Review Peugeot 102

Peutje

Review Peugeot 102

Bericht#1 » 26 jun 2015, 12:07

Zal ook maar eens een review plaatsen over een leuke oldtimer brommer, de Peugeot 102.

De 102 is gelanceerd in 1967 ter vervanging van de Peugeot BB. Naast de 102 was ook de 101 te koop, deze was alleen beschikbaar als 35km/u versie en de 102 als 45km/u.

De 102 heeft een 2 takt 49.9 cm3 motor met 1,5 pk bij 5000 omwentelingen per minuut. Echter in de jaren 70 steeg het vermogen tot aan 1985 naar 2,4 pk bij de snelste versie, de 102 SP S. De motor wordt gevoed via een Gurtner carburateur van 12 mm. De vaste motor wordt geschroefd op het frame met slechts een bout, dus erg makkelijk voor onderhoudswerkzaamheden.

De versnelling gaat via een automatische koppeling schijf, maar deze heeft geen snelheidsregelaar. Hierdoor zou de Peugeot 102 zelfs 80 km/u halen met de juiste afstellingen! De begrenzer werd achteraf bij de dealer geplaatst.

Er is een drijfriem voor de versnellingsbak en twee kettingen. Een voor het aandrijven van de achterwiel terwijl de motor draait en de andere kan gebruikt worden als er gefietst moet worden. Dus je kan hard gaan als je rijd even meetrappen :D ! Je start met de pedalen de motor samen met de schakelaar aan het stuur. Om het starten te vergemakkelijken is er een knop bij het reservoir zodat er brandstof in de carburateur komt. Zoder gebruik van de knop moet je direct gas geven bij het starten.

De magneet ontsteking zorgt voor een bedrijfszekere start, nooit een lege accu (heeft de 102 niet) op een koude dag waardoor je nooit kan starten. Dus altijd starten en rijden.

Het rijden met de Peugeot 102 is "a trip to memory lane". Het starten door op het pedaal te gaan trappen en dan weer gaan. D De voorvork heeft geen vering, wat als een gemis kan zijn. Maar je merkt er niks van als je op (redelijk) goede wegen rijdt. Op zeer slecht wegdek voel je het wel in je polsen. De zitpositie is even wennen maar als de stoel op de juiste hoogte wordt gebracht is het prima uit te houden.

Door het lage gewicht van 33 kilo is de 102 erg wendbaar. e banden zijn 16 inch, en rijd dus koersvast. De tweetakt motor pakt erg goed op en is fel. Je zit al gauw op de topsnelheid. Hij gaat erg zuinig om met brandstof, laatst gemeten verbruik was 1 op 50. Alhoewel ik nog wel twijfel of dit 100% klopt, enfin...

Wat mij ook erg opvalt is dat veel mensen met een Chinese retro scooter vooral lang kijken naar mij en mijn bromfiets. Die is 100% retro ;) !

Conclusie: Ik kan iedereen een oude Peugeot bromfiets aanraden. Voor een paar 100 euro (de mijne heb ik voor 200 euro gekocht) heb je een betrouwbare, leuke, onderhoudsvriendelijke bromfiets. De beperkingen zie ik als de charme van zo'n leuke bromfiets.

Hieronder nog enkele plaatjes van mijn 102, zal nog meerdere maken op gegeven moment

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
2 x

Gebruikersavatar
Klinkie
Berichten: 148

Re: Review Peugeot 102

Bericht#2 » 26 jun 2015, 15:04

Hij ziet er mooi uit, wat is het bouwjaar dan van deze 102?
Hoezo heeft deze een blauwe kentekenplaat, het was toch een 45 km per uur versie, of heb ik het mis?
0 x

astination

Re: Review Peugeot 102

Bericht#3 » 26 jun 2015, 15:18

Bekende voor mij. Deels dan. Ik heb nog een 104 waarvan waarschijnlijk de condensator of ontstekingsspeol is overleden. Verder staan ze wel als betrouwbaar te boek. :mrgreen:
0 x

Peutje

Re: Review Peugeot 102

Bericht#4 » 26 jun 2015, 15:18

Klinkie schreef:Hij ziet er mooi uit, wat is het bouwjaar dan van deze 102?
Hoezo heeft deze een blauwe kentekenplaat, het was toch een 45 km per uur versie, of heb ik het mis?


Dank je, had de bromfiets gepoetst en toen de foto's gemaakt. Staat bij mij in de schuur dus die blijft wel mooi stralen :)

Mijn Peugeot is van 1970. De vorige eigenaar heeft deze bromfiets overgenomen en een snorfiets kenteken bij de RDW aangevraagd. Vandaar de blauwe kentekenplaat, maar op de dijkweggetjes buiten Zevenbergen heb ik een top bereikt van 40 km/u (GPS).
0 x

Peutje

Re: Review Peugeot 102

Bericht#5 » 26 jun 2015, 15:23

astination schreef:Bekende voor mij. Deels dan. Ik heb nog een 104 waarvan waarschijnlijk de condensator of ontstekingsspeol is overleden. Verder staan ze wel als betrouwbaar te boek. :mrgreen:


Jammer dat je 104 niet meer start, gelukkig zijn de condensator en ontstekingsspoel universeel en dus zeer goed te verkrijgen.

En betrouwbaarheid is ook heel fijn, maar mocht mijn 102 onverwachts onderweg niet meer werken dan kan ik verder fietsen. Ook een fijne gedachte :mrgreen:
0 x

Eric L

Re: Review Peugeot 102

Bericht#6 » 26 jun 2015, 15:24

1 brok nostalgie. :D
Mooi brommertje maar als je 40 km/h GPS rijdt, heb je dan een helm op?
0 x

Peutje

Re: Review Peugeot 102

Bericht#7 » 26 jun 2015, 15:32

Eric L schreef:1 brok nostalgie. :D
Mooi brommertje maar als je 40 km/h GPS rijdt, heb je dan een helm op?


Ik doe geen helm op als ik met mijn 102 rij. Maar was destijds benieuwd of de begrenzer zou werken. Heb het niet goed kunnen uittesten bij de aankoop. Rij eigenlijk 25-30 km/u zonder helm op.

Daarom twijfel ik tussen het goed begrenzen van de 102 of toch omkeuren naar 45 km/u bromfiets.
0 x

Gebruikersavatar
ben
STN Tourbuffel
Berichten: 1947
Contacteer:

Re: Review Peugeot 102

Bericht#8 » 26 jun 2015, 18:14

Een foto van nog een oude Peugeot mijn Peugeot SV 50 van 1995 ook al weer 20 jaar oud en pas nog mee naar Luxemburg gereden zonder problemen gewoon kwaliteit dat spul
Afbeelding
0 x
Kymco g dink
Sym fiddle
Ford streetka

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer