Piaggio New Liberty (S) Review topic

Gebruikersavatar
Roy
Berichten: 392

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#591 » 18 jun 2019, 22:34

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vanavond even getourd van Apeldoorn naar Wijhe

scooter heeft nu 18500km en loopt en rijd nog als nieuw

nog een opmerking de banden slijten echt nauwelijks in vergelijking met mijn vorige scootet
0 x
Dag record 153,5 km :sct1:
Sym Fiddle 2 deep ocean blue

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#592 » 18 jun 2019, 22:38

Blijft een prachtige scooter! Mooie foto’s :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
Roy
Berichten: 392

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#593 » 20 jun 2019, 15:13

ik heb nu de afgelopen weken behoorlijk wat kms gereden, wat geen enkel probleem is voor de scooter.

ik begin mij enkel meer en meer aan de houding te ergeren, ik zit met mijn lengte 186 naar voren gebogen en krijg behoorlijk last van onderrug.

zijn er meer mensen met deze klachten en of tips, ik wil namelijk liever geen andere scooter.

het is overigens alleen een vermoeden dat het door de scooter komt
0 x
Dag record 153,5 km :sct1:
Sym Fiddle 2 deep ocean blue

Gebruikersavatar
Doolsmurf
Berichten: 116

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#594 » 21 jun 2019, 13:01

Roy schreef:ik heb nu de afgelopen weken behoorlijk wat kms gereden, wat geen enkel probleem is voor de scooter.

ik begin mij enkel meer en meer aan de houding te ergeren, ik zit met mijn lengte 186 naar voren gebogen en krijg behoorlijk last van onderrug.

zijn er meer mensen met deze klachten en of tips, ik wil namelijk liever geen andere scooter.

het is overigens alleen een vermoeden dat het door de scooter komt


Het kan aan jouw zit houding liggen. Ik ben 182 cm en rij op een Sym Symphony. Een model vergelijkbaar met jouw Piaggio New Liberty volgens mij.

In het begin zat ik heel ontspannen op de scooter. Althans dat dacht ik. Maar in werkelijkheid zat ik onderuit gezakt, als een slappe zak aardappelen op de buddy. Ik vond het wel een stoere houding, maar kreeg altijd snel rugpijn.

Daarna ben ik een actievere zithouding aan gaan nemen. Ik span mijn rug, om zoveel mogelijk rechtop te zitten. Niet echt een stoere zithouding, vind ik zelf, maar ik kan nu wel langer doorrijden zonder rugpijn (en zadelbips pijn). Ontspanning door inspanning zeg maar.

Tot zover mijn ervaring op dit gebied.
Laatst gewijzigd door Doolsmurf op 22 jun 2019, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#595 » 21 jun 2019, 13:15

Ik lees dit wel vaker, dat van die zitklachten en onderrugpijn.
Het lijkt me als je wat langer bent de zitverhouding op de scooter gaat opspelen.
Wellicht zou een zadelaanpassing soulaas kunnen bieden.
Of inderdaad wat hier een voorganger zegt een wat actievere zithouding. Voor het gezicht lijkt het dan wel of je nodig een sanitaire stop moet maken maar het zou kunnen uitmaken.
Saillant detail vind ik wel dat de wat langere scooteraars hier vaak last van hebben.
Het lijkt mij dat men bij het ontwikkelen van een scooter hier te weinig of geen rekening mee houdt.
Immers het leeuwendeel van de scootermerken word geproduceerd in landen waar de gemiddelde lengte van de mens minder lang is dan hier, met alle respect dat dan weer wel.
Tis een wilde gok maar zou allemaal kunnen.

Vrgr Ruud
0 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#596 » 21 jun 2019, 22:56

Koop een goede niergordel met een harde steun in de achterkant.
Als je jezelf goed insnoert word je onderrug recht gehouden.
Ik heb zelf veel last van een bekken wat naar achteren kantelt.
Dan kan een actieve zithouding soelaas bieden.

Voor wat mijn Dink betreft; ik heb deze scooter gewoon nodig voor mijn lengte, maar de zithouding is alles behalve ideaal.
Ben bezig om een zadel van een Classic Dink om te bouwen. Morgen eerst even meten. Dan heb ik een ruggesteun. Hoopt dat het past. Anders kijken we verder.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Roy
Berichten: 392

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#597 » 22 jun 2019, 01:11

goeie tips zal eens proberen die actievere houding!
0 x
Dag record 153,5 km :sct1:
Sym Fiddle 2 deep ocean blue

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#598 » 22 jun 2019, 10:02

Ik zit ook als een zoutzak op de Honda Vision 50 ik denk dat het automatisch gaat vanwege de stand van het stuur maar ik heb nog geen last daarvan. Ik zal straks met een ritje rijden kijken of ik anders kan gaan zitten met een rechte rug dus rechtop.
Zo niet dan maar weer lekker de oude gewoonte aanhouden. :)
Het zou uitermate jammer zijn om de Liberty te moeten inruilen vanwege rugklachten en wie zegt dat het bij een andere
merk/type scooter géén rugklachten naar voren komen? Maar ja dat is een persoonlijke kwestie natuurlijk.
Hopelijk is het van tijdelijke aard.
0 x

Gebruikersavatar
Roy
Berichten: 392

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#599 » 22 jun 2019, 12:19

hoop dat het gewoon even wennen is natuurlijk, kom van een sym fiddle af daar zit rechter op

heb mijn houding vanochtend even aangepast onderweg naar Lunteren.

denk dat ik er wel vanaf ga komen, kan ook door mijn school komen vaak slechte houdingen op die stoeltjes.

dank voor het meedenken
1 x
Dag record 153,5 km :sct1:
Sym Fiddle 2 deep ocean blue

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Piaggio New Liberty (S) Review topic

Bericht#600 » 23 jun 2019, 09:38

René K schreef:Ik zit ook als een zoutzak op de Honda Vision 50 ik denk dat het automatisch gaat vanwege de stand van het stuur maar ik heb nog geen last daarvan. Ik zal straks met een ritje rijden kijken of ik anders kan gaan zitten met een rechte rug dus rechtop.
Zo niet dan maar weer lekker de oude gewoonte aanhouden. :)
Het zou uitermate jammer zijn om de Liberty te moeten inruilen vanwege rugklachten en wie zegt dat het bij een andere
merk/type scooter géén rugklachten naar voren komen? Maar ja dat is een persoonlijke kwestie natuurlijk.
Hopelijk is het van tijdelijke aard.


Je bent niet de enige die hier last van heeft.
Een scooter is nu eenmaal anders dan een motorfiets met een tank

Afbeelding

Alles valt of staat met de zogenaamde "keukenstoelzit".
De hoogte van het zadel t.o.v. de voetenplaat is allesbepalend.
Hoe meer je knieën naar beneden wijzen, des te meer je bekken naar voren kantelt.
Dientengevolge heb je dus minder last van je onderrug.

Afbeelding

Een naar achteren gekanteld bekken is ook tricky bij kleine oneffenheden in het wegdek.
Het is bij mij meerdere keren voorgekomen dat mijn onderrug een fikse klap op heeft gevangen, met een verschoven tussenwervelschijf tot gevolg (discopathie).
Ik heb daarna weken last gehad van mijn onderrug.
Een niergordel kan dit enigszins voorkomen.
Een Kymco Agility heeft voor mij een nagenoeg ideale zithouding, met een zadelhoogte van maar liefst 80 cm. Zeker i.c.m. het opklapbare ruggensteuntje en de vlakke vloerplaat.
De crux zit hem echter in de knieruimte; die is niet toereikend vanwege de lage stand van het stuur.
Maar ja... ik ben gewoon incourant gebouwd.
Ik ben dan ook content met het extra zadel wat ik heb meegekregen van de vorige eigenaar. Die heeft de "kuil" uit het zadel gehaald, waardoor het vlakker en hoger is geworden.
Pijn tussen de schouderbladen kan het gevolg zijn van een verkeerde stuurpositie/zithouding, maar mijn ervaring is dat vrijwel alle motoristen (of dat nou 50CC-ers of 1000CC-ers zijn) er last van hebben.
Let maar eens op hoeveel motorrijders er bij een stoplicht bewust de handen naast het lichaam laten hangen, met de schouders zo veel mogelijk naar beneden.
Ik heb zelf gemerkt dat ik er op routes die ik op mijn duimpje ken veel minder last van heb.
Volgens mij heeft het dus ook te maken met hoe gespannen/ontspannen je op je voertuig zit.
Zelf doe ik op langere afstanden onder het rijden vaak even wat nekoefeningen, om de spieren regelmatig wat op te rekken.
En dat werkt best aardig.
Gewoon je armen helemaal strekken en je schouders zoveel mogelijk omlaag proberen te duwen.
Je voelt dan de spieren in je nek en schouders.
Indien je je schouders naar beneden duwt en vervolgens naar voren duwt, dan voel je je rugspieren.
Even 5 tellen vasthouden en weer ontspannen.
Al met al heb ik na 3 jaar STN geleerd dat het berijden van een scooter lijkt op het berijden van een paard.
Met andere woorden: Je moet het leren.
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer