Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1821 » 24 mei 2019, 12:59

Seppie88 schreef: Overweeg je om een donorscooter te nemen en de elementen om te zetten of ga je daarna echt naar een nieuw apparaat?
Als ik koop dan is het zeker nieuw. Maar zover zijn we nog niet.
Ik moet nog altijd de eerste keer meemaken dat de Symphony mij echt in de steek laat en dan heb ik het over lekke banden.
maar van zodra hij onbetrouwbaar wordt gaat hij de deur uit. Ik kijk zelfs al een tijdje uit maar kom steeds weer bij dezelfde (deze dus) scooter terecht. :thumbsup:
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
cowboyspeedy
Berichten: 92

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1822 » 24 mei 2019, 19:10

bertocello schreef:
Seppie88 schreef: Overweeg je om een donorscooter te nemen en de elementen om te zetten of ga je daarna echt naar een nieuw apparaat?
Als ik koop dan is het zeker nieuw. Maar zover zijn we nog niet.
Ik moet nog altijd de eerste keer meemaken dat de Symphony mij echt in de steek laat en dan heb ik het over lekke banden.
maar van zodra hij onbetrouwbaar wordt gaat hij de deur uit. Ik kijk zelfs al een tijdje uit maar kom steeds weer bij dezelfde (deze dus) scooter terecht. :thumbsup:

word wel lastig hoor , want die heb je op gereden hahahahahahahahaha :lol2:
maar het is een mooi aantal km die je er op heb zitten hoor
denk niet dat ik dat gaat halen . zit nu net pas op 7000 km in een half jaartje tijd
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1823 » 24 mei 2019, 21:41

bertocello schreef:
Seppie88 schreef: Overweeg je om een donorscooter te nemen en de elementen om te zetten of ga je daarna echt naar een nieuw apparaat?

Ik moet nog altijd de eerste keer meemaken dat de Symphony mij echt in de steek laat en dan heb ik het over lekke banden.
maar van zodra hij onbetrouwbaar wordt gaat hij de deur uit.



Doe effe een Onze Vader en een Weesgegroet.
Je zit de Goden te verzoeken op deze manier.....
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1824 » 25 mei 2019, 07:57

stoyanov schreef:
bertocello schreef:
Seppie88 schreef: Overweeg je om een donorscooter te nemen en de elementen om te zetten of ga je daarna echt naar een nieuw apparaat?

Ik moet nog altijd de eerste keer meemaken dat de Symphony mij echt in de steek laat en dan heb ik het over lekke banden.
maar van zodra hij onbetrouwbaar wordt gaat hij de deur uit.



Doe effe een Onze Vader en een Weesgegroet.
Je zit de Goden te verzoeken op deze manier.....


:schater:

het is net alsof hij schrijft , laat het vandaag maar gebeuren dat hij doorzakt , dan kan ik een nieuwe halen , ben dat oude kreng zat :rlol:
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
Dennis97
Voormalig STN Lid
Berichten: 416

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1825 » 26 mei 2019, 21:39

De teller van mijn Symphony ST is vandaag de 22.000 kilometer gepasseerd. Nog even en hij heeft meer ervaring als mijn vorige.. :lol: En dat terwijl hij eind juni pas één jaar oud word. Afgelopen vrijdag was het weer tijd voor een beurt. Dus vroeg eruit en op naar Zaandam waar Tim hem onder de loep zou nemen.

In eerste instantie zou ik heen gaan voor een reguliere onderhoudsbeurt plus de zoveelste remschijf vervanging. Dit keer de achterste, nog originele schijf, die zo krom getrokken was dat het irritant werd. Tsja, de remmerij blijft toch echt wel de achillis van dit type scooter..

Ook de remblokken, zowel voor als achter, waren na 22 duizend km echt op. Deze werden vervangen voor een zachter type om zo hopelijk de schijven wat te ontlasten.

Eenmaal aangekomen vertelde ik Tim dat ik nog wel een opmerking had wat betreft het stuur. Deze had bij de middenstand een soort "kuiltje" waarin hij bleef hangen. Ik had al wel een vermoeden maar liet Tim eerst voelen. Helaas bevestigde hij al snel mijn vermoedens. De balhoofdlagers hadden hun beste tijd gehad en deze moesten vervangen worden. Balen! Maar gevaarlijk om mee door te rijden.

De reguliere beurt leverde niets bijzonders op. Snaar en sliders waren nog prima, kleppen stonden ook nog goed en met een slok nieuwe olie kunnen we weer een paar duizend km verder.

Het was even zuchten bij het intoetsen van de pincode maar de scooter kan er in ieder geval weer helemaal tegen aan! Klaar voor volgend weekend Duitsland! :)
2 x
Kawasaki Versys-X 300 ABS (juli 2017) - 21.000 km
SYM Symphony ST euro 4 50cc (juni 2018) - 29.320 km
SYM Symphony ST euro 3 50cc (februari 2017) - 22.793 km
Baotian KillerBee 50cc (2011) - 14.600 km

SYMply Unlimited - A 50cc roadtrip through Europe
SYMply Unlimited - Heading north!

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1826 » 26 mei 2019, 22:36

Je gaat er echt wel kilometers mee maken he! Ik ga er van uit dat je flink doorrijd als nu al je remblokken versleten zijn. En dan verwonderd het mij ook dat de kleppen nog correct staan. Mijn ervaring was dat kleppen evenredig gesteld moesten worden aan hogere snelheid.
Balhoofdslagers met een dipje kunnen op iedere kilometerstand voorkomen, niks abnormaals dus.


Ik heb voor morgen een afspraak met een gepensioneerde, maar zeer gedreven Honda monteur gemaakt. Hij gaat mij helpen beslissen wat er met de Symphony moet.
Al rijdend word je absoluut niks gewaar van een versleten distributieketting. Het motortje loopt uitstekend!
1 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1827 » 27 mei 2019, 08:13

bertocello schreef:Je gaat er echt wel kilometers mee maken he! Ik ga er van uit dat je flink doorrijd als nu al je remblokken versleten zijn. En dan verwonderd het mij ook dat de kleppen nog correct staan. Mijn ervaring was dat kleppen evenredig gesteld moesten worden aan hogere snelheid.
Balhoofdslagers met een dipje kunnen op iedere kilometerstand voorkomen, niks abnormaals dus.


Ik heb voor morgen een afspraak met een gepensioneerde, maar zeer gedreven Honda monteur gemaakt. Hij gaat mij helpen beslissen wat er met de Symphony moet.
Al rijdend word je absoluut niks gewaar van een versleten distributieketting. Het motortje loopt uitstekend!


Heb zo'n donker bruin vermoeden dat het nog wel iets meevalt met die distributieketting, En wie weet kan die gepensioneerde Honda monteur je voor een prikkie helpen en kan je er weer 80.000km opzetten... :thumbsup:

Ik ben benieuwd en blijf dit topic wel volgen... Succes!
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1828 » 29 mei 2019, 21:12

