SYM Jet 14 E5 (injectie)

Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 3

SYM Jet 14 E5 (injectie)

Bericht#1 » 03 jan 2023, 20:53

Na zo'n anderhalve week en 500 km verder even een review van mijn voorlopige bevindingen.

Een SYM Jet 14 gekocht met bijna 3000 op de teller bij Gebro. Ik gebruik hem voor woon-werkverkeer en leg dagelijks 50 km af. Omdat ik jaarlijks veel km afleg heb ik ondertussen best wat scooters versleten (Runner, Aprilia SR LC, Sym Jet 50 etc). De laatste was een Zip 4 (carb). Prima ding, bijna 40k op gezet (is te koop voor de hobbyist ;)

Nu dus de Jet 14. Na veel info op het internet voor dit model gegaan. Een nette mat zwarte uitvoering. Ik moet zeggen: hij rijdt heerlijk! Goede vering en fijn stuurgedrag. Met tanken kom ik rond de 1:41. Niet verkeerd, al zie ik ook mensen langskomen die de 1:50 zouden halen. Hij trekt vlot op en door. Tunnel omhoog gaat het wel wat minder zoals bekend: 35 à 40 km/u. Bij vlakke wegen en geen wind om meewind: 52 op de teller (50 op de GPS). Ik weet niet of de vario er nog in zit, de scooterzaak wist dit ook niet. Dus mocht iemand hier ervaring mee hebben, hoor ik het graag (anders haal ik hem even open)

Wat me verder opviel:
- de benzinemeter: niet echt betrouwbaar: blijft lang bovenin en stort dan naar beneden. Ik kon er 3.5 liter in persen terwijl de meter onder de kwart stond. Er zou 7.5 liter in moeten kunnen. Dus eens kijken of ik die vlotternaald iets kan buigen.
- topsnelheid: 50 op de GPS. Dat houdt niet over. Twee SYM dealers gebeld: de een vertelde dat ze softwarematig een aanpassing kunnen doen maar dat het verschil minimaal is (kosten E125,-). Gebro gebeld, die konden hem ook softwarematig aanpassen, kosten E99,-. Maar, hij vertelde er ook bij: check even of je vario eruit is en 'knip draadje 16 boven je gaskleppenhuis door'. Dit zou een blauw/witte draad moeten zijn en hetzelfde effect hebben. Dit schakelt de toerenbegrenzer kennelijk uit.

Dat van die varioring (of die er nu nog inzit of niet) weet ik nog niet, ga ik binnenkort even naar kijken. Maar dat draadje doorknippen is natuurlijk zo gedaan. Dus de draadjes gaan tellen en er zat ook maar één blauw/witte tussen op 16 (als je vanaf de kant gaat tellen waar vandaan ik dat deed ;) ) Gaan rijden en... van 52 naar goed 55 km/u op de teller. Ook bij tegenwind lijk ik nét iets harder te gaan. Optrekken blijft gewoon prima. Dus ik ga nog even die varioring checken en dan de komende tijd eens kijken hoe het gaat (ook qua verbruik)
Misschien zijn er mensen die dit al eerder gedaan hebben en er ervaring mee hebben?

Verder ook even oxford handvatverwarming van mijn oude scooter overgezet, werkt ook perfect. Best E60,- ooit besteed.

Dus tot zover even mijn update. Ben wel benieuwd of andere Sym rijders dingen herkennen of ook al gedaan hebben qua ontgrenzen.

Fijne avond allemaal en tot snel weer!
0 x

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: SYM Jet 14 E5 (injectie)

Bericht#2 » 04 jan 2023, 07:26

Ja die benzinemeter is algeheel bekend van de JET. Zelf heb ik de vlotter eruit gehaald en het stangetje wat verbogen.
Klopt nu beter wat de meter nu aangeeft. :thup:
1 x
Groeten Peter.

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer