nou ja er staan gewoon overal motoren!

Gelijk kwam er iemand naar mij toe of ze me konden helpen.
Dus ik zei dat ik kwam voor de Honda...
Oké loop maar even mee naar boven, want daar staat hij...
Boven? Nog meer motoren????
Via een zeer smal gammel trapje kwamen we boven....
Oeh...motorbikeheaven bestaat echt! :beauty:
Een hele zolder vol met alle types Aprilia en Cagiva 2-takt motoren!
Ook een paar zeer mooie oude Ducati’s stonden daar te staan.
Prachtig gewoon om zo’n collectie te hebben.
En daar vanuit het niets, stond daar de PCX150...
Hij was enorm vies, waarvoor ik ook de excuses kreeg van de eigenaar van de zaak, want hij had hem het weekend ervoor mee gehad en eens heerlijk mee rond gereden en nog niet gewassen.
Verder zag hij er goed uit en kreeg ik wat extra uitleg van de eigenaar over hoe hij hem vond rijden enz...
Hij had al vele motoren in alle klassen gereden, maar vond dit toch wel een topding.
Even zitten...oké...dat zit prima.
Ondanks dat hij wat compacter is dan de Yamaha, was de ruimte niet minder.
Wel zit je op de Honda wat meer sportief, tegenover een meer onderuit zit op de Yamaha.
Het rugsteuntje is ook wat kleiner dan die enorme chesterfield van de Yamaha.
Mag ik eens proefrijden of is dat lastig?
Nee hoor...die heb ik zo beneden...
Eh hoe dan?
Blijkt dat ze een heftruck hebben omgebouwd en de mast en lepels voorzien hebben van een plateau zodat ze nu gewoon een lift hebben...
Dus in notime stond de Honda buiten.
1 druk op de knop en er klonk een zeer zacht geluid...
Totaal anders dan het rauwere en meer aanwezige geluid van de Yamaha.
Nou...daar gaan we.
Bij ten Kate werd mij verteld dat er duidelijk verschil zou zijn qua trekken en dat de 250 toch echt wel meer trekkracht zou hebben dat de Honda 150.
Nou ff testen.
Rustig het dorp uit en na de rotonde het gas erop.
Man...dat ding gaat als de spreekwoordelijke brandweer.
Voor mijn gevoel niet minder snel naar de 100 dan de Yamaha.
Aan het eind vd weg verkeerslichten....
Na even stil te staan...ploef...uit...
Huh? Wat nou dan weer?
Schiet mij ineens te binnen...dat ding heeft start/stop systeem! :oops:
Eh...maar hoe gaat hij nou weer aan dan?
Bij een auto moet je vaak de rem inhouden en bij loslaten start hij weer....niet dus.
Fuck...en nu? Startknop deed niks...vreemd.
Tot ik iets aan het gas zat en ineens....prrrrrrrr....daar ging hij weer.
Haast in een fractie van een seconde is hij weer aan....
Aha...nog een keer testen.
Motor uit...even wachten...gas geven en ja hoor.
Alsof hij niet eens uit is geweest...zo snel pakt hij weer op!
De wegligging is wel beduidend beter dan de Yamaha...
Maar dan kan aan de banden hebben gelegen, want de Yamaha had vage banden en de Honda Michelin City Grips!
Na een lekker ritje weer terug.
Na een kopje koffie en nog even nagekletst te hebben ben ik weer naar huis gegaan, met de mededeling dat ik vandaag zou laten weten welke vd 2 het zou worden.
En dan komt het lastigste...kiezen uit 2 mooien.

De Yamaha wat groter, luxer en meer opbergruimte...
De Honda 16 jaar jonger...veel zuiniger, sportiever, compacter, injectie...
De doorslag is toch wel de injectie geweest.
Ik heb nu 2 motoren gehad met carburateurs wat gezeik heeft opgeleverd na langere tijd stilstaan.
De Yamaha had per jaar gemiddeld slechts 1200km gereden en dus ook veel stilgestaan.
Die gok nam ik niet weer....
Dan het 2de pluspunt van de Honda...de compactheid vd scooter ten opzichte van de ruimte die je als rijder hebt.
De Honda ontpopte zich tijdens de proefrit als een echt gooi en smijt fietsje, terwijl de Yamaha het allemaal wat gemoedelijker deed...
Het sturen ging op de Honda als vanzelf en op de Yamaha moest je wat bewuster sturen...
Had ik hem alleen als hobby was het de Yamaha geworden, maar ivm 90% woon/werk gebruik, kwam de Honda als beste uit de bus!

Zometeen kan ik hem ophalen....heb er nu al zin in!
De Yamaha Diversion is reeds verkocht en word eind vd dag opgehaald.

Afbeelding

Afbeelding
5 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Delight’s Honda PCX150

Bericht#2 » 05 okt 2019, 11:59

Mooie scooter, man.
Veel plezier, en veilige kilometers gewenst.

gr, Henk
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Delight’s Honda PCX150

Bericht#3 » 05 okt 2019, 12:00

Goedemorgen Arno,
Mooi verhaal over je scooterkeuze.
Inmiddels ben je de derde Honda bezitter bij STN geloof ik.
Het valt op dat ze allemaal enthousiast zijn over de kwaliteit en rij eigenschappen van deze lichte motorscooter.
Graag een foto van een gepoetste PCX als je daar aan toekomt. :thumbsup:
Succes en groet,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Delight’s Honda PCX150

Bericht#4 » 05 okt 2019, 16:21

Leuk verhaal om te lezen en moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik ook voor de Honda was gegaan..!
De Honda PCX rijdt niet voor niets zoveel rond.. Het model vind ik ook heel erg geslaagd.

Veel plezier en veilige km gewenst!

Mag aannemen dat de dealer de scooter wel mooi schoon aflevert.??!

Zien de foto’s wel tegemoet :D ;)
0 x

Gebruikersavatar
Marco_61
Voormalig STN Lid
Berichten: 723

Re: Delight’s Honda PCX150

Bericht#5 » 05 okt 2019, 18:03

mooi ding. Veel plezier ermee, en veel veilige kilometers.
Gr, Marco.
0 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Delight’s Honda PCX150

Bericht#6 » 05 okt 2019, 18:37

Supreme81 schreef:Mag aannemen dat de dealer de scooter wel mooi schoon aflevert.??!

Zien de foto’s wel tegemoet :D ;)

Nou helaas...ze hadden hem dus niet schoongemaakt...
Maar dat vind ik niet erg, want ik doe het toch liever zelf.

De rit naar huis was met een big smile!
Oh wat rijdt dit lekker.
Je hebt dus helemaal niet 100+ pk nodig voor een beetje lol!
Hij zat prima en reed voortreffelijk.
Bij thuiskomt dus eerst maar eens gewassen en gepoetst.

Afbeelding

Afbeelding

Ook erg blij met het gemonteerde GIVI scherm.
Die houd net even wat rijwind tegen.

Afbeelding
3 x

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: Delight’s Honda PCX150

Bericht#7 » 06 okt 2019, 13:38

Ziet er goed uit Arno, succes en veel veilige km-ers ermee. :sct1:
1 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: Delight’s Honda PCX150

Bericht#8 » 07 okt 2019, 19:44

Het ziet ernaar uit dat je hier een goede keuze mee hebt gemaakt.
Ik wens je dan ook heel veel rijplezier toe met je PCX.

Vrgr Ruud
1 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Delight’s Honda PCX150

Bericht#9 » 20 okt 2019, 20:22

Even een kleine update...

Ik heb een extra schermpje gemonteerd en een kofferdrager om de topkoffer weer te kunnen monteren.
Ook heb ik de letters PCX op de velgen geplakt.

Afbeelding

Afbeelding
3 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Delight’s Honda PCX150

Bericht#10 » 22 okt 2019, 18:39

De koffer was afkomstig van mijn vorige Yamaha...
Deze was door een vorige eigenaar “opgeknapt”.
Er is een poging gedaan om hem over te spuiten.
Dit was nogal beroerd gedaan.
Dus mijn idee...dat kan beter.
Opzoek naar een spuitbus kunststoflak, zat ik ondertussen marktplaats door te snuffelen.
Daar zag ik ineens een mooie Coocase koffer bij mij in de buurt voor een mooie prijs.
En hij is ook nog eens een stukje groter...en ruimte heb je nooit genoeg!
Dus inplaats van opknappen van de oude, heb ik een andere gekocht!
Van een 33 liter Givi naar een 48 liter Coocase!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
4 x

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer