Eerste keer in me leven een goede scooter gekocht 2ehands.

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 834

Eerste keer in me leven een goede scooter gekocht 2ehands.

Bericht#1 » 06 okt 2024, 02:21

Komt niet vaak voor. Ondanks het een ouder model betreft zou je verwachten dat die al een hele leven al heeft gehad.

Maar niets was minder waar..
Ik was zelf eerder bezig met een andere ludix.. Dat frame zag er slecht uit en moest eigenlijk gedeelte gestraalt worden en herspoten..

Lang verhaal kort.. Kinderen in de tuin, nooit iets gedaan krijgen.. Of moe van me werk.. Uiteindelijk ging het me toch te lang duren om dit jaar nog te halen. (uiteraard word dat frame nog wel gedaan begin volgend jaar (heb dit jaar nog genoeg te doen) (moet ook nog wat dingen verbeteren aan de kisbee enz.. En volledig blok opbouwen (huidige uitlaat zit muurvast aan me motorblok (denk dat ie een koudlas heeft.. En dan kan ik dat ding eraf slijpen en carters los halen voor opnieuw te boren en tappen, en anders andere delen plaatsen)
En dan zet ik hem weg in de kelder voor een ander moment.(ludix frame)

Ik was er eigenlijk wel klaar mee..
Ben op marktplaats gaan kijken of ik wat in de buurt kon vinden.. 9/10 keer was het veelste ver.. (stja ik heb geen auto en dan doe je helaas niet veel. En als ik wel een auto had, had ik misschien wellicht geen scooter meer (of wellicht nog 2 of zo)

Vond er eentje die ik er wel potentie in zag.. Uiteraard onder de stof van 2 jaar in een hok te hebben gestaan. (dacht zelf dat het schimmel was of zo)

Verder fotos goed bekeken te hebben en onderhand genoeg ervaring te hebben op gedaan.. Zag ik dat het carter van de motor er wel erg schoon eruit vond zien voor 9600km op de teller ongeveer.

Ook de voorkant van het voorwiel, remklauw. remschijf vond ik er bijzonder schoon / nieuw eruit zien..

Hij was uiteraard in niet lopende staat,.. Maar heb veel ervaring met deze peugeot scooters (vooral vertikaal)

Hoogste bod toen ik keek was 100 euro.. Ik dacht prima gooi er wel 10 euro meer bij..
Ja voor deze unieke staat vond ik het zeker waard.
Uiteraard was ik overigens niet van plan om er meer voor te geven.. (dus geen 200 euro scooter) (anders was ik mijn doel al voorbij)

Ik dacht, mocht het niks worden, dan heb ik nog altijd de bruikbare onderdelen ervan.. waarvan de waarde stuk hoger ligt dan 110 euro..

Kreeg akkoord op mijn bod.. Was wel lichtelijke blij dat het met goed geluk door ging.

Uiteraard hoop gezeik gehad met afspreken.. Zou hem 1 week geleden al ophalen.
Was meneer pasje kwijt en brief.. Moest weer nieuwe aanvragen ect.. Gelukkig afgelopen vrijdag 4-6 over kunnen schrijven en vandaag op kunnen halen.

Hij startte dus niet.. Maar het euvel was vrij simpel.. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar gewoon door gereden totdat de tank bijna op was.. Of beetje benzine misschien verdampt achteraf van 2 jaar stil staan..

Heb er ongeveer 1/3 benzine in de tank gedaan.. Maar keer blijven kickstarten en toen was het stationair draaien.

Ik ga de scooter wel z.s.m om keuren naar bromfiets.

Vandaag ook de kickstart kap verwijderd.. En alles zag er zo goed als bijna nieuw eruit.. (ik moest even kijken of dat de krukas niet beschadigd was..) maar gelukkig niet zelf aangerommeld vermoed ik.


Er is wel een lijstje dat verholpen moet worden, hij de eigenaar is er niet echt zwak zinnig mee om gegaan..
Door de keuring te komen zal ik wel wat extra dingen moeten vervangen:


Achter de kickstart kap:

+ Eigenlijk wel een nieuwe aandrijf riem met die kmstand
+ Een nieuwe bendix, al heb ik deze niet direct nodig (heb geloof ik wel nog goede 2ehandse liggen
+ Nieuwe naafolie.

+ Door de ombouw naar brom, moet er ook een andere vertanding set erin (heb ik ook nog wel liggen)
Maar zou dit ook op een later moment kunnen doen. Wellicht ook makkelijker te begrenzen voor de keuring naar brom.

Bij het voorwiel:

+ Remblokjes mogen wel nieuwe in. (remklauw zelf is spiksplinternieuw)
+ Nieuw ventiel (de oude is beschadigd, hoe dit komt geen idee)
+ Nieuwe voorband. (band loopt automatisch leeg, ook zit er een prop in de band (dus gelijk nieuw hier)
+ Er moet een nieuwe voorvork is (deze is reeds al besteld) de oude veert nog wel, maar is heel slap.


+ Er moet nog een andere accu in (na 2 jaar stilstand duidelijk defect, ook zaten de kabelboom aan de accu vast geroest (vraag mij niet hoe.. Maar deze heb ik vanmiddag al los gemaakt (wel schade aan de oude accu polen, maar niet aan de ogen die op de accu moeten.

Bij het achterwiel

+ Denk nieuwe remblokken.. ( ik heb deze nog liggen)
+ Nieuw ventiel
+ Achterband twijfel ik wel, maar als ik voor doe kan ik net zo goed achter ook doen. (ik weet hier de leeftijd niet van.
Maar kan zomaar 2 of 3de montage zijn. Ze zullen zeker wel al 3 a 4 jaar oud zijn vermoed ik) Zeker als die al 2 jaar stil heeft gestaan)

Motor

+ Er moet een andere cilinder op.. Momenteel is het ding een snor.. (maar een originele brom cilinder heb ik nog liggen)
En omdat ik de oude cilinder niet vertrouw, dan gelijk maar beter een andere erop.

+ Een andere uitlaat.. De oude tecno straight is eigenlijk voor 25km cilinder.. Voor de rest vind hem niet ging klinken en heeft al beschadigingen.

(weet iemand misschien welke uitlaten voor ludix met al een prop komt? (heb deze nodig om de scooter 45 / 50 op de teller te laten rijden zodat ik door de keuring kan komen.)

Maar ik heb er vandaag nog even erop kunnen rijden, al merk ik wel dat die een beetje inhoud..
Dus morgen even verder met carb schoon maken en verder de rest goed nakijken ect.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Klapband op 07 okt 2024, 00:32, 2 keer totaal gewijzigd.
3 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1744

Re: Eerste keer in me leven een goede scooter gekocht 2ehands.

Bericht#2 » 06 okt 2024, 06:31

Ik vroeg me al af hoe het met je project was! Maar dit is een mooie deal voor 110 euro, die vind je niet vaak. Hopelijk brengt deze brommer je geluk en rijplezier zonder kopzorgen.
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 834

Re: Eerste keer in me leven een goede scooter gekocht 2ehands.

Bericht#3 » 07 okt 2024, 00:26

Al mijn scooter projecten staan momenteel onhold.

Komt omdat ik bijna 42 jaar oud ben en een gezin heb.. Als het mooi weer is is het altijd bijna zeker dat de kinderen buiten zijn.
Mijn vrouw is zoiezo niet echt kapot van als ik in de tuin aan het stralen ben.(ze was zaterdag ook niet heel blij toen ik met deze scooter thuis kwam) Maar goed ik gebruik hier geen slak of andere chemische producten voor, aangezien ik natuurlijk de tuin niet wil verzouten.
Ik heb wel een zak met walnoten schalen staan dat ik wil proberen.

Maar het frame houd momenteel echt alles volledig tegen.. En dan moest ik ook nog dingen bij elkaar zoeken die al niet meer te krijgen zijn.. Ik had gewoon teveel onophoud. En ik wist gewoon dat ik dit jaar gewoon niet meer ging halen als ik zo door ging zoals het nou ging.

Heb de scooter gekocht omdat ik veel verstand van peugeot heb.. en de prijs voor het geleverde was er ook na..
Ik heb er helaas nog wel wat onderhoud aan..

