Een 2 maanden oude scooter met ruim 7500 kilometer op de teller kom je niet vaak tegen.. Bij mijn ST is dit inmiddels wel het geval. Motorisch is de scooter tip top in orde! Het motortje snort tevreden en de eigenaar is net zo tevreden.
Tijdens de laatste beurt van een paar weken terug is er met SYM overleg geweest over de olie problemen. Er is toen voor gekozen om tijdens de vakantie olie van mindere kwaliteit te gebruiken. Waarom.. Dit is mij verteld: Het komt af en toe voor dat een motor nog niet goed ingelopen is als de inloop olie bij 500 km vervangen wordt voor een hoogwaardige olie soort. Hierdoor zijn de zuigerveren en de cilinderwand nog niet goed op elkaar ingesleten. Door de hoogwaardige olie doen deze dat vervolgens ook nauwelijks waardoor ontbrandingsgassen de eerste paar duizend kilometers het carter kunnen bereiken. Hierdoor ontstaat er druk in het carter waardoor de olie via de ontluchting naar buiten komt.
Bijzonder.. Maar ik kan het wel rijmen met wat ik ervaren heb. Het olie verbruik stopte namelijk niet direct maar nam langzaam maar zeker af tot op het punt dat het het niet meer was. Opgelost dus!
Tijdens de laatste vakantie kilometers kreeg ik een lekke achterband welke toen met een prop vervangen is. Omdat ik persoonlijk liever niet eeuwig met proppen rond rijd plus het feit dat ik met de standaard CST banden letterlijk alle kanten op glibberde tijdens een regenbui, heb ik besloten om twee City Grip's van Michelin te laten plaatsen bij de geplande beurt van volgende week.
Verder schiet het totaal niet op met de garantie zaken.. De 2e sleutel is nog steeds krom, de stuur kap is nog steeds beschadigd en de toeter is nog steeds net zo intimiderend als een fietsbel. Ook is in de vakantie de voorste remschijf helemaal krom getrokken. Dit is puur door het stevige remmen in de bergen gekomen aangezien ik geen sloten o.i.d. door mijn voorwiel doe. Ik gebruik zowel de voorste als de achterste schijf tegelijk en remde in de bergen op de juiste manier door telkens kort maar krachtig te remmen i.p.v. constant remmen. Daarom heb ik aangegeven dat ik dit onder garantie vervangen wil hebben.
Doordat de voorste remschijf krom is getrokken is het gehele voorwiel nu in onbalans. Heel vervelend om mee te rijden. Als ik mijn stuur iets los laat krijg ik binnen enkele seconden een vibratie die snel extremer wordt. Jullie kennen de filmpjes vast wel waarbij het stuur van een motor steeds heviger van links naar rechts begint te klapperen met een crash tot gevolg. De dealer is al op de hoogte en bij de volgende beurt hoor ik meer daarover.
Groeten Dennis