Gisteren, na nog eens telefonisch contact te hebben stond de man hier aan de deur. Aanvankelijk was het plan dat ik tot bij hem zou gaan maar aangezien ik toch een motorheftafel heb en hij de scooter "koud" wilde zien kwam hij toch tot hier. Na de kennismaking hernieuwd te hebben (was 23 jaar geleden!) heb ik hem het probleem uitgelegd en zijn vragen beantwoord. onder andere over rijstijl, warm rijden en dergelijke. Dan nam hij een soort van stethoscoop en liet mij de brommer starten. Als altijd startte het motortje van de eerste klik. Nog eens stil gelegd en weer gestart. Neemt de stethoscoop uit zij oor en vraagt of hij eens mag rijden. "Ik blijf wel weg tot hij warm is zegt hij en vertrekt dan". Een goed half uur later is hij terug en ik ben bijzonder benieuwd.
Ik ga dat voor je samenvatten zegt ie, er is inderdaad sleet op de distributieketting en dat is dan het slechte nieuws.
Het goede nieuws is, onder voorbehoud want wat ik concludeer is zonder het blok open te maken, de motor is in goede staat.
Compressie is voldoende, als het olieverbruik inderdaad nul is, is dat zeer uitzonderlijk, het motortje loopt mooi al is er wat onregelmatigheid bij stationaire loop.
Wat je kan doen vervolgd hij. Gewoon op dezelfde manier doorrijden, het kan over 2.000 kilometer gedaan zijn al zou me dat erg verwonderen. Met de slappe distributieketting kan je ook nog 30.000 kilometer rijden.
Als je de distributie ketting met spanner en geleider vervangt op zo'n hoge kilometerstand kan je beter de rest ook reviseren, krukas lagers, dichtingen.
Maar als ik jou was zou ik dit blok oprijden, niks reviseren maar een nieuw of zeer jong tweedehands blok gebruiken maar dan is de rest van je brommer wel oud. Zadel, veerbenen, achtervering, dempingsrubber, balhoofdslager, wiellagers.
Hij legt mij uit dat nieuwe onderdelen plaatsen goed is voor een restauratieproject, aan een brommer die je heel graag ziet of die zeldzaam is. Of aan een recente scooter met 20.000 kilometer, daar is dat nog economisch verantwoord om te reviseren.
Conclusie: Een revisie van de distributieketting kost 400€ (ongeveer) aan materiaal en werkuren. Dan mag zich niks onverwachts aandienen.
Dus. Rij deze brommer op. Op de manier zoals je gewend bent. Met wat geluk haal je die 100.000.
De monteur zelf heeft in zijn 50 jarige loopbaan nooit een 50cc tje met 100.000 kilometer gezien, wel van gehoord.
Hij vraagt mij nog om hem te laten weten als de Symphony slaagt om er een ton op te zetten. Ik betaal hem graag het overeen gekomen bedrag en laat hem met een smile van oor tot oor de deur uit.
8 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1829 » 05 jun 2019, 21:05

Paar dagen geleden was ik bij de dealer om luchtfilter en bougie voor de Sym Mio van mijn vrouw te kopen.
Ik wil daar weer vertrekken en voor de eerste maal wil de Symphony niet starten, bij de dealer op het erf nog wel. Startmotor gaat vlot rond maar de motor wil niet lopen. Jiffy schakelaar gecontroleerd maar het blijft stil.
Na een minuut of 5 aan de onwillige scooter te prutsen zegt de dealer "kom maar, ik zet hem effe op de heftafel"
Als eerste word de bougie gecontroleerd, en je raad het "geen vonk!"
Hoe kan dat nu, zo ineens?
Na wat aan het contactslot gerammeld te hebben schiet de motor plots wel in gang. Nog eens stilgelegd en weer start de scooter vlot.
"Waarschijnlijk slecht contact in of rond het contactslot" concludeerd de dealer, "maar we kunnen niks zolang de brommer wel start" Naar huis dan maar, en thuis wil ik nog eens starten, WEER NIKS!
Ik zet hem bij mij thuis op de heftafel en demonteer de voorste kappen. Spuit (verzuip eigenlijk) elk stekkertje met wd40. Ook in het contactslot spuit ik overvloedig. Als het kapot is moet het toch vervangen worden. Maar het motortje start wel en ook de dagen daarna is er geen probleem meer. Ben benieuwd!
Vandaag had ik een ruime eendaagse trip naar Heinsberg(D) en zo Via Roetgen, Henri Chapelle, Voeren, Banholt (verdomde wegenwerken!) en Maastricht terug naar huis. 235 Kilometer erbij.
Afbeeldingnbt bank branch locations
3 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1830 » 05 jun 2019, 22:07

:shock:

Zou de patient dan nu toch echt......???
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

Aanmelden  •  Registreer