Mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink uit 2008

Gebruikersavatar
Eagleseye
STN Forum Moderator
Berichten: 638
Contacteer:

Re: Mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink uit 2008

Bericht#101 » 20 mar 2018, 13:38

Meatlove schreef:Als je zeker weet dat je meter goed is, kan ik met enige zekerheid zeggen dat je accu niet goed meer is.

Dat hoeft niet perse.
Want een accu kan met de kou een lage spanning aangeven.
En ook vooral als je niet zo veel rijdt.
Omdat ik van de weekend langer heb gereden.
Heeft ze nu geen moeite met starten.
Op internet wordt er gezegd dat als accu kapot is.
Dat je dan altijd last hebt met starten.
En dat heb ik dus nu niet.
0 x
Met vriendelijke groet.

Peter.

Dag record km: 312
Datum dag record: 27-6-2020

Afbeelding

Deze brommers heb ik gereden:
Puch DS 50.
Peugeot 103.
Beta Ykon.
Derbi Manhattan.
2x Piaggio Fly (een zwarte 4takt 2006 en een zilvere 2takt 2005).
Nu rij ik op mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink 50.

Gebruikersavatar
Weslyh
Berichten: 87

Re: Mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink uit 2008

Bericht#102 » 20 mar 2018, 14:11

Een wat oudere 2taks scooter start met koud weer vaak wat slechter. Dit omdat hij/zij op een bepaalde manier is afgesteld.

Tijdens koudere periode's is de luchtvochtigheid ed anders, waardoor de scooter wat moeite heeft. Ikzelf doe in de winter altijd 1 maat grotere sproeier erin.

Bij de Citystar merk ik in de kou, dat deze elektrisch lastig wil aanslaan. Maar zodra je de kickstart gebruikt, deze wel direct aanslaat.

Met het uitvallen in de bocht kan inderdaad duiden op een vuiltje. Even de carburateur loshalen, vlotterbakje eraf, en je kan zo bij je sproeiers. Even doorblazen, en je komt er gouw genoeg achter.
0 x
Custom Aprilia Area pagina:
Custom Aprilia Area. Update: Carbon


Daily Peugeot Citystar pagina:
Peugeot Citystar.

Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 172

Re: Mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink uit 2008

Bericht#103 » 20 mar 2018, 22:08

Om toch nog even te reageren op de discussie met de accu.
De spanning zegt helemaal niks of er goed gestart kan worden met de accu.
Ook koude weeromstandigheden hebben geen of nauwelijks invloed op de spanning.

Je kan een accu hebben die netjes 12,6V aangeeft maar instort zodra hij belast wordt en dus moeilijk start.
Zo kan een accu met een lagere spanning b.v. 11V toch nog best goed starten mits de terugval bij belasting niet te groot is.
Normaal gesproken wordt een accu opgeladen met een spanning die hoger is dan 13V.
Indien de accu goed opgeladen is moet de accu gedurende een wat langere tijd rond de 12,6V blijven.
Doet hij dat niet maar zakt hij naar een paar dagen terug onder de 12V dan is de accu niet helemaal jofel meer.
Dan kan het zijn dat er in de accu een of meer van de 6 cellen niet helemaal lekker meer werkt en de accu het uiteindelijk opgeeft.
Dus zo met een multimeter een accu testen gaat eigenlijk niet.
Het draait allemaal om de capaciteit van de accu om gedurende een bepaalde tijd een vermogen te leveren.
Bij een erg lage temperatuur loopt elke standaard accu terug in capaciteit oud of nieuw.
Bij het starten onder koude omstandigheden en een nieuwe accu merk je dit vaak niet omdat er overcapaciteit is.
Loopt door de leeftijd en gebruik de accu terug in capaciteit, dan kun je in koude situaties ineens problemen krijgen bij het starten.
0 x
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"


Piaggio Liberty 50 4T 2006, Malossi Vario & Dayco, LED verlichting, Daylight Running Lights, Emergency Brake Lights,
Alarmlichten, 12V & 5V USB aansluiting 2 x 2.1A, Spanningsbegrenzer, Navigatie Garmin Zumo 220

Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink uit 2008

Bericht#104 » 21 mar 2018, 17:39

De accuspanning zegt wel degelijk iets over de lading en/of de staat van de accu, maar vertelt niet het hele verhaal.
0 x

Gebruikersavatar
Eagleseye
STN Forum Moderator
Berichten: 638
Contacteer:

Re: Mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink uit 2008

Bericht#105 » 22 mar 2018, 09:41

Ik heb al een keer meegemaakt met mijn zwarte piaggio fly dat de accu kapot is gegaan.
Doordat hij te lang heeft stil gestaan.
Want ik moest elke keer de kickstart gebruiken om te starten.
Vanuit die ervaring dacht ik dat de accu van mijn Silverwing nog wel oke is.
Want zij start nog steeds met de elektrische starter en rijdt weer prima.
En omdat ik geen ballen verstand heb. :bang!:
Denk ik altijd zolang zij start en rijdt vind ik het prima.
En als er problemen zijn dan gaat ze naar de dealer toe.
Maar ik probeer de laatste tijd of ik het zelf de problemen kan oplossen.
Wat tot nu toe nog steeds gelukt is (plus met jullie raadgevende hulp uiteraard).
Ze start en rijdt nu weer als de beste dus ik wacht nog even mee met het aanschaf van een nieuwe accu.
Hij staat in ieder geval op mijn verlanglijstje.
0 x
Met vriendelijke groet.

