Bericht#1906 » 12 okt 2019, 07:54
Zo, dat vind ik nu zelf ook wel een mooie prestatie om met een 50cc brommer, 100.000 kilometer te rijden. Wat mij gelukkig maakt is dat ik deze afstand heb afgelegd zonder revisie. Maar ik geef een korte samenvatting van deze mijlpaal. Rijden deed ik in elk weertype, de Symphony heeft dus heel wat regen over zich heen gekregen en dat is ook nooit een probleem geweest. De achterband heb ik ongeveer 20 keer lek gereden, voorband 1 keer.
De onderdelen die ik vervangen heb. 2 voorbanden en 4 achterbanden. Een batterij. Een set voorste en een set achterste remblokken. Onder garantie werd 1x de spanningsregelaar en 1x het inlaatspruitstuk vervangen. Elke 4.000 kilometer werd de olie vervangen, in de winter de Valvoline 5w40 en in de zomer Valvoline 10w40. Ook de lamp van het voorlicht ging 6 keer kapot alle andere (led)lampen zijn nog dezelfde als toen ik hem kocht. Ook de remolie is nooit vervangen. Luchtfilter en bougie ongeveer elke 10.000 kilometer vernieuwd. Wel had ik rond de 21.000 kilometer een frontale aanrijding die wat lichte schaaf sporen maakte. Dit werd ruim vergoed door de verzekering van de tegenpartij maar ik heb het nooit laten repareren. En er was nog die keer dat de brommer bij de dealer stond en niet meer wilde starten, geen vonk op de bougie. Tot er aan de draden rond het contactslot werd gemanipuleerd, dan startte hij plots weer wel. We hebben nooit kunnen vinden wat hier het probleem was geweest en hierna heeft zich dit ook nooit meer voorgedaan. Misschien moet ik toch maar voorzichtig concluderen dat de Symphony geen “Hij” maar een “Zij” is?
Zeer waarschijnlijk is er nu wat speling op de distributieketting, ikzelf hoor of merk dat niet maar volgens mensen die er wat van kennen maakt het motortje iets meer lawaai.
Het hallelujah verhaal dan.
Dit kan lang worden maar ik houd het kort. Het motorblok is nog nooit open geweest. Geen enkele lager werd vervangen, alle dichtingen zijn nog dezelfde als van de eerste kilometer, geen versleten rubbers aan de ophanging. De laklaag is op de meeste plaatsen nog als nieuw, de uitlaat kan mits een verse laklaag zo in de etalage. Elke dag startte de Sym probleemloos, winter en zomer. Het verbruik was altijd onder de 2 liter per 100 kilometer. Meestal zelfs 1,4 liter per 100km. De laatste tijd 1,8 per 100 km. Op 100.000 kilometer heb ik geen enkele keer olie hoeven bijvullen, ik heb ondanks regelmatig controleren, nooit kunnen vaststellen dat de Symphony olie verbruikte.
Zou ik de Symphony nog opnieuw kopen? Ik weet het niet. Het moeilijk afleesbare display en zeker de joelende eindaandrijving houden mij daarvan af. Natuurlijk ben ik nog niet zover. Voorlopig blijf ik de Symphony rijden zoals hij is. Echt reviseren doe ik niet, dan kijk ik uit voor iets nieuws. Deze brommer is echt stevig gemaakt. Hij mag wat betreft betrouwbaarheid en bouwkwaliteit gerust langs een Honda staan.
4 x