OK dank Bertocello, dan kijk ik het eerst even aan.
Blijf me verbazen over het hogere verbruik door de variateur beperking. Snap wel waarom, maar de wijze waarop men de snelheid probeert in te perken is (milieu)technisch echt een slechte. Wie heeft dat verzonnen en werkt die nog bij onze overheid?
Motortje loopt zonder varioring altijd lager in toeren ongeacht de snelheid die ik rijd (eenmaal op gang bedoel ik). Goed voor het milieu. Een afregeling op de gemeten snelheid ipv mechanische beperkingen in de aandrijflijn, daar had de overheid op in moeten zetten denk ik (als je dan éénmaal gekozen hebt voor een verplichte beperking van de snelheid dan hè). Tegen een 40 of 50 tons combinatie zeggen ze ook niet, "lever je hoogste versnelling maar in", om de snelheid op 85 te houden, toch? Misschien dat er een slimmere methode beschikbaar komt met de Euro 4 regels, injectiesystemen met ECU. Hebben we het nog niet eens over de ingrepen voor snor-scooters. De CDI ontstekingsingrepen zijn verre van ideaal, denkend aan de zwarte roetwolkjes die ik bij "volgas" uit de uitlaat zie komen bij m'n eigen snorscoot (ik draai het gas wel terug hoor)
Een eerste schatting is dat ik nu zo'n beetje 50 km per liter haal (ken m'n benzinemeter maar een beetje, maar duurde tussen de 15 en 20 km langer voordat de eerste twee streepjes "verbruikt" waren). We zullen zien later deze week wat het werkelijk is. Dat scheelt zo maar 10% tov m'n eerste verbruiksmeting tegen de prijs dat ik nu sneller rijden kan. Da's echt te gek voor woorden dat door de varioring het verbruik rondom de 50km/u omgekeerd evenredig is aan de snelheid. Dat dan keer hoeveel duizenden scooters in NL ook alweer? Waar is de milieupolitie als je 'm nodig hebt?
Iemand had dit soort effecten toch door kunnen rekenen in een "milieu-effect-rapportage"? Dat doen ze al als ik een hekje wil plaatsen.
Ga zo weer lekker een ritje maken. Ben geen milieufreak, wil gewoon lekker rijden, maar ook dat zaken optimaal werken. Daar hebben we wel wat compromissen gemaakt op brommer gebied. Die zijn echt achtergebleven bij de optimalisaties in autoland. Een brommer moest daarmee vergeleken wel 1 op 100 lopen. Benzine auto's, 2 tot 3 keer de snelheid, 10 tot 15 keer het gewicht, motoren erin 20 tot 40 keer groter, vermogen meer dan 30 keer groter, die lopen dan minstens 1 op 12 tot iets van 1 op 15.
Nu weer even rustig worden
Perfectie bestaat niet. Perfectionisten zijn treuzelaars.