Pagina 157 van 163

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Geplaatst: 12 aug 2018, 23:05
door Meatlove
Afbeelding

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Geplaatst: 16 aug 2018, 12:29
door Daxtalion
Toch even vermelden dat de problemen met mijn Symphony nog niet gedaan zijn.
Na het vorige onderhoud is de garagist tot de conclusie gekomen dat er een probleem is met de lagers van de krukas.
Het rare geluid komt dus van daar.

De lagers zelf kosten niet veel maar het zou me wel een fortuin kosten aan werkuren.
Met een eerste inschatting zitten we aan 1.000€ dus ja, dat is de moeite niet.
Geen idee hoe lang de scooter nog mee kan maar ze denken iets rond de 3.000 km, misschien nog tot het volgende onderhoud.

Vandaar dus de topic :)
Advies voor nieuwe scooter

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Geplaatst: 20 aug 2018, 19:29
door Dennis97
Een 2 maanden oude scooter met ruim 7500 kilometer op de teller kom je niet vaak tegen.. Bij mijn ST is dit inmiddels wel het geval. Motorisch is de scooter tip top in orde! Het motortje snort tevreden en de eigenaar is net zo tevreden.

Tijdens de laatste beurt van een paar weken terug is er met SYM overleg geweest over de olie problemen. Er is toen voor gekozen om tijdens de vakantie olie van mindere kwaliteit te gebruiken. Waarom.. Dit is mij verteld: Het komt af en toe voor dat een motor nog niet goed ingelopen is als de inloop olie bij 500 km vervangen wordt voor een hoogwaardige olie soort. Hierdoor zijn de zuigerveren en de cilinderwand nog niet goed op elkaar ingesleten. Door de hoogwaardige olie doen deze dat vervolgens ook nauwelijks waardoor ontbrandingsgassen de eerste paar duizend kilometers het carter kunnen bereiken. Hierdoor ontstaat er druk in het carter waardoor de olie via de ontluchting naar buiten komt.

Bijzonder.. Maar ik kan het wel rijmen met wat ik ervaren heb. Het olie verbruik stopte namelijk niet direct maar nam langzaam maar zeker af tot op het punt dat het het niet meer was. Opgelost dus!

Tijdens de laatste vakantie kilometers kreeg ik een lekke achterband welke toen met een prop vervangen is. Omdat ik persoonlijk liever niet eeuwig met proppen rond rijd plus het feit dat ik met de standaard CST banden letterlijk alle kanten op glibberde tijdens een regenbui, heb ik besloten om twee City Grip's van Michelin te laten plaatsen bij de geplande beurt van volgende week.

Verder schiet het totaal niet op met de garantie zaken.. De 2e sleutel is nog steeds krom, de stuur kap is nog steeds beschadigd en de toeter is nog steeds net zo intimiderend als een fietsbel. Ook is in de vakantie de voorste remschijf helemaal krom getrokken. Dit is puur door het stevige remmen in de bergen gekomen aangezien ik geen sloten o.i.d. door mijn voorwiel doe. Ik gebruik zowel de voorste als de achterste schijf tegelijk en remde in de bergen op de juiste manier door telkens kort maar krachtig te remmen i.p.v. constant remmen. Daarom heb ik aangegeven dat ik dit onder garantie vervangen wil hebben.

Doordat de voorste remschijf krom is getrokken is het gehele voorwiel nu in onbalans. Heel vervelend om mee te rijden. Als ik mijn stuur iets los laat krijg ik binnen enkele seconden een vibratie die snel extremer wordt. Jullie kennen de filmpjes vast wel waarbij het stuur van een motor steeds heviger van links naar rechts begint te klapperen met een crash tot gevolg. De dealer is al op de hoogte en bij de volgende beurt hoor ik meer daarover.

Groeten Dennis :)

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Geplaatst: 20 aug 2018, 19:36
door henkhouet
Hopelijk maakt de dealer snel werk van de klachten.
Volgens mij is alles Sym-pel op te lossen.

Gr. Henk

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Geplaatst: 20 aug 2018, 19:49
door cowboyspeedy
nou ik hoop voor je dat het goed gaat komen dan . want om nog een keer zoveel km te gaan rijden met een wiel dat niet in balans is lijkt mij geen pretje

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Geplaatst: 20 aug 2018, 19:56
door ravw
cowboyspeedy schreef:nou ik hoop voor je dat het goed gaat komen dan . want om nog een keer zoveel km te gaan rijden met een wiel dat niet in balans is lijkt mij geen pretje


je krijgt er wel spierballen van :schater:

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Geplaatst: 20 aug 2018, 20:52
door cowboyspeedy
dan ga ik toch liever naar fit for free daar voor hoor is een stuk veiliger dan met 50 of 60 km/u te vallen
al hoe wel dat vallen is niet zo erg maar dat ineens op de grond stil liggen dat is wel erg vervelend voor mijn huidje hoor :schater:

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Geplaatst: 20 aug 2018, 20:57
door ravw
cowboyspeedy schreef:dan ga ik toch liever naar fit for free daar voor hoor is een stuk veiliger dan met 50 of 60 km/u te vallen
al hoe wel dat vallen is niet zo erg maar dat ineens op de grond stil liggen dat is wel erg vervelend voor mijn huidje hoor :schater:


heel begrijpelijk .. ook niet goed voor je hartkleppen en je vertrouwen ........ laten we maar hopen dat we rechtop blijven rijden

geen zin om met een plamuur mes me zelf van het wegdek te schrappen en al helemaal niet door iemand anders :nono1:

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Geplaatst: 20 aug 2018, 21:01
door Meatlove
Goed om te horen dat het probleem met de carterdruk getemd is. Blijf dit wel in de gaten houden!
Als ik jouw klachten over de banden zo hoor, ben ik blij dat ik meteen voor Michelin gekozen heb.

Van de schijven heb je het uiterste gevergd. Hopelijk kan het onder garantie hersteld worden.

Dat de rest van de zaken nog steeds niet opgelost zijn siert je dealer niet. Ik zou er mijn volgende scooter in ieder geval niet kopen...

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Geplaatst: 20 aug 2018, 21:12
door bertocello
Ik neem aan dat de kromme rem schijf in meer of mindere mate voorkomt bij de Symphony ST. Laten vervangen door een nieuwe helpt slechts tijdelijk als men niet kiest voor een dikkere schijf.
Bij mij was de schijf (lichtjes) krom bij 5.000 km, van èèn keer stevig remmen. Ik rijd er nu nog altijd mee.
Voor zover ik weet hebben Sym-dealers een akkoord met de invoerder, het komt er op neer dat de dealers scooters krijgen voor een bepaalde (goedkope?) prijs. Keerzijde is dat zij (de dealers dus) opdraaien voor ordinaire garantie gevallen. Echt dure reparaties onder garantie zullen sowieso nog een tussenkomst van de invoerder vergen.