Maar niets was minder waar..
Ik was zelf eerder bezig met een andere ludix.. Dat frame zag er slecht uit en moest eigenlijk gedeelte gestraalt worden en herspoten..
Lang verhaal kort.. Kinderen in de tuin, nooit iets gedaan krijgen.. Of moe van me werk.. Uiteindelijk ging het me toch te lang duren om dit jaar nog te halen. (uiteraard word dat frame nog wel gedaan begin volgend jaar (heb dit jaar nog genoeg te doen) (moet ook nog wat dingen verbeteren aan de kisbee enz.. En volledig blok opbouwen (huidige uitlaat zit muurvast aan me motorblok (denk dat ie een koudlas heeft.. En dan kan ik dat ding eraf slijpen en carters los halen voor opnieuw te boren en tappen, en anders andere delen plaatsen)
En dan zet ik hem weg in de kelder voor een ander moment.(ludix frame)
Ik was er eigenlijk wel klaar mee..
Ben op marktplaats gaan kijken of ik wat in de buurt kon vinden.. 9/10 keer was het veelste ver.. (stja ik heb geen auto en dan doe je helaas niet veel. En als ik wel een auto had, had ik misschien wellicht geen scooter meer (of wellicht nog 2 of zo)
Vond er eentje die ik er wel potentie in zag.. Uiteraard onder de stof van 2 jaar in een hok te hebben gestaan. (dacht zelf dat het schimmel was of zo)
Verder fotos goed bekeken te hebben en onderhand genoeg ervaring te hebben op gedaan.. Zag ik dat het carter van de motor er wel erg schoon eruit vond zien voor 9600km op de teller ongeveer.
Ook de voorkant van het voorwiel, remklauw. remschijf vond ik er bijzonder schoon / nieuw eruit zien..
Hij was uiteraard in niet lopende staat,.. Maar heb veel ervaring met deze peugeot scooters (vooral vertikaal)
Hoogste bod toen ik keek was 100 euro.. Ik dacht prima gooi er wel 10 euro meer bij..
Ja voor deze unieke staat vond ik het zeker waard.
Uiteraard was ik overigens niet van plan om er meer voor te geven.. (dus geen 200 euro scooter) (anders was ik mijn doel al voorbij)
Ik dacht, mocht het niks worden, dan heb ik nog altijd de bruikbare onderdelen ervan.. waarvan de waarde stuk hoger ligt dan 110 euro..
Kreeg akkoord op mijn bod.. Was wel lichtelijke blij dat het met goed geluk door ging.
Uiteraard hoop gezeik gehad met afspreken.. Zou hem 1 week geleden al ophalen.
Was meneer pasje kwijt en brief.. Moest weer nieuwe aanvragen ect.. Gelukkig afgelopen vrijdag 4-6 over kunnen schrijven en vandaag op kunnen halen.
Hij startte dus niet.. Maar het euvel was vrij simpel.. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar gewoon door gereden totdat de tank bijna op was.. Of beetje benzine misschien verdampt achteraf van 2 jaar stil staan..
Heb er ongeveer 1/3 benzine in de tank gedaan.. Maar keer blijven kickstarten en toen was het stationair draaien.
Ik ga de scooter wel z.s.m om keuren naar bromfiets.
Vandaag ook de kickstart kap verwijderd.. En alles zag er zo goed als bijna nieuw eruit.. (ik moest even kijken of dat de krukas niet beschadigd was..) maar gelukkig niet zelf aangerommeld vermoed ik.
Er is wel een lijstje dat verholpen moet worden, hij de eigenaar is er niet echt zwak zinnig mee om gegaan..
Door de keuring te komen zal ik wel wat extra dingen moeten vervangen:
Achter de kickstart kap:
+ Eigenlijk wel een nieuwe aandrijf riem met die kmstand
+ Een nieuwe bendix, al heb ik deze niet direct nodig (heb geloof ik wel nog goede 2ehandse liggen
+ Nieuwe naafolie.
+ Door de ombouw naar brom, moet er ook een andere vertanding set erin (heb ik ook nog wel liggen)
Maar zou dit ook op een later moment kunnen doen. Wellicht ook makkelijker te begrenzen voor de keuring naar brom.
Bij het voorwiel:
+ Remblokjes mogen wel nieuwe in. (remklauw zelf is spiksplinternieuw)
+ Nieuw ventiel (de oude is beschadigd, hoe dit komt geen idee)
+ Nieuwe voorband. (band loopt automatisch leeg, ook zit er een prop in de band (dus gelijk nieuw hier)
+ Er moet een nieuwe voorvork is (deze is reeds al besteld) de oude veert nog wel, maar is heel slap.
+ Er moet nog een andere accu in (na 2 jaar stilstand duidelijk defect, ook zaten de kabelboom aan de accu vast geroest (vraag mij niet hoe.. Maar deze heb ik vanmiddag al los gemaakt (wel schade aan de oude accu polen, maar niet aan de ogen die op de accu moeten.
Bij het achterwiel
+ Denk nieuwe remblokken.. ( ik heb deze nog liggen)
+ Nieuw ventiel
+ Achterband twijfel ik wel, maar als ik voor doe kan ik net zo goed achter ook doen. (ik weet hier de leeftijd niet van.
Maar kan zomaar 2 of 3de montage zijn. Ze zullen zeker wel al 3 a 4 jaar oud zijn vermoed ik) Zeker als die al 2 jaar stil heeft gestaan)
Motor
+ Er moet een andere cilinder op.. Momenteel is het ding een snor.. (maar een originele brom cilinder heb ik nog liggen)
En omdat ik de oude cilinder niet vertrouw, dan gelijk maar beter een andere erop.
+ Een andere uitlaat.. De oude tecno straight is eigenlijk voor 25km cilinder.. Voor de rest vind hem niet ging klinken en heeft al beschadigingen.
(weet iemand misschien welke uitlaten voor ludix met al een prop komt? (heb deze nodig om de scooter 45 / 50 op de teller te laten rijden zodat ik door de keuring kan komen.)
Maar ik heb er vandaag nog even erop kunnen rijden, al merk ik wel dat die een beetje inhoud..
Dus morgen even verder met carb schoon maken en verder de rest goed nakijken ect.