Dan's Symphony ST

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Dan's Symphony ST

Bericht#51 » 28 jan 2018, 11:20

Meatlove schreef:De gedachte is goed, maar theoretisch gezien moet de accuspanning niet van invloed zijn op de motorregeling.
Waarom? Sensoren en actuatoren werken allemaal op 5 volt. Dit is afkomstig uit de motor-ebe en is een gestabiliseerde waarde die altijd aanwezig zal zijn.

Tenzij deze scooter componenten heeft die door 12 volt gevoed worden. Het is niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk.

Wat ik begreep van @bertocello was dat hij weinig merkte aan de scooter, behalve dat deze niet meer wou starten op een gegeven moment.
Afgelopen zomer had ik per ongeluk de startonderbreker geraakt tijdens het inpakken van de buddybak. Het duurde zo'n 2 minuten starten voor ik erachter was. Ook toen speelden de problemen al.


Ok , maar waar komt die 5v dan vandaan? Komt die direct uit de ontsteking of word die omgevormd van 12v. De theorie mbt deze zaken is bij mij niet roestig, maar door geroest zeg maar ;-) Ik kan me voorstellen als die word omgevormd van 12v dat ie dan ook weleens geen 5v zou kunnen zijn als er minder dan 12v in de accu zit. Komt het direct van de ontsteking zou het kunnen zijn dat er ergens misschien een draad af en toe ergens contact maakt. Dit is natuurlijk puur theoretisch denken, en mijn laatste lessen autotechniek zijn van ongeveer 30 jaar terug ;-)
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
gerard lift
Berichten: 1277

Re: Dan's Symphony ST

Bericht#52 » 28 jan 2018, 11:31

Kan injectoren draaien op 12 volt voor een stabiele werking
Zou toch een gaan meten aan de hand van het schema kun je veel wijzer van worden oj loop de stekkers eens na ik ben geen voorstander va stekkers bron van problemen bij mijn cafe racer bijna al conectors onder het zaden tank door gesoldeerd en van krimpkous voorzien veel beter
Er zitten bij de st ook een paar stekkers op rare plekken vol in het water tel uit je winst
Succes
0 x

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 159

Re: Dan's Symphony ST

Bericht#53 » 28 jan 2018, 12:04

bertocello schreef:Ik rijdt uitsluitend langere stukken (+ 20 km). Ik vond het vreemd dat de accu na goed 2 jaar in ideale gebruiksomstandigheden al op is. Dat was wel over nagenoeg 50.000 km.

Helemaal mee eens. Mijn gevoel is dat met mijn bescheiden kilometerstand, nieuwe scooter, lange ritten alleen maar (ook 20+), dat de accu dan toch wel in goede conditie mag verkeren. Mijne had vanmorgen 10,2V op het dashboard staan. Da's toch niet goed zou je denken. Vraag me af of de accu de twee jaar wel gaat halen.

@ Meatlove, aansluitend bij Roadkill, mijn kennis van elektronica is gering. Ook 30 jaar geleden autotechniek gedaan. Maar ik meen dat PC's (vooral zwaar belaste als game PC's), high end stereo's en dergelijke allemaal gebaat zijn bij (nood hebben aan) een stabiele krachtige voeding, reserve kracht achter de hand. Is die stabiele voeding van het motormanagement wel zeker gesteld denk je?
0 x
Perfectie bestaat niet. Perfectionisten zijn treuzelaars.

Gebruikersavatar
gerard lift
Berichten: 1277

Re: Dan's Symphony ST

Bericht#54 » 28 jan 2018, 12:55

Akku moet naar een week stilstaan minimaal 12 volt aangeven .onder 10 volt akku dood .2 dingen laadspanning en de akklu
Als volgt .motor uit meten op de polen 12 volt .motor starten minimaal 12.8 violt iets gas voltage moet oplopen naar minimaal 13.8 lampen mogen branden
Maximaal bij even volgas is 14.9 maar word door de spanningsregelaar terug gebracht .
Als het eerste niet het geval is dan is meestal de regelaar defekt
Zou dan niet te lang door rijden regelaar is ook beveiliging gaat het fout staat er 70 volt op je systeem
Waardoor je dus meer schade hebt
Succes gerard
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Dan's Symphony ST

Bericht#55 » 28 jan 2018, 17:48

Ik heb wel een keer de spanningsregelaar kapot gehad. De laadspanning liep toen op naar 19 volt. Misschien heeft de accu daar van geleden?
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
gerard lift
Berichten: 1277

Re: Dan's Symphony ST

Bericht#56 » 28 jan 2018, 17:51

Dat vindem akku. Niet fijn .maar de rest van de elektronica ook niet
0 x

Gebruikersavatar
Spikey
Voormalig STN Lid
Berichten: 151

Re: Dan's Symphony ST

Bericht#57 » 28 jan 2018, 19:10

Dennis97 schreef:Mijn ST is ook ontgrenst door het verwijderen van de varioring. 8600 tpm op de top is heel normaal. Geen zorgen maken dus :) Ook qua verbruik zit ik op een nette 1 op 45. Terwijl ik in de polder toch flink door gas.

@Spikey zouden er verschillende versies onder de ST's zijn? Ik kan namelijk ook 55 rijden met 7000 tpm. (Ik heb wel 7 grams rollen ipv 6) Maar dat is nog niet mijn top van +- 65 kmh en 8600 tpm. Terwijl we beide qua ontgrenzing enkel de varioring verwijderd hebben toch? Of zit dit dan echt in de verschillende constructiesnelheden.

@Meatlove je hebt trouwens ook best kans dat de 45 kmh ST's meer last hebben van het stotter verhaal dan de blauwe kentekens vanwege de hogere toerentallen en motorbelasting.

Groeten Dennis


Dennis,
Volgens sommige dealers zit de toeren begrenzing bij de st bij de spanningswisselaar d.m.v. Een draad die zou doorgeknipt moeten worden zoals het bij de meeste cdi’s ook van toepassing is. Maar ik ben nog aan het navragen dus ga niets doorknippen voordat ik het zeker weet.
0 x
Bella 50 - agm lx - Sym st :crap:
Kymco new people S A merk
Dagrecord met de kymco 402 km

Gebruikersavatar
gerard lift
Berichten: 1277

Re: Dan's Symphony ST

Bericht#58 » 28 jan 2018, 19:24

Toeren begrenzer zit altijd bij de cdi nooit bij de spannings regelaar :hammer: :darulez:
1 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Dan's Symphony ST

Bericht#59 » 28 jan 2018, 19:28

Dan schreef:Dank voor de reacties allemaal, ben blij dat ik een paar medestanders heb gevonden bij mijn gedachten.
Ik ben nog steeds benieuwd of of nog meer mensen een idee hebben bij mijn eerder vragen.

- Kan het zijn dat het laden van een accu zoveel kracht kan vragen (relatief) dat je dat aan de prestaties merken gaat?

- Kan het zo zijn dat als de accuspanning te laag is (11V of zo, doordat de accu niet top meer presteert door leeftijd of lage buitentemperatuur), samen met het laadgedrag dat dan gevraagd wordt, kan dat dan invloed hebben op de werking van het motormanagement?


Mijn Kymco Like heeft een x-aantal weken met een kapotte spanningsverdeler rondgereden, waardoor de accu niet meer bij werd geladen. Ik merkte duidelijk verschil.
Nieuwe spanningsverdeler erin en de motor liep meteen beter.
Dus wat mij betreft kan je verhaal kloppen.
(Plausible zouden ze bij Mythbusters zeggen.)
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Dan's Symphony ST

Bericht#60 » 28 jan 2018, 19:33

Over het 5 volt verhaal.
Er komt een geregelde en gestabiliseerde 5 volt spanning uit je computer waarmee je sensoren en actuatoren gevoed worden.
Tijdens het starten van de motor kan de accuspanning zomaar zakken tot onder de 9 volt, vooral tijdens koud weer. Lage accucapaciteit en hoge startstroom door dikke olie.

Die 5 volt zal hieronder niet lijden waardoor de computer voorzien blijft van de juiste informatie. Als je 12 volt als referentie zou hebben, heb je een behoorlijk probleem doordat de spanning telkens verandert.

De meeste ic's of chips werken ook met een basisspanning van 5 volt. Daar is een reden voor maar die weer ik even niet op te dreunen.

Zo is het in het injectiesysteem van je auto.
Hoe het op de scooter is weet ik niet.
Zwaar lopen door een lege accu kan ik mij voorstellen, maar het schommelen niet. Dan zou je helemaal stuiteren als je je richtingaanwijzer gebruikt.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer