Bericht#804 » 21 mar 2021, 23:34
Ik heb een paar vragen en zou het waarderen als iemand ze hier zou kunnen beantwoorden. Ik heb een Piaggio Liberty S IGET 2018 SNOR en had ik hem op 9k gekocht. Inmiddels 7k gereden, dus besloten om 2 weken geleden een grote beurt te doen. Met wat onderzoek op internet en wat ervaring van klussen aan mijn vorige scooter de piaggio new fly lukte dit en mijn scooter reed na de beurt idd weer als nieuw. Nu was ik gisteren aan het werk als bezorger en merkte ik dat mijn scooter veel minder trekkracht had van 0-25kmu boven de 25kmu rijdt hij weer normaal en tenzij ik daarna onder de ~10kmu kom blijft hij normaal trekken. Ik liet het voor wat het was want toen ik vanochtend weer op de scooter stapte leek het probleem verdwenen te zijn. Tot ik erachter kwam dat hij hetzelfde probleem kreeg na een poosje rijden en als hij dan weer ~15min stil stond was het weer weg, waardoor ik tot de conclusie kwam dat dit alleen bij een warme motor gebeurd met mijn scooter. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn??? Ik heb een polini hi speed vario kit met 7,5gr leovince rolletjes en een gladde variobus erin zitten, de vorige v-snaar vervangen met een identieke nieuwe, maar wel de oude trekveertjes en drukveer erin gelaten. Ik heb de inlaatkleppen gesteld op 0,1mm speling en de uitkaatklep op 0,15. Zijn dit de correcte waardes voor mijn model?
Nu heb ik nog een probleem wat wellicht met het optrek probleem te maken heeft want ik heb er, voordat ik de beurt had uitgevoerd, een power commander aangesloten samen met de polini hi speed variokit om mijn snelheid te verhogen, maar als ik snelheden van boven de 45km/u zat te rijden rook mijn scooter alsof er iets aan het verbranden was en het geluid was ook abnormaal luid waardoor ik kwam tot de conclusie dat mijn scooter overtoeren aan het maken was. Ik liet het voor was het was maar nadat ik een week zo reed startte mijn scooter niet meer. Ik heb hem open gemaakt om te kijken wat het probleem was en ik zag dat de binnenste groevjes van de starterkrans helemaal versleten waren dus heb ik er een nieuwe in gezet en hij werkte weer maar na 1 dag rijden met de nieuwe starterkrans was deze ook helemaal versleten. In die dag heb ik verschillende rolletjes uitgetest van 6,1gr tot 8,5 gram omdat ik dacht dat dit door overtoeren kwam, maar met elke rollenset verscheen de brandgeur bij snelheden boven de 45kmu en viel de power commander weer terug in de begrensde stand als ik rond de 50kmu reed, waarna mn gashendel geen reactie opriep van mn scooter tot hij weer teruggezakt was naar 34kmu en ik weer gerust door kon gassen tot de 50kmu waarna hij weer begrensd slaat. Mijn oplossing was daarna dus om te rijden zonder harder dan 48kmu te rijden, maar diezelfde dag kon ik mijn starterkrans dus weer vervangen want de nieuwe heeft het niet gehaald. Toen ik de starterkrans voor de tweede keer uit haalde merkte ik dat de brandgeur die ik rook van mijn compleet doorgebrande starterkransen kwam. En dus de power commander maar weer gedemonteerd. Ik heb mijn krukas laten checken door een scooterzaak omdat deze nu ook enige tekens van verslijting liet zien, maar ze zeiden dat die minimaal was en (nog) niet zodanig versleten was dat hij niet meer bruikbaar was. Het probleem was ik bij de derde startkrans wel merkte was dat er een tikkend geluid van mijn scooter af kwam als hij stationair liep doordat er nu speling was tussen de krukas en de starterkrans. Mijn scooter liep goed dus ik liet me niet te veel storen door dit geluid, maar nu merkte ik wel dat sinds hij die optrek problemen heeft, het tikkend geluid is verdwenen. Ik heb hem nog niet opengemaakt dus geen idee hoe dit kan dus ik zal er morgen even naar kijken maar weet iemand wat er aan de hand is?!
Ik weet dat het best veel is om te lezen maar als iemand mij zou kunnen helpen zou dit gewaardeerd worden. Ik heb meerder garages gevraagd of zei iets wisten maar tot deze dag geen succes met mijn power commander verhaal.
Ik zal morgen mijn rolletjes van 7,5gr vervangen naar 6,4gr om te kijken of dit mijn trekkracht probleem oplost maar ik ben sceptisch aangezien ik twee weken lang zonder problemen in trekkracht met deze rolletjes reed. Misschien toch maar de trekveertjes en drukveer vervangen in de polini variant?
0 x