Eerste keer in me leven een goede scooter gekocht 2ehands.

Klapband

Re: Eerste keer in me leven een goede scooter gekocht 2ehands.

Bericht#11 » 22 okt 2024, 02:31

Bedankt voor je reactie Joop, Zal die even erbij onthouden.
0 x

Klapband

Bericht#12 » 22 okt 2024, 22:45

Heb vanmiddag voor dat ik naar me werk ging het nog even geprobeerd.

Ik heb het oogje van de aarde draad van de startmotor opgeschuurd (die groene die aan het carter zat)

en het oogje van de mindraad accu..

Wat eruit is gekomen is dat de claxon weer lijkt te werken.. Begon ineens weer toet toet te doen.

Elektrische start heb ik nog niet geprobeerd (bang dat ie als nog weer elektrisch dood ging vallen.)

Wil eerst het probleem met me dashboard lampjes oplossen.

Als ik de richtaanwijzer schakelaar gebruik zie je nog steeds het olie lampje mee knipper op het richtingsaanwijzer lampje.
Als ik de remhendel gebruik zit ik het olielampje extra fel worden.. Doe ik niks dan is hij weer normaal.

Ik weet alleen niet of dat het normaal is dat het olie lampje blijft branden terwijl dat hij wel olie heeft..

Of pas uit gaat als ik de motor start.

Ik ben er ook met een elektrisch schema erachter dat het knipper licht relais in de kmteller verwerkt is?
Heb wel een kleine vermoedde dat de km teller slecht is, ondanks de snelheids meter wel gewoon goed is.

Had paar dagen geleden die voorkap eraf gehaald en zag in het witte plastic van de behuizing een open gaatje zitten.
Dus wellicht dat daar continu vocht (van damp) daarin is gekomen en misschien een probleem heeft veroorzaakt.

Ik heb nog wel een tweedehands teller hier liggen die ik er tijdelijk even elektrisch aan de kabelboom aansluit..
Misschien is dan het probleem verholpen. (als de km teller toch slecht blijkt te zijn.)
0 x

peter stupers

Bericht#13 » 23 okt 2024, 07:30

Ik zou alle lampkes en fittingen ook eens na speuren en kijken of daar veel oxydatie op zit.
Dikwijls meest simpele dingen om mee te beginnen.
Succes. :thumbsup:
1 x
Groeten Peter.

Klapband

Bericht#14 » 23 okt 2024, 18:38

Ben er vandaag nog mee bezig geweest.

Heb de plus pool (oogje) van de kabelboom nog even schoon opgeschuurd.
En heb er ook een andere teller aan de draadboom gehangen.
Daarna nog even bij de bouwmarkt geweest om contact spray te kopen.

Daarna alle stekkers en connectoren ingespoten.
Mij viel op dat er beetje groene corrosie bij het contact slot stekker zat (wat inmiddels verholpen is)
Spannings regelaar aan de buitenkant geoxideerd is maar contact pinnen waren eigenlijk gewoon schoon.

Resultaat is dat de startmotor het weer doet, claxon doet het, alleen is de schakelaar niet zo best.
Knipperlichten doen het gewoon. Remlicht zou het moeten doen, maar nog vergeten te checken.

Enigste probleem wat ik zo zie is dat nog steeds het knipperlicht en het olie lampje beiden tegelijk zie knipperen.

En dit gebeurd met de originele km teller als de donor die ik elektrisch erop hebt gezet..
Dus kan vrij wel zeggen dat de km teller gewoon prima zou moeten werken.

Ik ga voor de stuur schakelaars nieuwe erop zetten.. Deze huidige zijn echt te ver heen.

Wat het allemaal doet:

- Claxon
- Startmotor
- Accu is vervangen en top conditie
- Km teller zou goed moeten zijn, alleen het rare blijven die 2 lampjes tegelijk gaan. ook met andere teller.
- Start relais lijkt me prima te werken
- Scooter heeft gelopen dus CDI is ook goed.
- Spannings regelaar daar twijfel ik aan.. Maar een nieuwe kost 9 euro nog wat.. Dus die ga ik zeker vervangen omdat dit een zwak punt is bij peugeot scooters.
- Koplamp brand normaal en achterlicht ook. ( ik ga hem denk ik nog wel even uit elkaar halen het achterlicht.) Waarschijnlijk voor het remlicht dan ook verbetering.
0 x

Ruud_B

Bericht#15 » 23 okt 2024, 19:30

Ik lees zo de titel van dit topic, maar al met al begin ik toch te twijfelen of dit een echt goede scooter is. Het is toch een aardig optelsommetje geworden van wat er mis is en aan gedaan moet worden.
Maar dat is geheel mijn perceptie.
Ik vind het wel een mooi topic om te volgen, dat dan weer wel.

Even off topic: hoe is het met je midnight blue piaggio new fly ?

Verder succes toegewenst met je Project Ludix!
Met de hulp van wat technische leden hier, kom je denk ik een heel eind!

Mvrgr Ruud
1 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Klapband

Bericht#16 » 24 okt 2024, 01:16

Stja voor 110euro verwacht ik ook geen nieuwe scooter natuurlijk.
Het was gewoon een easy grab hier in de buurt. (was die duurder geweest had ik hem laten staan) boven de 140 euro was het voor mij al teveel)
Heb nog geen andere peugeot ludix advertentie tegen gekomen die net zo goed is.
En een 2ehandse kopen voor 400 euro en dan erachter komen dat je net zo ver als nu ben, schiet ik ook niks mee op.
Ik heb zeker geen spijt van me aankoop.. Alleen jammer dat op dit moment, de problemen van de vorige eigenaar en onderhoud van de scooter in 1 keer binnen komen.
Maar ik weet wel, dat als die straks door de keuring komt voor bromfiets ik een hele fijn scooter er aan over houd.
Waarvan ik zeker nog vrij lang plezier van kan hebben.

En al helemaal geen scooter voor 500 euro die ook nog eens goed onderhouden is.
9/10 keer is er wel wat / veel mis mee. Mensen willen gewoon geen geld in een scooter steken.. En dit is mij al vaker zo voor gekomen. Ik sta er eigenlijk ook niet meer van te kijken eigenlijk.
Zelfs een scooter van 700 euro zou ik er zelfs nog zorgen om maken..

Wil je een goede 2ehandse..

Dan moet je naar een modernere scooter kijken.. (stja ik heb om diverse eigen redenen voor de peugeot ludix gekozen)
Smal brommer achtig ding met een scooter blok eronder (zelfde idee als een peugeot fox)
Met een zeer fijn betrouwbaar peugeot horizontaal blok eronder.. (tijdje al peugeot vertikaal gehad, waar na zoveel jaar was ik er wel erop uit gekeken.
Voor van A naar B een ideaal ding.. En 50cc 2takt vind ik in zuid-limburg toch wat fijner. Even beetje meer vermogen..

Dan moet je naar een modernere scooter kijken die jong gebruikt is.. De kans dat er dan minder aan mankeerd is dan veel groter. Maar dan betaal je waarschijnlijk wel de volle mep voor dat ding.

Ik wil je ook best overal bij schrijven waarom het vervangen word. En toch vond ik de scooter met 9600km op de teller er nog prima eruit zien.

- Beiden remmenblokken vervangen, voorkant zat tegen op aan, achterkant was nog redelijk goed. Ik had hier al originele segmenten voor liggen.. En die heb ik er ook maar onder gedaan.. Scooter heeft immers ook 2 jaar stil gestaan ( of wellicht al langer) trommel van het achterwiel heb ik de roest met fijn schuurpapier verwijderd (zoveel mogelijk)

- Rubber blokje van de middenbok vervangen ( ze zijn niet overal meer te krijgen, maar ik heb zo me adressen) heb er nog genoeg van op voorraad liggen. De oude was het onderste stuk van afgebroken.

-Spruitstuk en membraan vervangen.. Er zat een breekboutje behoorlijk vast. Iemand heeft het membraan en spruitstuk op een hele vreemde manier soort van werkend gekregen. Dus oog van membraan en spruitstuk waren beschadigd.
Ik heb een andere setje van een pas gereviseerd peugeot horizontaal blok eraf gehaald. En het verrotte breekboutje met pijn en moeite eruit gekregen.

- Uit voorzorg om en om de boutjes eruit genomen van het luchtpomp dekseltje en deze schoon gemaakt en voorzien van spul dat die niet meer vast kunnen komen te zitten.

- Oliepomp unit vervangen van een snor naar een brom versie. (die bromversie heb ik in de opruiming gekocht)
Scooter word keuring klaar gemaakt om om te keuren naar bromfiets.

- Achter rem kabel moet nog vervangen worden omdat de buitenkabel kapot is. (je kijkt op de stalen mantel)
Kabel heb ik al liggen moet alleen nog gemonteerd worden.
Geld ook voor de KM teller kabel.. (vanaf 2005 mee gereden en nooit meer naar omgekeken blijkbaar.)

- Benzine kraan vervangen
De oude was nog vanuit de fabriek (05) stond erop dus 2005.. Nooit vervangen..)
Had het idee dat als ik hem horizontaal draaide dicht zou moeten zitten, maar blijkbaar deed die niet veel meer.
En ook vreemd dat er ineens een kwart benzine uit de tank was verdwenen uit het niets.
Ook draaide het kraantje behoorlijk stug.. En zat een hoop corrosie op.. Gelijk een nieuw erop gezet.
Bij de dop zet ik ook nog vraagtekens erin.. Ik dacht dat er een rubber erin hoort te zetten die afsloot.
Maar niks te bekennen, misschien verdampt de benzine wel naar boven.. Heb er nog een liggen van me oude vivacity die momenteel beetje spoorloos is (dus die zal ik nog even moeten zoeken)
- Ook benzine slang compleet verhard.. Nieuwe erop gezet.