Een voorvork en schokdemper achter zijn niet echt goedkope dingen helaas. Het ding is van 2004 / 2005 en dan verwacht ik er ook niet veel van.. Maar mij verbaasde wel hoe mooi de motor zelf nog was... (alleen kickstartkap wat dof geworden door de jaren heen.. (weet niet of dat dit nog gepoetst kan worden)

Overigens heb ik met de peugeot kisbee ook meer progressie gekregen.
Rijd momenteel harder dan wat die eerst deed.. Heb hem vaker gewoon bij ons van de heuvel goed eraf gereden om het ding goed los te krijgen.. Maar goed misschien iets voor een ander topic.


Ik vermoed dat ik de scooter pas rond december misschien volledig rijdend heb.. Bedoel hij rijd wel en loopt stationair.
Maar bedoel te zeggen dat alles is na gekeken / vervangen en hopelijk ook gekeurd is voor als bromfiets door het leven te
gaan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Status van deze scooter is dat ik momenteel weer een berg aan onderdelen heb moeten aanschaffen.
Ook iets dat ik doe omdat hij gewoon door de keuring moet kunnen komen om er een bromfiets van te maken.

Gelukkig een nieuwe voorvork voor 160 euro kunnen vinden en 90 euro voor een bijna niet vindbare originele achterveer.
Voor de rest zit er veel kleine dingen bij.

Ik denk dat ik de voorvork wel laat monteren bij de plaatselijk scooterdealer. Wil dit uit handen geven zodat het mij het gewicht van de schouders valt.. Zou het zelf wel kunnen, alleen geen zin om dat hele process weer door te lopen.
Overigens kan ik de scooter wel gewoon missen, aangezien ik op de kisbee naar me werk ga.

De vering was echt gewoon een stuiterbal en gewoon op te noemen. (ja je kan er wel mee rijden alleen lekker rijd het niet)

Ik ben vandaag eens wezen kijken naar de achter trommel blokken.
Uitlaat eraf gehaald (en blijft eraf) ga er zelf denk ik een ixil erop zetten of een tecnigas pro silent.
Vind het blikkerige geluid van de tecno straight alles behalve fijn.
Daarnaast past deze 25km uitlaat niet op een bromcilinder. (ga hem denk ik wel verkopen)

Achterwiel eraf gehaald. Remblokken was best nog wel ok.. Maar besloten te vervangen voor newfren.. een setje die ik al een hele tijd in de schuur had liggen.. Ze pasten nooit op me vertikaal blok.
En kwam er ook achter ook niet op me horizontaal blok (misschien een productie fout?) Ja ik had de remmen geheel los staan) en nog ging het wiel niet erop.. Heb ze maar in de prullenbak gesmeten, ik was er echt klaar mee.
(heb ergens nog remblokken liggen) en dan zet ik die erin)

Kom ik ook nog achter dat de achter remkabel niet zo best was en al door de mantel was en op het staal zat..
Nou toe de luchtfilter afgehaald.. Zag ik ineens zo irritant breekboutje dat de vorige persoon waarschijnlijk nooit eruit heeft gekregen.. bij het spruitstuk zitten..Dat hele setje met membraan heeft nooit goed vast gezeten..

En het toch niet eens raar vond waarom die bij gas geven leek te verzuipen in de lucht.
Kan ik dus ook mooi weer vervangen..

Wat ik moet doen om het ding brom te maken.

Ik vond dat de krukas nog nieuw eruit zag en geen schade hebt gezien..
Krukas keerringen ook droog.

Ik ga dus een originele brom cilinder erop zetten (die vind ik persoonlijk het zuinigste en lekkerste rijden als die goed ingelopen zijn..
Moet de oliepomp CDI vervangen voor een met witte sticker (die met gele sticker zijn voor snorfiets)
Vertanding moet ik nog aanpassen..
Juiste bromuitlaat erop en als alles goed werkt de keuring bij een dealer aanvragen voor bromfiets.

Ik wil later nog wel een nieuwe topkoffer kopen (deze huidige is zwaar gebruikt door de vorige mensen.
Maar houd het nog even aan, zodat ik niet direct weer in de kosten loop)
2 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1744

Re: Eerste keer in me leven een goede scooter gekocht 2ehands.

Bericht#4 » 11 okt 2024, 11:09

Da's nog best een lijstje! Succes!

