Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km

Gebruikersavatar
NRDlo
Berichten: 97

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1941 » 06 jan 2020, 21:45

Alleen andere kappen natuurlijk. Is dat een beetje te doen bij de ST ?
0 x
6: SYM Symphony ST (2016) Heden
5: Kymco agility city 16 inch
4: Yamaha Neos
3: Gilera Runner
2: Tomos
1: Honda MB

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1942 » 06 jan 2020, 22:27

Demonteren van spiegels en stuurkappen is een half uur werk. Het geheel is logisch opgebouwd, als je goed oplet zijn er geen verborgen moeilijkheden.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1943 » 06 jan 2020, 23:07

Stuurkappen niet verwijderen. Je moet onder je lamp zitten dus voorkant moet los. Alle schroeven aan de binnenkant moeten los. Aan de voorzijde het stuk waar je Sym embleem op zit omhoog schuiven en verwijderen. Daarachter zit één bout deze verwijderen. Volgens mij onderin bij je spatbord zitten 4 schroeven die tussenstuk vast houden. Dan zitten onder de treeplank aan de zijkanten aan beide zijde één schroef die moet er in z'n geheel er uit. Deze punten zijn lastig om te verwijderen De kappen hebben een oog die over een bus je zitten. Dus na verwijderen van de schroef plaatkap iets naar je toe trekken en dan naar voren. Succes
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1944 » 07 jan 2020, 09:16

Oldy schreef:Stuurkappen niet verwijderen. Je moet onder je lamp zitten dus voorkant moet los. Alle schroeven aan de binnenkant moeten los. Aan de voorzijde het stuk waar je Sym embleem op zit omhoog schuiven en verwijderen. Daarachter zit één bout deze verwijderen. Volgens mij onderin bij je spatbord zitten 4 schroeven die tussenstuk vast houden. Dan zitten onder de treeplank aan de zijkanten aan beide zijde één schroef die moet er in z'n geheel er uit. Deze punten zijn lastig om te verwijderen De kappen hebben een oog die over een bus je zitten. Dus na verwijderen van de schroef plaatkap iets naar je toe trekken en dan naar voren. Succes

Klopt helemaal. De spanningsregelaar zit niet achter de stuurkappen!
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1945 » 28 jan 2020, 18:56

Vandaag de voorste kap afgenomen om de reparatie uit te voeren waar de tak doorheen de kap is gegaan. Nu blijkt dat het niet alleen een barst is maar dat sommige stukken gewoon weg zijn. Ook een stuk waarop een metaalclip zit om de middenste kap vast te zetten is afgebroken. De ABS-pasta had ik al op voorhand gesmolten. Ik heb alles ingesmeerd met MEK en waar nodig bijgevuld met pasta. Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet als het gedroogd is. Morgen afwerken.
Afbeelding
1 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Burt Munro
Berichten: 112

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1946 » 28 jan 2020, 21:02

Een paar dagen laten uitgassen het gerepareerde spul , anders blijft je verf opbranden met spuiten .
Succes. :thumbsup:
0 x
It's nice to be a Lunatic.

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1947 » 06 feb 2020, 15:16

bertocello schreef:Op vrij korte tijd is het verbruik van de Symphony gestegen van gemiddeld 1,42 liter per 100 kilometer naar 1,68 liter per 100 kilometer. Dat lijkt misschien niet zoveel maar in de praktijk betekent dit dat ik per tankbeurt van gemiddeld 5,14 liter, 55 kilometer minder kan rijden. De motor loopt en start en rijdt als altijd goed, wel maak de Symphony gemiddeld 300 toeren per minuut meer bij gelijke snelheid als ik vergelijk met 3 maanden eerder. Ik denk dat het probleem is begonnen in de zeer hoge dag temperaturen van eind Juli. Toen ben ik enkele keren samen met mijn vrouw (zij op haar Mio) in de Ardennen en de Eifel gaan toeren. Daar heb ik echt moeite moeten doen om haar bij te houden, zij weegt samen met haar Mio 150 kilo, ik met de Symphony 180. Dat, samen met haar meer gezwinde rijstijl heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat mijn vario riem een stuk dunner is geworden, vandaar waarschijnlijk ook het hogere toerental bij eenzelfde snelheid.
Over een goeie week doe ik het nazicht van 96.000 km. Ik heb nog exact dezelfde v-riem in voorraad als er nu op ligt en kan dus meten of er echt verschil is. De huidige riem ligt er nu 21.000 kilometer op.
Wordt vervolgt.

Bericht#1881 » 13 sep 2019, 07:58
Het probleem met het hogere brandstofverbruik blijft.Wat ik zoal heb ondernemen. ZONDER RESULTAAT.
Banden zijn op spanning, zelfs 0,15 bar meer dan voorgeschreven. Remmen lopen niet aan, de wielen kunnen ook makkelijk draaien als de scooter op de middenbok staat. Ook de naven worden niet warm na een rit van 60 kilometer. De motor loopt, trekt en start als vroeger, geen abnormale geluiden. Kleppen staan correct, nieuwe bougie. Nieuwe varioriem en dito glijders en geleiders, het geheel in de variokast ziet er samen met de koppeling goed uit en kan zonder compressie (met uitgedraaide bougie) soepel bewogen worden. Verwaarloosbaar weinig stof in de variokast na bv. 4.000 kilometer rijden. Het verbruik nu is 1,88 liter per 100 kilometer. Daarvoor was het 1,4 liter per 100 kilometer. Dat is bijna een halve liter meer (25%)bij dezelfde rijstijl.
Het verbruik daarvoor was minstens voor 50.000 kilometer hetzelfde en is deze zomer tijdens de dagen van plus 30 graden begonnen, waarschijnlijk bij het toeren in de eifel. De carburator is nog nooit los geweest behalve een keer bij ultrasoon reinigen, maar dat is al ruim 60.000 kilometer geleden. Het blok gebruikt geen olie en in afgelaten olie zitten ook geen vreemde dingen. De olie ruikt niet naar benzine. Al ruikend kan ik geen lek vaststellen rondom, ook geen druppelplek onder de scooter bij lang (halve dag) stilstaan. Iemand nog een suggestie?


Het hogere verbruik blijft.
Het is bij velen bekent dat, vooral bij Sym, scooters met het carburatie systeem ecs van Dell' Orto last hebben van bokkend rijden als de buitentemperatuur lager wordt. Dat was al zo bij de Symphony met euro 3 als met euro 4. Dat horten en stoten kon (kan ) grotendeels verholpen worden door in te grijpen in de software van de motor. Veel hierover is ook terug te vinden op dit forum.
Echter.
Ik heb aan mijn Symphony nooit aanpassingen laten doen, niet aan de carburator/motor zelf, noch aan de software. Vanzelf had mijn scooter dus ook last van onvoorspelbaar gedrag, zolang de motor niet warm gereden was.
Ik heb gewacht tot nu om zeker te zijn van mijn bewering. Vandaag nog getest bij -1° buitentemperatuur.
Sinds het hogere verbruik bokt de Sym totaal niet meer, rijdt, en trekt als een nieuwe. Wat mij doet vermoeden dat er misschien met de choke iets mis is.
Het zou kunnen dat door het permanent tanken van E10 benzine er toch wat misloopt op vlak van dichtingen/aansluitingen in de carburator..
Ik blijf dit nog even aanzien, ook al vanwege de hoge kilometerstand vraag ik mij af of het nog wel zinvol is om investeringen te doen. Ik wacht dus af... zolang het verbruik onder de 2 liter per 100 kilometer blijft :worshippy:
2 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1948 » 06 feb 2020, 18:29

Dan ga je toch Tanken bij een onbemand Tankstation????????? of doe je dat al .... scheelt zo 9 cent per liter .

Dat je Wakker ligt van DIE paar Euro dat meer je kwijt ben....... dan ben je een Krent 1e Klas zeg..... :bang!:
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1949 » 06 feb 2020, 19:46

`brute force...
als je nu de moeite hebt genomen om dit topic volledig te lezen en dan zet je jouw commentaar er onder..
ben je volgens mij niet goed bezig bertecello is helemaal niet zuinig wat zijn scooter betreft voor hem is het een hobby om zo zuinig mogelijk te rijden met zijn sym
velen hier zijn erg blij met zijn verslagen hier.
en dan kom jij hem uitschelden voor krent..
vind ik ongepast en doen we dus niet weer!
roelf
1 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1950 » 06 feb 2020, 20:09

Brute-Force schreef:Dan ga je toch Tanken bij een onbemand Tankstation????????? of doe je dat al .... scheelt zo 9 cent per liter .

Dat je Wakker ligt van DIE paar Euro dat meer je kwijt ben....... dan ben je een Krent 1e Klas zeg..... :bang!:

Nou, ik lig daar gelukkig niet wakker van, ik kan nog tanken aan 1,344 € per liter.
Naast het zuinig rijden ben ik nog bezig met de natuur, volg en geef cursussen over zuinig omgaan met energie, grondstoffen en natuurlijke hulpbronnen (wind,zon, water) Mijn levensfilosofie houd in dat ik mensen, in de breedste zin van het woord, accepteer zoals ze zijn, ongeacht alles, bijna onvoorwaardelijk, dat wil zeggen, de geweldsmisdrijven daargelaten. Ik tracht de ergernis over mijn persoon te begrijpen maar mag vaststellen dat ik nog wat levenswijsheid mag vergaren.
4 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer