Vandaag het groot onderhoud gedaan met de nadruk om eventuele roestvorming aan te pakken, op 72.000 km en net voor de winter.
Vooral op moeilijk bereikbare plaatsen aan het frame is er roestvorming, geen echte roestplekken maar eerder streepjes roest in hoeken en achter lasnaden. Ik gebruik de hammerite spuitbus (primer en lak in één), gewoon lak erover spuiten en klaar.
De footpeg houders voor de passagier verdienen wat meer aandacht, hier is bijna rondom roest, dus eerst losse verf en roest verwijderen alvorens te spuiten.
Ook de middenbok en zijstandaard demonteer ik volledig (verrekte stomme veren!) en ook deze spuit ik in met Hammerite, ik ben erg benieuwd hoelang deze verf mooi blijft. Na droging bewerk ik de scharnierpunten/bouten uitgebreid met machine vet. Dat deed ik eerder ook al en het resultaat was dat alle bouten vlot konden ge(de)monteerd worden.
De uitlaat heeft slechts oppervlakkige roest, ook hier de hittebestendige verf van Hammerite gebruikt.
Olie ververst, 5w40 van Valvoline gaat er in, 800 cc, zoveel had ik ook afgelaten, alleen was die bijna pikzwart.
Klepspeling gecontroleerd, voelermaat 0,08 kon er net onderdoor, zo had ik vorige keer ook ingesteld.
Als ik de variator kast openmaak en de Chinese slidertjes inspecteer zie ik dat er toch minimale slijtsporen op de rechte vlakken zijn, toch zal ik ze waarschijnlijk nog 12.000 km laten zitten. De malossi riem heeft er intussen wel 35.000 km opzitten, ziet er nog goed uit, variatorkast mag dicht.
De Middenste kappen waren allemaal gedemonteerd, met de hogedrukreiniger spoel ik het stof van de droge zomer weg en ook de binnenkant van de kappen was ik af. ALLE GATEN EN LIPJES VAN DE KAPPEN SPUIT IK IN MET KETTINGSPRAY. dE CONTACTPUNTEN VAN DE ACCU SPUIT IK IN MET VASSELINESPRAY? OOK ZO MET ALLE STEKKERVERBINDINGEN DIE IK LOS HEB GEMAAKT.(stomme capslock!)
Als laatste wil ik de remmen mooi gangbaar houden door ze te demonteren , met perslucht zuiver maken en inwendig olieen met grafietolie. De remblokken voor blijken tot op de draad versleten. Gelukkig heeft de dealer ze op voorraad (8€) en met 7,5 uur werken zit het voorwinterlijk onderhoud erop.