Peter.

Dag record km: 312
Datum dag record: 27-6-2020

Afbeelding

Deze brommers heb ik gereden:
Puch DS 50.
Peugeot 103.
Beta Ykon.
Derbi Manhattan.
2x Piaggio Fly (een zwarte 4takt 2006 en een zilvere 2takt 2005).
Nu rij ik op mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink 50.

Gebruikersavatar
Eagleseye
STN Forum Moderator
Berichten: 638
Contacteer:

Re: Mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink uit 2008

Bericht#106 » 22 mar 2018, 14:57

Zo operatie luchtfilter wisselen + behuizing schoonmaken geslaagd.
Dat heb ik vandaag gedaan op mijn werk.

Afbeelding

De nieuwe filter.

Afbeelding

De oude luchtfilter.

Afbeelding

De luchtfilterdeksel.

Afbeelding

De luchtfilter eruit.

Afbeelding

De behuizing schoon gemaakt.

Afbeelding

De luchtfilterpakking had ik ook schoon gemaakt.

Afbeelding

Maar volgens mij is de pakking versleten.
ik weet niet of jullie het zien op de foto.
hij steekt bij de luchtafvoer naar buiten alsof hij is uitgelebberd

Afbeelding

Toen de nieuwe luchtfilter erin.
Deksel erop klaar.
Laatst gewijzigd door Eagleseye op 12 apr 2018, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Met vriendelijke groet.

Peter.

Dag record km: 312
Datum dag record: 27-6-2020

Afbeelding

Deze brommers heb ik gereden:
Puch DS 50.
Peugeot 103.
Beta Ykon.
Derbi Manhattan.
2x Piaggio Fly (een zwarte 4takt 2006 en een zilvere 2takt 2005).
Nu rij ik op mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink 50.

Gebruikersavatar
scooterbull
Voormalig STN Lid
Berichten: 211

Re: Mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink uit 2008

Bericht#107 » 22 mar 2018, 16:39

Nu de rest erom heen nog schoonmaken. :shock: :bsmile:
Laatst gewijzigd door scooterbull op 22 mar 2018, 20:46, 2 keer totaal gewijzigd.
1 x

Gebruikersavatar
scooterbull
Voormalig STN Lid
Berichten: 211

Re: Mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink uit 2008

Bericht#108 » 22 mar 2018, 16:40

[quote="scooterbull"]Nu de rest erom heen nog schoonmaken. :lol2:
0 x

Gebruikersavatar
Eagleseye
STN Forum Moderator
Berichten: 638
Contacteer:

Re: Mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink uit 2008

Bericht#109 » 23 mar 2018, 09:47

scooterbull schreef:Nu de rest erom heen nog schoonmaken. :lol2:

Dat gaat nog heus wel eens keer gebeuren.
Als het mooie weer is buiten. :schater: :thumbsup:
0 x
Met vriendelijke groet.

Peter.

Dag record km: 312
Datum dag record: 27-6-2020

Afbeelding

Deze brommers heb ik gereden:
Puch DS 50.
Peugeot 103.
Beta Ykon.
Derbi Manhattan.
2x Piaggio Fly (een zwarte 4takt 2006 en een zilvere 2takt 2005).
Nu rij ik op mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink 50.

Gebruikersavatar
Miglow
Berichten: 952

Re: Mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink uit 2008

Bericht#110 » 12 apr 2018, 14:01

Er wordt vaak gezegd dat een accu slijt in de zomer en kapot gaat in de winter. Dit geldt des te meer voor onderhoudsvrije accu's. Immers, als de accu wordt geladen onstaat er wat waterstofgas en zuurstofgas, dat ontsnapt door overdruk gaatjes en zo daalt dus het niveau van het water. Als de temperatuur hoger is, ontsnapt er meer gas dan in de winter en daarom moest je altijd in het voor en najaar het waterniveau controleren en bijvullen.

Wat daar nog bij komt is dat starten in de winter een grotere stroomsterkte vraagt dan in de zomer. En dan in acht nemen dat de capaciteit lager is als het kouder, klopt dat spreekwoord nog wel redelijk ook.
0 x
Afbeelding

Life without a me is like a broken pencil, pointless. :lol:

Zelfs met een dikke plaat voor je kop, moet je ooit een helm op.

Als ik scooter wil rijden, word ik wel pizzakoerier.

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer