Al weer een tijdje geleden dat ik iets geschreven heb over mijn Super8.
De laatste weken toch een paar dagen gehad dat het mooi weer was om eens een stukkie te rijden. De Super8 maar eens uit zijn winterslaap gehaald, alles even gecontroleerd en de weg weer op.
Een tijdje terug heb ik de rolletjes laten vervangen door zwaardere exemplaren. Ben toen van 5,5 naar 7 gram gegaan. Trok een stuk beter. Maar de laatste paar ritten viel het me op dat, wanneer je vanaf zo'n 30, 35 km/h gas gaf, hij wel wat moeite had met het bereiken van het juiste toerental. Hij kwam er wel maar had er wat moeite mee.
Vorige week moest hij toch weg voor een beurt en toen heb ik er 6,5 grams rolletjes in laten zetten. Meteen een heel verschil.
Vanuit stilstand hoor je tot zo'n 30 km/h het toerental oplopen, daarna gaat de vario zijn werk doen en blijft het toerental gelijk tot zo'n 52 km/h. Lijkt dus dik voor elkaar te zijn.
De beurt bracht verder niet veel bijzonders aan het licht. Bougie vervangen, V-snaar voor de zekerheid, olie en luchtfilter vervangen en de rolletjes verwisseld voor lichtere.
Inmiddels de 7000 gepasseerd. Zelf heb ik er nu zo'n 5000 mee gereden. Het blijft een fijne machine. Stevig, niet oncomfortabel, loopt rustig en zuinig. De monteur had er even op gereden en vond 'm zeldzaam goed lopen
Alleen de achterband plaagt me nog wel eens. Het is de originele achterband nog die er op zit en die geeft me niet het vertrouwen wat ik zou willen. Af en toe maakt ie nog wel eens een stapje opzij en dat voelt niet prettig. Ik rij 'm wel op deze zomer en hou er rekening mee dat ie wel eens een klein stukje wil schuiven.
Heeft iemand van jullie een advies over welke opvolger ik het beste kan kopen? Ik ben geen scheurneus, dus plakkerig rubber is niet nodig. Maar ik wil wel graag fatsoenlijke grip hebben. Er wordt zelden of nooit met twee personen op gereden.
Ik lees graag jullie adviezen.
Willem.