Ik heb vorig jaar een V-Clic gehad die ik voor weinig geld heb opgeknapt. Nu heb ik weer een goedkope Bandit 600 staan. Naar mijn idee moet je aan goedkope scooters/ motoren zo min mogelijk doen, eigenlijk alleen het hoogst noodzakelijke om hem veilig en betrouwbaar te krijgen. Als je van alles beet gaat pakken, loopt het uiteindelijk alsnog erg in de kosten.

Maar goed, ik doe het meer voor de hobby dan dat ik zo'n scooter dagelijks nodig heb.
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 834

Re: Eerste keer in me leven een goede scooter gekocht 2ehands.

Bericht#5 » 12 okt 2024, 18:12

Ik vind dat lijstje ook niet zo heel vreemd..

Veel op gereden, weinig onderhoud gehad.. Maar gelukkig wel alles origineel peugeot op de uitlaat na dan.

Maar goed KM zit nog onder de 10.000 kms.. dus dat is vaak wel de stand waar meer onderhoud komt kijken:

- banden gaan vaak ook maar in een goede geval 8000km mee
- Zuigerveren dienen om de 15.000 km ook nieuwe ingezet te worden bij een 2 takt.
- Riem word ook vaak vervangen bij 10.000km
En dan zien de rolletjes die er momenteel erin zitten niet eens heel slecht eruit (er zit geen vet in de vario) en dan hebben ze nog maar weinig slijtage.
- 10.000km is het ook vaak remmen vervangen ..


Er komt helaas ook nog een benzine kraantje bij.. (die hoef ik niet te kopen want die had ik van me vorige project al liggen.)
Heb het kraantje wel horizontaal op de dicht stand, maar blijft wel met hele kleine beetjes door lopen..
Dus kraantje sluit ook niet goed af.
Maar goed zag dat de cilinder ook model snor is en toch veel moet demonteren, dus kan ik ook direct het kraantje doen.



Heeft er iemand misschien een oude type vario blokkeer plaat te koop voor peugeot vertikaal?
Deze zijn nieuw niet meer te koop.. Maar heb hem nodig om het ding door de keuring te krijgen voor een bromfiets plaat.

Nummer wat erop staat is 6.2
Ik weet dat er ook met nummer 5 bestaat maar die is voor 25km.. en met een 6.7 ga je waarschijnlijk wat sneller.
Maar wellicht te snel voor de keuring.
0 x

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1188
Contacteer:

Re: Eerste keer in me leven een goede scooter gekocht 2ehands.

Bericht#6 » 13 okt 2024, 16:51

zal zo kijken voor je , ik heb een komplete Vario van een Zenith liggen.
0 x
2 x Gilera Runner op Motorplaat .

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1188
Contacteer:

Re: Eerste keer in me leven een goede scooter gekocht 2ehands.

Bericht#7 » 13 okt 2024, 17:20

Deze Vario Blokkerplaat heb ik liggen
Tevens heb ik nog 2 sets Speedfight 3 velgen liggen , 1 set2-takt . 1 set 4-takt , met trommel achter.
Tevens nog 2 knipperlicht Units liggen Speedfight 3 voorzijde.
mag voor klein prijsje weg / ophalen of opsturen , vooruit verzendkosten betalen , restant als het bij jou binnen is
Afbeelding
1 x
2 x Gilera Runner op Motorplaat .

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 834

Re: Eerste keer in me leven een goede scooter gekocht 2ehands.

Bericht#8 » 20 okt 2024, 02:07

Brute-Force schreef:Deze Vario Blokkerplaat heb ik liggen
Tevens heb ik nog 2 sets Speedfight 3 velgen liggen , 1 set2-takt . 1 set 4-takt , met trommel achter.
Tevens nog 2 knipperlicht Units liggen Speedfight 3 voorzijde.
mag voor klein prijsje weg / ophalen of opsturen , vooruit verzendkosten betalen , restant als het bij jou binnen is
Afbeelding


Zeer lief van je dat je dit voor mij hebt opgezocht.
Op de foto is overigens de stofkap en niet de begrenzer zelf. De schijf die ik nodig hebt ligt eronder. Daar moet 6,2 erop staan.
5 is voor 25km en 6.7 ga je sneller mee.
Ik heb inmiddels die zoektocht opgegeven. Vind je niet meer zo heel makkelijk meer.
Nieuwe model voor horizontaal heb ik ook nog 2 van liggen compleet begrensd.
Dus denk dat ik die er tijdelijk erin ga zetten voor de keuring. En tijdelijk de speedfight 3 uitlaat erop.
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 834

Re: Eerste keer in me leven een goede scooter gekocht 2ehands.

Bericht#9 » 20 okt 2024, 02:31

Even een ander ding. De ludix heeft een elektrisch probleem..
Opzicht is het wel op te lossen, maar enige feedback kan ik wel waarderen.

Situatie is dat de vorige accu er erg slecht aan toe was en de accu polen lettelijk aan de kabel oogjes waren vast geroest.
Ik vond het nogal vreemd dat er onder de accu deksel zoveel roest bij de accu te vinden was. (hij zit immers droog onder de accukap) Ik heb de accu wel eruit gekregen en daarbij kwamen die kabeloogjes ook gelukkig onbeschadigd eruit.
Oogjes zelf zagen er niet echt roestig uit (misschien wel verstandig om ze toch nog wat op te schuren)

De scooter werkte verder wel, en kon deze ook gewoon starten met de kickstart.
Met de elektrische start doet hij helemaal niks en valt helemaal elektrisch dood.
Goed dacht dat het eventueel een gevalletje slechte accu was (had er even een oude van een andere scooter aan gehangen)
Uiteraard kon die oude accu toch niet goed zijn.. Dus heb ik een nieuwe gekocht (gel accu 5ah) En nagemeten dat er ongeveer ietsie meer als 12volt erop staat (volgens de handleiding zijn deze accus in de fabriek volledig opgeladen en moet die alleen even naladen als de spanning ONDER 12volt zou zijn (in mijn geval niet van toepassing)

Paar keer contact slot aan en uit nog steeds dood.. Maar deed geloof ik een ander truukje en toen kwam de elektra weer terug.
Wat opvalt is dat de elektra heel zwak lijkt te zijn ondanks de accu gewoon 100% en vol is.
Als ik de elek start knop bedien hoor je wel het start relais moeizaam schakelen, maar denk dat de spanning te laag is om dat start relais normaal te bedienen. (weet uit ervaring dat die een raar geluidje maakt als de spanning niet voldoende is en ruim onder 12volt.


Als ik van de elektrische start afblijf... En de elektra zou het wel werken.
Claxon hoor ik wel werken maar kom amper geluid vandaan (ik denk spanning te laag?)(komt een beetje zielig zacht geluidje vanaf.. En niet een normale felle TOET.

Als ik de richting aanwijzers gebruik dan werken de knipperlichten wel normaal..
Alleen op het dashboard van me KM teller zie ik dan het lampje van de knipperlicht knipperen als het lampje van de oliepomp wat dus niet zo hoort te zijn.

Als ik me remhendels bedien zie ik het olie lampje op het dashboard ook mee bewegen..
Remlicht achter lijkt het redelijk zwakjes te doen.. (zie overigens wel dat het werkt) maar normaal zou je toch denken dat die feller horen te branden)



Wat ik momenteel ga doen:

* Kappen eraf halen en dan alle stekkers los maken in inspuiten met contact cleaner.

Ik vermoed zelf dat misschien de spannings regelaar niet goed is.
Ik weet dat die vrij snel kapot gaan op peugeot scooters. Ik wil overigens nog niet uitsluiten dat de startmotor defect is.

* Accu polen nog een keer los halen en de kabel oogjes wat opscheuren.. (ik denk dat dit verder niks met het probleem te maken heeft, maar is wel een ding dat ik kan uitsluiten)

Ik vermoed ook dat de kilometer teller een probleem kan vormen.. Heb recent de voorkap eraf gehaald en zag dat in de witte km teller behuizing een stuk plastic eruit was, en uiteraard hier condens vorming in kan ontstaan.

Als mensen enige suggesties hebben dan hoor ik dit graag. Misschien kan dit helpen om het probleem snel te vinden.

Overigens is de zekering gewoon nog goed, anders deed echt alles het niet meer.
0 x

Gebruikersavatar
Joop van der have
Berichten: 23

Re: Eerste keer in me leven een goede scooter gekocht 2ehands.

Bericht#10 » 20 okt 2024, 19:02

@Klapband, alles wijst er op dat je een massaprobleem hebt, dus ik zou de min kabel nalopen en kijken of hij goed verbinding maakt met het frame en/of het blok.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer