Hallo allemaal!
Eindelijk is het dan zo ver. Na maanden sparen heb ik mijn tweedehands witte Jet 14 ingeruild voor een gloednieuwe Sym Jet 14 in de kleur 'Satin Submarine Blue'!
https://www.symscooters.nl/nl/models/jet14.html
De eerste impressie
De Jet 14 is niet alleen een genot om op te rijden. De scooter is een echte blikvanger: hij ziet er prachtig uit, en je merkt dat Sym veel moeite gedaan heeft om een prachtig product neer te zetten voor het geld. Dit uit zich in een hoge kwaliteit van het gebruikte materiaal. De scooter voelt heel degelijk aan, zit lekker en is groot genoeg voor lange mensen zoals mij. Rijden met twee personen? Dat is voor de Jet 14 geen enkel probleem.
Het rijden
Het berijden van de scooter is een ervaring op zich. Je zou het kunnen vergelijken met rijden in een luxe slee, maar dan op twee wielen. Vergeleken met het vorige 2018-model reageert de scooter accurater en preciezer op het gas geven. Er is geen 'marge' aanwezig: de scooter reageert precies zoals je zou verwachten. Hij accelereert precies zoals jij dat wilt.
De wegligging is geweldig: alles gaat vanzelf, je hoeft de scooter enkel te vertellen waar je naartoe wilt sturen. Het stuur stevig vasthouden is niet nodig -- daar is de scooter zwaar genoeg voor.
Drempels en oneffenheden op straat of in het asfalt zijn voor de Jet 14 geen probleem. De vering voldoet ruimschoots aan de verwachtingen. Dat betekent dat je relaxed kunt rijden. Vaak merk je met een lagere snelheid niet eens dat je over een drempel heenrijdt!
De scooter in de showroom
Het rijklaar maken van de scooter
Het verbruik
De scooter is de meest zuinige die je maar kunt vinden. Een verbruik van 1 op 40 is zeker geen uitzondering. Je kunt, afhankelijk van de wind, retour van Hellevoetsluis naar Leiden rijden voor €5,75.
Kinderziektes
Momenteel ben ik de scooter nog aan het inrijden, en heb inmiddels ruim 600 KM gereden in een week tijd. Volgende week staat mijn eerste onderhoudsbeurt gepland.
De monteur heeft bij aflevering zijn best gedaan om de scooter zo goed mogelijk te laten rijden, maar hij heeft duidelijk nog betere afstelling nodig. Vanaf 36 KM/u krijt de scooter ineens veel moeite om op te klimmen naar een snelheid vanaf 45 KM/u. De monteur vertelde me bij aflevering dat hij het maken van 'overtoeren' wilde voorkomen.
Vooral wanneer je tussen de auto's moet rijden, kan dat echt een probleem zijn en gevaarlijke situaties uitlokken. Bij een zuchtje tegenwind blijft hij hangen op 42, en dat is echt te traag om mee te kunnen komen in het verkeer. Hebben jullie hier ervaring mee? Zo ja, wat was de oude situatie, hoe is het opgelost en hoe rijdt hij nu?
De scooter is nu als volgt afgesteld:
- De scooter accelereert heel traag. Je doet er meer dan 25 seconden over om de 45 te bereiken.
- Wanneer je een heuvel oprijdt (of vanuit een lange tunnel naar boven gaat) zakt de snelheid naar 34 GPS. Hier heb ik geen problemen mee; het is om de motor te beschermen.
- Bij tegenwind zakt de snelheid naar ±42 KM/u GPS.
- Heb je wind-mee, of rij je naar beneden? Dan gaat de scooter 50-51 GPS.
Ik ga vragen de scooter 55 te laten lopen; precies tegen de WOK-grens en dit is meer dan snel genoeg.
Ondanks de kinderziektes is het een geweldige scooter om op te mogen rijden.