In de motor zelf hoef ik alleen maar de riem te vervangen.. (valt onder onderhoud en geen defect)
Vario ontgrensd moet ik uitwisselen met een andere die ik heb liggen die begrensd op 45km.) (is nodig voor de keuring)
Vertanding moet ik nog uitwisselen want die van een snor is denk ik anders dan van brom (maar dit doe ik op het laatst wel, kan gelijk ook de olie meteen vernieuwen. (heb genoeg van die tubes hier liggen.. 2 a 3 euro per stuk..)

1 ventiel is zo ver al bijna door. (moet een nieuwe in als er een nieuwe band erop komt
En achterwiel ook een nieuw ventiel (ventielen vervangen ik zoiezo om de 2 keer banden wissel of dat ze er slecht eruit zien)
en een nieuwe band. Rubber heeft lichte droogte scheurtjes, bij keuring word dit zeker een afkeur.

Er komen nog nieuw handvatten op.. De oude zijn bijna lettelijk vergaan.. En ik denk eerste montage van 2005.)

Onderblok zonder krukas, startmotor, ontsteking is allemaal prima in orde.. En krukas heeft ook niet veel geleden op een snor scooter.

Komt wel een nieuwe originele peugeot brom cilinder erop.. Omdat het een snor model was zat er een slomere cilinder op.
Uiteraard passen daar ook alleen maar 25km uitlaten op.
Goed deze cilinders had ik al tijdje op voorraad liggen. Dus heb op dit moment daar niks voor hoeven uit te geven.

Voorvork, WXTOP die dingen zijn standaard al niet zo`n beste kwaliteit.
En als dit eerste montage is vanaf 2005 dan heeft ie het best nog wel lang uitgehouden.
Er komt een nieuwe in omdat de demping van de oude niet meer zo best is.
En dat geld ook voor de achter schokdemper helaas. Er zit ook nog een best zwaar koffer rek achterop.. Dus ja dat helpt ook niet veel voor die schokdemper.

Waarschijnlijk brengt ik hem voor de voorvork naar de dealer.. Balhoofd stel kan denk ik wel hergebruikt worden.
Zat verder geen speling op het stuur.. Alleen dat de dempers ze tijd gehad hebben.

P.S Piaggio new fly staat momenteel stil. Ik heb eerlijk gezegd te weinig tijd voor om er momenteel iets aan te doen..
Werk, gezin, kinderen je kent het allemaal wel voorbij je 40ste jaren.

Overigens is aan de ludix, sneller en makkelijker aan te werken dan de fly.. Als ik nou een mooie grote schuur had waar ik lekker verlicht, droog, warm kon zitten.. Dan kon ik zelf aan het ding werken als het buiten donker zou zijn..
Maar een dag gaat mij te snel om. In 1 flits is het al weer 5 uur en dan moet je weer gaan opruimen.
En met de koude dagen die eraan komen zal ik helaas niet het frame gedeeltelijk kunnen spuiten.
0 x

Klapband

Bericht#17 » 24 okt 2024, 01:52

Heinz schreef:Da's nog best een lijstje! Succes!

Ik heb vorig jaar een V-Clic gehad die ik voor weinig geld heb opgeknapt. Nu heb ik weer een goedkope Bandit 600 staan. Naar mijn idee moet je aan goedkope scooters/ motoren zo min mogelijk doen, eigenlijk alleen het hoogst noodzakelijke om hem veilig en betrouwbaar te krijgen. Als je van alles beet gaat pakken, loopt het uiteindelijk alsnog erg in de kosten.

Maar goed, ik doe het meer voor de hobby dan dat ik zo'n scooter dagelijks nodig heb.

Zo dacht de vorige eigenaren van deze ludix waarschijnlijk ook zo over.
Onderhoud is onvermijdelijk. Als je geen kosten wilt moet je maar gewoon gaan lopen.. :)

Kijk als het ding 3 jaar oud is kan je overal misschien nog mee weg komen.
Maar we leven in 2024 momenteel, en dat is dus best al weer een tijdje geleden 2005.

Meestal worden alleen de goedkopere, simpele dingen vervangen.. Je kent het wel het lijstje:

Bougie,
Remblokjes
Rolletjes..
Ik heb die vaker voorbij zien komen.. En voor de rest van de onderdelen sluit de knip weer..
En dan zeggen ze hij doet het toch..

En dan 19 jaar later staat hij er zo bij..
Ik mag blij zijn dat het ding nog niet is weg geroest..

Nee maar de voorkant en blok zagen er zeker niet verkeerd uit.
Maar met mijn TLC gaat hij er helemaal weer top eruit zien en werken.
0 x

Social Media

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”