Piaggio New Liberty (S) Review topic

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#801 » 30 mei 2020, 18:42

Oké D@nny we lezen het wel t.z.t ik ben wel benieuwd, en altijd wel leuk om iets over de ervaringen van Piaggio Liberty te lezen.
0 x

Gebruikersavatar
Roy
Berichten: 392

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#802 » 13 jul 2020, 21:19

Die van mij had het ook maar die was door iemand met een slokje teveel op inelkaar gezet
0 x
Dag record 153,5 km :sct1:
Sym Fiddle 2 deep ocean blue

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#803 » 14 jul 2020, 22:53

Ik hoop dat D@nny zijn ervaringen van zijn Liberty nog wil delen met ons STN leden.
1 x

MrKeef

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#804 » 21 mar 2021, 23:34

Ik heb een paar vragen en zou het waarderen als iemand ze hier zou kunnen beantwoorden. Ik heb een Piaggio Liberty S IGET 2018 SNOR en had ik hem op 9k gekocht. Inmiddels 7k gereden, dus besloten om 2 weken geleden een grote beurt te doen. Met wat onderzoek op internet en wat ervaring van klussen aan mijn vorige scooter de piaggio new fly lukte dit en mijn scooter reed na de beurt idd weer als nieuw. Nu was ik gisteren aan het werk als bezorger en merkte ik dat mijn scooter veel minder trekkracht had van 0-25kmu boven de 25kmu rijdt hij weer normaal en tenzij ik daarna onder de ~10kmu kom blijft hij normaal trekken. Ik liet het voor wat het was want toen ik vanochtend weer op de scooter stapte leek het probleem verdwenen te zijn. Tot ik erachter kwam dat hij hetzelfde probleem kreeg na een poosje rijden en als hij dan weer ~15min stil stond was het weer weg, waardoor ik tot de conclusie kwam dat dit alleen bij een warme motor gebeurd met mijn scooter. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn??? Ik heb een polini hi speed vario kit met 7,5gr leovince rolletjes en een gladde variobus erin zitten, de vorige v-snaar vervangen met een identieke nieuwe, maar wel de oude trekveertjes en drukveer erin gelaten. Ik heb de inlaatkleppen gesteld op 0,1mm speling en de uitkaatklep op 0,15. Zijn dit de correcte waardes voor mijn model?

Nu heb ik nog een probleem wat wellicht met het optrek probleem te maken heeft want ik heb er, voordat ik de beurt had uitgevoerd, een power commander aangesloten samen met de polini hi speed variokit om mijn snelheid te verhogen, maar als ik snelheden van boven de 45km/u zat te rijden rook mijn scooter alsof er iets aan het verbranden was en het geluid was ook abnormaal luid waardoor ik kwam tot de conclusie dat mijn scooter overtoeren aan het maken was. Ik liet het voor was het was maar nadat ik een week zo reed startte mijn scooter niet meer. Ik heb hem open gemaakt om te kijken wat het probleem was en ik zag dat de binnenste groevjes van de starterkrans helemaal versleten waren dus heb ik er een nieuwe in gezet en hij werkte weer maar na 1 dag rijden met de nieuwe starterkrans was deze ook helemaal versleten. In die dag heb ik verschillende rolletjes uitgetest van 6,1gr tot 8,5 gram omdat ik dacht dat dit door overtoeren kwam, maar met elke rollenset verscheen de brandgeur bij snelheden boven de 45kmu en viel de power commander weer terug in de begrensde stand als ik rond de 50kmu reed, waarna mn gashendel geen reactie opriep van mn scooter tot hij weer teruggezakt was naar 34kmu en ik weer gerust door kon gassen tot de 50kmu waarna hij weer begrensd slaat. Mijn oplossing was daarna dus om te rijden zonder harder dan 48kmu te rijden, maar diezelfde dag kon ik mijn starterkrans dus weer vervangen want de nieuwe heeft het niet gehaald. Toen ik de starterkrans voor de tweede keer uit haalde merkte ik dat de brandgeur die ik rook van mijn compleet doorgebrande starterkransen kwam. En dus de power commander maar weer gedemonteerd. Ik heb mijn krukas laten checken door een scooterzaak omdat deze nu ook enige tekens van verslijting liet zien, maar ze zeiden dat die minimaal was en (nog) niet zodanig versleten was dat hij niet meer bruikbaar was. Het probleem was ik bij de derde startkrans wel merkte was dat er een tikkend geluid van mijn scooter af kwam als hij stationair liep doordat er nu speling was tussen de krukas en de starterkrans. Mijn scooter liep goed dus ik liet me niet te veel storen door dit geluid, maar nu merkte ik wel dat sinds hij die optrek problemen heeft, het tikkend geluid is verdwenen. Ik heb hem nog niet opengemaakt dus geen idee hoe dit kan dus ik zal er morgen even naar kijken maar weet iemand wat er aan de hand is?!

Ik weet dat het best veel is om te lezen maar als iemand mij zou kunnen helpen zou dit gewaardeerd worden. Ik heb meerder garages gevraagd of zei iets wisten maar tot deze dag geen succes met mijn power commander verhaal.
Ik zal morgen mijn rolletjes van 7,5gr vervangen naar 6,4gr om te kijken of dit mijn trekkracht probleem oplost maar ik ben sceptisch aangezien ik twee weken lang zonder problemen in trekkracht met deze rolletjes reed. Misschien toch maar de trekveertjes en drukveer vervangen in de polini variant?
0 x

MrKeef

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#805 » 22 mar 2021, 01:53

Update☝️☝️: kon niet wachten tot morgen dus heb net een testrit gedaan en trekkracht was deze keer NIET terug met een koude motor maarja. Heb mijn carter opengehaald en er zat inderdaad geen speling meer tussen mijn krukas en starterkrans wat het verdwenen tikgeluid verklaart, maar dit was niet iets positiefs :? Ik heb kreeg hem er niet af dus heb al eerste met moeite mijn rondsel en koelvin eraf gehaald, waarna ik naar het contactpunt van mijn as en krans kon kijken en die krans gaat er niet met spierkracht vanaf. De slijtage aan de as die “wel meeviel” volgens de scooterexpert heeft hier waarschijnlijk de grootste rol gespeeld want het was een gloednieuwe krans en de snelheid en toeren van mijn scooter waren alweer verlaagd naar hoe hij de eerste 15000km heeft gereden zonder problemen. Waar ik ook achter gekomen ben is dat de vario kan draaien zonder dat de as en andere onderdelen die op de as zitten meedraaien, wat de trekkracht dus inderdaad beinvloed heeft. Hoe is het mogelijk dat deze ook opeens los zit? En ik neem aan dat het beste is om gewoon een nieuwe krukas erin te laten zetten ofniet?
0 x

Gebruikersavatar
Eagleseye
STN Forum Moderator
Berichten: 638
Contacteer:

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#806 » 23 mar 2021, 10:58

Hallo @MrKeef,

Welkom op de forum.
We zouden er veel op prijs stellen als je eigen voor wilt stellen in deze onderwerp.
Stel je even voor
0 x
Met vriendelijke groet.

Peter.

Dag record km: 312
Datum dag record: 27-6-2020

Afbeelding

Deze brommers heb ik gereden:
Puch DS 50.
Peugeot 103.
Beta Ykon.
Derbi Manhattan.
2x Piaggio Fly (een zwarte 4takt 2006 en een zilvere 2takt 2005).
Nu rij ik op mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink 50.

Berteke

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#807 » 06 sep 2021, 23:10

Met veel interesse dit topic gelezen en 3 maanden geleden een Liberty aangeschaft. Zoals aangeraden, 7.5gr rollen, multivar, witte drukveer en Dayco V-snaar erop. Scooter loopt stuk rustiger, minder toeren en liep door naar de 60km/h op teller. Echter, is de topsnelheid sinds dien aanzienlijk afgenomen. De maximumsnelheid is nu 48/49, met of zonder passagier, wat nog al eens gevaarlijke verkeerssituaties oplevert. De scooter reed met passagier voorheen nog 55.

Heeft een van jullie wellicht enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Het toerverloop is exact hetzelfde als voorheen en de banden zijn goed op spanning. De scooter trekt lekker vanuit stilstand, ook met passagier, tot ongeveer 40 km/h waarna 'ie ietwat traag doortrekt naar 48/49. Bij heuveltje af gaat ie sneller dan 50, maar zodra de weg weer plat is loopt ie weer terug naar de 50. Ik zou het even zo snel niet weten.

Wat mij wel is opgevallen is dat de toeren vrijwel hetzelfde blijven vanaf 10 tot 49, lijkt me dat de toeren iets op horen te lopen naar mate de topsnelheid dichterbij komt of niet?
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#808 » 07 sep 2021, 08:57

Ik zou als eerste controleren op slijtage aan rollen en v-snaar. In principe mag het binnen een paar maanden niet versleten zijn, maar je weet het nooit.

Ben wel benieuwd naar het probleem want ik wil dezelfde setup gaan gebruiken in een Zip i-get.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Berteke

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#809 » 11 sep 2021, 02:46

Lijkt me niet dat deze versleten zijn. Ze zijn praktisch nieuw, zitten er nog geen 300km in! Verder ben ik op scooterforum een aantal andere topics tegenkomen met dezelfde problemen, zelfs met malossi ECU, maar geen oplossingen. Is volgens mij wel een vrij zeldzaam probleem, maar als de ECU geen invloed hierop heeft dan moet er toch ergens motorisch of in de transmissie niet kloppen.

Aan de injectie kan het niet liggen, altijd euro 98 getankt. Banden zijn goed en op spanning. Variator, v-snaar, rollen zijn nieuw. Blok en vertandingsolie zijn ververst.

Ik zat te twijfelen of het wellicht de kleppen zijn, maar er komt geen vreemd geluid uit het blok en het verbruik is zeer zuinig te noemen. Aan vermogen geen gebrek, met en zonder passagier trekt ie altijd door naar 49 zonder problemen. Ik zou ‘t echt niet weten.
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#810 » 11 sep 2021, 09:23

Tsja, als je iets vervangt zou ik dat toch echt als eerste gaan controleren als er daarna issues ontstaan. Dus spullen eruit halen en controleren op beschadigingen. Als alles in orde is zou ik de origine v-snaar terugzetten en kijken hoe hard hij dan gaat. Als dat niet uitmaakt, zou ik de hele originele setup terugzetten en kijken hoe dat werkt. Als de scooter trager loopt dan voorheen zit het issue in ieder geval niet in de nieuwe overbrenging.

Met de klepspeling heeft het hoogstwaarschijnlijk niet te maken.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer